Gå til innhold

Militæret og hårklipp?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I en tråd om hårklipp er det ganske naturlig at garden diskuteres, selv om det selvfølgelig er off-topic. Dessuten har trådstarter fått svar på spørsmålet.

 

Så lenge folk disser vakt og sikring (for ikke å si sprer løgner om det), kommer jeg til å si dem i mot. Så får folk heller holde macho-pisset og dyrkelsen av egen avdeling for seg selv.

Lenke til kommentar

Men du klarer jo absolutt ikke å se ting fra andres synspunkt da.

Har selv snakket med broren til en venn av meg som var i vakt og sikring, dog mange år siden, og han synes også det var drit kjedelig og slækt, men som andre sier er det sikkert veldig variert.

 

Dessuten tror jeg alle veit hvor du står ang. det temaet :)

 

Anyways, Jeg skal inn i Januar og gruer meg sykt til å ta håret, selv om jeg jeg er rimelig kort fra før.

 

Men er det sånn i garden at man ikke kan ha det lengre enn 3 mm gjennom hele tjenesten?

Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke se ting fra andres synspunkt? Les innleggene mine på nytt, du. Jeg tviler ikke et halvt sekund på at det er fantastisk kult å tjenestegjøre i garden. Diskusjonen tidligere her har gått på andre ting, hvor det ikke går an å ha et "synspunkt". I noen tilfeller finnes det fakta (f. eks. at visse avdelinger har operative oppdrag, andre er utdanningsavdelinger, og noen er en blanding), og i andre tilfeller finnes det meninger. F. eks. at det er teit å tjenestegjøre som vaktsoldat og kult og tjenestegjøre som gardist. Men fakta er at vi trenger begge deler. Og at garden har oppgaver som politiet kunne tatt seg av (og i praksis tar seg av. Garden er ikke de eneste som passer på slottet, for å si det sånn), og er EKSTREMT lite kostnadseffektiv. Det er den (desidert) største hæravdelingen, og den som gir oss minst stridskraft for pengene. Garden er hovedsakelig til pynt, det operative oppdraget de gjør tar politiet seg av i all hovedsak (med mindre vi faktisk blir angrepet av en fremmed makt). Og man kan vel mildt sagt si at deres rykte i felten har fått seg et lite skudd for baugen den siste tiden. Der er ikke akkurat vakt og sikringsavdelingene rundt omkring noe bedre, men de later i alle fall ikke som :)

 

Vakt og sikring har et svært mye mindre "spenstig" oppdrag, men vakt og sikrings-avdelingene er mye mer kostnadseffektive, og kjedelige oppdrag må gjøres de også.

 

Angående hår: Hvordan det er i prinsippet vet jeg ikke, men i praksis så er det slik i garden.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar
Men du klarer jo absolutt ikke å se ting fra andres synspunkt da.

Har selv snakket med broren til en venn av meg som var i vakt og sikring, dog mange år siden, og han synes også det var drit kjedelig og slækt, men som andre sier er det sikkert veldig variert.

 

Dessuten tror jeg alle veit hvor du står ang. det temaet :)

 

Anyways, Jeg skal inn i Januar og gruer meg sykt til å ta håret, selv om jeg jeg er rimelig kort fra før.

 

Men er det sånn i garden at man ikke kan ha det lengre enn 3 mm gjennom hele tjenesten?

 

 

Bedre å sitte i vaktboden og gjøre noe kjedelig enn å sitte og game playstation 3 hele året som sinnsykt mange avdelinger driver med.

Får no ihvertfall opplæring gjennom hele året og være med på en del øvelser og sånn, blant annet Cold Responce og gardeoppdrag. Noen liker det, andre ikke. Men tro meg. Ihvertfall på Haakonsvern, så er V&S en av de få operative tjenestene bortsett fra marinejegerne, kystvakten og fregattene. Så viss "slakt" er grunnen til å disse VS, så kan du likegodt disse 70% av (fgt) tjenestestillingene i forsvaret.

Litt teit kommentar, men grunnen til at det er "kjedelig" og at det ikke skjer en dritt er fordi man har folk som ihvertfall har som oppgave, i teorien, å beskytte basen. Hadde ingen overvåket basene, så hadde det garantert skjedd noe.

 

 

_____

 

Til emnet: Det med hår er veldig overvurdert. De fleste stillinger er veldig snille når det gjelder hår. Kanskje strengere på rekrutten enn på selve tjenesten. Men selv på rekrutten kan du ha ganske god lengde på håret utean at befalet bryr seg noe særlig.

Og selvsagt kommer det an på befalet hvor strenge de skal være på akkurat det.

Endret av baBuShKa
Lenke til kommentar

Jepp. Hvis ingenting skjer, betyr det at du gjør en god jobb. Men det er ikke noe vits i å diskutere slikt med folk som har hatt en "kul" førstegangstjeneste, da de stort sett virker å kunne se ca. like langt som sin egen nesetipp. Og stort sett ikke skjønner noe som helst om hvordan en stor organisasjon, og ikke minst en stor militærorganisasjon, fungerer, og hvilke behov en slik har. Jeg skal ikke påstå jeg er noen ekspert på det, langt i fra, men jeg har i hvert fall skjønt noe. Jeg har sett forskjellen på flinke vaktsoldater/sjåfører/adm. asser/velferdsasser/sanitetsasser osv., og dårlige sådanne.

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...