Gå til innhold

Hvilket speilreflekskamera skal jeg velge?


Anbefalte innlegg

Hei :) , jeg er en gutt på 13 år og har lurt lenge på hvilket kamera jeg skal kjøpe. Har hatt eget kompaktkamera i flere år, men har prøvd pappas nikon d50 masse, som er mye artigere å ta bilder med(den gir jo bedre bilder også). Jeg har bestemt meg for speilrefleks, men hvordan av dem vet jeg ikke. Jeg har sett en del på Olympus E-420 som både har støvfjerning, live view og en fin pris også. Samtidig begynner litt gamlere kameraer som nikon d200 og d80 og falle veldig i pris i butikkene og brukt får du de jo kjempebillig. Ingen av disse har støvfjerning, live view eller bildestabelisator, men siden både d80 og særlig d200 har blitt omtalt som meget gode kameraer for ikke så lenge siden er kansje det gode alternativer? Pappas kamera tar veldig gode bilder uten alt dette synes jeg, så det jeg egentlig spør om er om man egentlig trenger støvfjerning, live view og bildestabelisator?

D80 har jeg prøvd flere ganger hos noen venner og synes det er flott!

Søkeren på d80 og d200 er jo kjempestor og fin, mye større enn e-420 sin.

 

Nå har det jo også kommet nye modeller fra canon og nikon, altså d60 og 450d, men siden d60 ikke har live view har jeg sett litt bort fra den. Er live view unødvendig er jo den også et meget godt alternativ. Jeg synes også det er bra om jeg og pappa kan dele på objektiver, så 450d er sånn sett litt uaktuell. Vi har noen gamle olympus objektiver, men nå har jo olympus byttet til four thirds så er jo e-420 litt uaktuell den også. For litt siden hørte jeg med noen på fotoknudsen og de sa at olympus sine kameraer var kjent for å være litt mere robuste enn canon og nikon sine. D80 er blitt omtalt som robust og d200 har jo værtetning og man kan jo ta flotte bilder når det regner også, så et robust kamera er viktig for meg.

 

Hva syns dere? Er d80 og d200 gode alternetiver eller trenger jeg live view,bildestabelisator, og støvfjerning, og burde heller gå for noe annet? :hmm:

Endret av jakobdg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes absolutt du burde gå for ett Nikon kamera, det har jeg og. Og synes det er helt fantastisk. Pluss at hvis du er veldig glad i å ta bilder og vil forbedre deg får du med ett graits nikon kurs. Og jeg tror det følger med støvfjerning også. Jeg fikk det ihvertfall. Har prøvd mange andre kameraer også men Nikon er absolutt det beste Speilreflekskameraet^-^

Lenke til kommentar

Vel hvilket merke du velger betyr mindre,mange med Nikon sier jo selvsagt dikon akkurat som mange med Canon sier Canon osv osv , dette ser jeg mere på som "egoprat" da de fleste ikke har prøvd noe annet.

Jeg vil si velg det cameraet som passer deg og dine hender best, og har du i tillegg muligheter for å bruke optikk som allerede er inkjøpt, ja da bør du gå for det merket, både d80 og d200 er utmekede kamera . Og nei en må ikke ha live view.

bildestabelisator (VR/Nikon og IS/Canon) er uansett i objektivene så det velger du ved eventuelle kjøp av disse.

Lenke til kommentar

Hei,

 

i ditt tilfelle er nok Nikon det beste valget, så sant kameraet du velger passer deg og i hånden din.

 

Når det kommer til disse egenskapene som du fremhever i posten så kan vi gå igjennom de nå:

 

-Støvfjerning

-> Stort sett en gimmick som fungerer heller dårlig i praksis, unntaket er vel Olympus. Du klarer deg helt fint uten dette, du vil uansett antagelig måtte påberegne en sensorrens en eller annen gang i fremtiden.

 

-Bildestabilisering

-> Dette er veldig kjekt å ha. En del produsenter har dette innebygget i kamerahuset, fordelen her er at man da har stabilisering på alle objektiver, nye som gamle. Nikon har bildestabilisering i objektivene sine, VR/VRII, så selv om du kjøper Nikon så kan du få bildestabilisering. Dog må du da passe på at objektivet har det innebygget om du ønsker den funksjonen.

 

-Live view

-> Dette har nok sine fordeler nå og da. Men i det store og det hele har nybegynnere/amatører/profesjonelle klart seg helt fint uten dette i mange mange tiår. Det kan være du vil føle et lite savn akkurat i det du går fra kompaktkamera til et DSLR uten Live View, men det går fort over, og det er mest sannsynlig noe du ikke vil dvele så lenge på. Implementeringen av Live view har et stykke å gå enda (Kanskje med noen unntak) før det blir 'like anvendelig' som på kompaktkameraene. Speilreflekskameraer er også tyngre, og da er det litt mer unaturlig å holde de på samme måte som et kompaktkamera.

 

Nikon D60/D80 er nok helt greie valg for deg. D200 kan også være kjekt, men det kan gjerne være en tanke å starte med D80 (har de meste av funksjoner og finesser), også oppgradere til et nyere/dyrere kamerahus om noen år når du vet om fotointeressen fremdeles er der.

 

Optikk er uansett der det er mest å 'tjene' på å bruke mye penger når det kommer til bildekvalitet. Så kjøp heller et billig hus og noe dyrere optikk enn motsatt.

 

Lykke til.

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

LiveView er ganske unyttig. Ikke la det avgjøre noe for deg. Bildestabilisator i huset og støvfjerning er fine å ha, de, men er også ting du vil klare deg utmerket uten - som din far.

 

Gå i en fotobutikk med godt utvalg, si at du skal kjøpe deg DSLR (speilreflekskamera, altså) og hold alle husene i hendene. Kanskje liker du et par Nikon-hus, men plutselig har du et Pentax-hus i hendene som sitter som en hanske. Forhåpentligvis vil du falle på et Nikon-hus, siden du har tilgang til noe optikk allerede, men la deg styre hovedsakelig av hva du liker å holde i. Er kameraet godt i hendene så vil du bruke det mer og ha mer gøy med det. Ikke kjøp noe den første gangen du er i butikken. Ta deg god tid. Du har ikke hastverk. Og lykke til!

Lenke til kommentar
LiveView er ganske unyttig. Ikke la det avgjøre noe for deg. Bildestabilisator i huset og støvfjerning er fine å ha, de, men er også ting du vil klare deg utmerket uten - som din far.

 

LiveView unyttig???

Synest det blir en temmelig feil påstand, den er nyttig til sitt bruk, feks ved macrofotografering osv, dermed blir det feil å kalle noe unyttig fordi en selv klarer seg uten/ikke har det .

At en derimot ikke er avhengig av verken det eller feks støvfjeringssystemet er en annen sak .

Lenke til kommentar

Ja, jeg tør kalle LiveView unyttig. Om trådstarter skal ta hensyn til alle typer fotografering han kanskje kommer til å holde på med i framtiden begrenser han seg veldig i utvalg. Velg kamerahus med hendene i første rekke. Om kamerahuset som sitter best i hendene også har LiveView så er det en fin bonus, men det burde ikke være avgjørende på noen måte.

Lenke til kommentar
Ja, jeg tør kalle LiveView unyttig. Om trådstarter skal ta hensyn til alle typer fotografering han kanskje kommer til å holde på med i framtiden begrenser han seg veldig i utvalg. Velg kamerahus med hendene i første rekke. Om kamerahuset som sitter best i hendene også har LiveView så er det en fin bonus, men det burde ikke være avgjørende på noen måte.

 

Neida det bør ikke være avgjørende,men er fortsatt uenig med at det er unyttig, dette fordi jeg har prøvd kamera med den funksjonen og kunne svært gjærne tenkt meg å ha den.

Men som jeg sier i mitt første svar til trådstarter:

 

Og nei en må ikke ha live view.

Lenke til kommentar
men har prøvd pappas nikon d50 masse

Velger du et Nikon, har du/dere sjansen til å utveksle objektiv.

Det hadde veid tyngst hadde jeg vært i dine sko.

(går ut ifra at du kommer best ut i en slik objektiv pool :innocent: )

 

Nettop,noe jeg nevnte i mitt første svar og som jeg vil si er det som veier tyngst her forutsatt at det er brukbar optikk .

Trådstarter vil uansett ikke bli skuffet uansett om han velger Canon, Nikon eller et annet merke.

Lenke til kommentar
LiveView unyttig???

Synest det blir en temmelig feil påstand, den er nyttig til sitt bruk, feks ved macrofotografering osv, dermed blir det feil å kalle noe unyttig fordi en selv klarer seg uten/ikke har det .

At en derimot ikke er avhengig av verken det eller feks støvfjeringssystemet er en annen sak .

 

Jeg synes liveview er nyttig sammen med stativ. Ellers er det ikke spesielt nyttig. For at det skal være nyttig uten stativ, så bør skjermen ha en megapixel, og skjermen skal også være artikulerende. Omtrent som om Olympus oppdaterte E-3 til å ha en bedre skjerm. Og det skal såklart være mulig å fokusere ved liveview-modus.

 

Uten den funksjonaliteten, så synes jeg liveview er kun for finfotografering av stillestående ting når riktig fokus og dybdeskarphet er kritisk.

Lenke til kommentar
LiveView unyttig???

Synest det blir en temmelig feil påstand, den er nyttig til sitt bruk, feks ved macrofotografering osv, dermed blir det feil å kalle noe unyttig fordi en selv klarer seg uten/ikke har det .

At en derimot ikke er avhengig av verken det eller feks støvfjeringssystemet er en annen sak .

 

Jeg synes liveview er nyttig sammen med stativ. Ellers er det ikke spesielt nyttig. For at det skal være nyttig uten stativ, så bør skjermen ha en megapixel, og skjermen skal også være artikulerende. Omtrent som om Olympus oppdaterte E-3 til å ha en bedre skjerm. Og det skal såklart være mulig å fokusere ved liveview-modus.

 

Uten den funksjonaliteten, så synes jeg liveview er kun for finfotografering av stillestående ting når riktig fokus og dybdeskarphet er kritisk.

 

Jepp,men derfor er den fin til feks macrofotografering, i tillegg har jeg erfart at den er ypperlig når en sitter på post under kamuflasje og har lagt ut åte til feks fuler .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...