Gå til innhold

Avslag på Angreretten, usakelig begrunnelse?


Anbefalte innlegg

Jeg ønsket å angre på kjøp av en pc pga mye feil som burde være oppdaget før den ble solgt til meg. Jeg fikk dette som svar tilbake:

 

Hei

 

Etter som dette er en bygge pc og oppsettet er foranderet fra orginal oppsettet faller angre fristen bort.

 

Det er beklagelig at din pc skal ha sluttet å virke etter så kort tid, så vi vill utbedre feilen for deg innen 2- 3 dager.

Vi har alerede avsatt komponenter så arbeidet skal kunne gå fortere.

 

Lever pcn til oss så skal vi få sett på saken for deg her.

 

sitat slutt.

 

Delene til denne pcen ble valgt ut ifra menyer som man kunne "plukke" delene fra for å kunne sette sammen sin pc. Det finnes et orginalt oppsett men ut ifra det jeg har fulgt med på nettsidene fra tidlig januar så har de aldri hatt inne alle delene samtidig.

 

Slik jeg tolker dette er: Kjøper du pc med original oppsettet så har du angrerett i henhold til de regler som er, men velger du en annen CPU så bortfaller angreretten din. Selv om valget av CPU er en del av menyen når du setter sammen pc bestilling.

 

(Sitatet ble sakset fra mailen jeg fikk så jeg lot alle skrivefeilene være som de var).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, angrefristen faller ikke bort med mindre du har fjernet/lagt til komponenter selv i etterkant av at du har mottatt maskinen.

 

Du kjøper like fullt et uprøvd produkt, og angrefristloven tar ikke hensyn til om nettbutikken eventuelt skulle byttet ut skjermkortet med en hårbørste og cpuen med et frimerke før det ankom deg, angrefristloven gjelder uansett.

 

Hvilken butikk er det snakk om?

Endret av Zeph
Unødig å sitere innlegget rett over
Lenke til kommentar

Angrerettsloven (www.lovdata.no):

§ 16. Oppgjør ved tilvirkningskjøp m.v.

 

Ved annet fjernsalg enn telefonsalg av varer som skal tilvirkes eller tilpasses spesielt for forbrukeren kan det avtales at tilvirkningen eller tilpassingen påbegynnes før angrefristen løper ut, med den virkning at forbrukeren ved bruk av angreretten betaler for utført arbeid og medgåtte materialer.

 

Slik påbegynnelse skal avtales særskilt. Påbegynnelse kan ikke skje før selgeren har gitt de opplysninger som kreves etter kapittel 3 på foreskreven måte.

 

Som du ser er tilvirkningskjøp (som det du har gjort) ikke til hinder for at Angreretten gjelder (ved forbukerkjøp). Men man må påregne å dekke omkostninger i forbindelse med tilvirkningen (din tilpasning).

Lenke til kommentar
Hei

 

Etter som dette er en bygge pc og oppsettet er foranderet fra orginal oppsettet faller angre fristen bort.

 

Det er beklagelig at din pc skal ha sluttet å virke etter så kort tid, så vi vill utbedre feilen for deg innen 2- 3 dager.

Vi har alerede avsatt komponenter så arbeidet skal kunne gå fortere.

 

Lever pcn til oss så skal vi få sett på saken for deg her.

 

sitat slutt.

 

(Sitatet ble sakset fra mailen jeg fikk så jeg lot alle skrivefeilene være som de var).

 

Jeg vil gjerne vite hvilken butikk dette er snakk om. Med en så tilbakestående dårlig skrevet mail vil jeg helst slippe å handle fra dem selv.

Lenke til kommentar

Uten å spekulere i hvilken bedrift det er, vil jeg si at jeg har fått en like dårlig mail fra kundeservice hos Komplett for noen år siden. Jeg tror de fleste nettbutikker ansetter apekatter fra tid til annen.

 

Ikke det at jeg forsvarer såpass useriøs oppførsel som jeg synes det er å kontakte kunder med noe som er så fullt av skrivefeil.

Lenke til kommentar

Jeg sendte denne mailen i går kveld:

 

 

Hei

 

Jeg foreslår at Dere ringer meg i morgen for å få orden i denne saken. Deres begrunnelse for å avvise bruk av angreretten er helt bak mål. Dette må vi komme tilbake til ved en senere anledning. Det vi trenger er en datamaskin som fungerer som den skal. Hvis det kan ordnes innen neste onsdag så prøver vi med det først.

 

Det passer best for meg å ringe før 12 så jeg får tid til å komme til Dere før stengetid.

 

 

De svarte med dette:

 

Grunnlaget for dette var at maskinen har blitt forandrett fra orginal oppsettet. Men det er vell stort sett bare minne så vi skal ikke gjøre oss så firkantete her.

 

Men vi ser jo helst at vi får lov til og utbedre feilen.

 

 

 

Nå er det veldig fristende å avsløre hvilken nettbutikk det er snakk om men jeg venter med å avsløre det i tilfelle vi kommer til en enighet. Det er færre skrivefeil nå. :-)

Lenke til kommentar
Grunnlaget for dette var at maskinen har blitt forandrett fra orginal oppsettet. Men det er vell stort sett bare minne så vi skal ikke gjøre oss så firkantete her.

 

Men vi ser jo helst at vi får lov til og utbedre feilen.

At det er forandra frå originaloppsettet betyr ingenting, det er kjøpt over internett og du har i følge norsk lov 14 dagars angrerett på alt som er kjøpt usett.

Lenke til kommentar

Det kan jo virke som at de prøver å sno seg unna at man skal bruke angrefristen, og heller få en sjanse til å rette feilen og fortsatt ha et salg. Noe jeg kan igrunn skjønne, men jeg må innrømme at det er en merkelig måte å omgå saken. Du har nå ihvertfall ditt på det tørre hvis de skulle være vanskelige. Men som du sier, så er vel det viktigste å få en fungerende pc.

Lenke til kommentar
Grunnlaget for dette var at maskinen har blitt forandrett fra orginal oppsettet. Men det er vell stort sett bare minne så vi skal ikke gjøre oss så firkantete her.

 

Men vi ser jo helst at vi får lov til og utbedre feilen.

At det er forandra frå originaloppsettet betyr ingenting, det er kjøpt over internett og du har i følge norsk lov 14 dagars angrerett på alt som er kjøpt usett.

Ikke 100% riktig.

 

§ 16. Oppgjør ved tilvirkningskjøp m.v.

 

Ved annet fjernsalg enn telefonsalg av varer som skal tilvirkes eller tilpasses spesielt for forbrukeren kan det avtales at tilvirkningen eller tilpassingen påbegynnes før angrefristen løper ut, med den virkning at forbrukeren ved bruk av angreretten betaler for utført arbeid og medgåtte materialer.

 

Slik påbegynnelse skal avtales særskilt. Påbegynnelse kan ikke skje før selgeren har gitt de opplysninger som kreves etter kapittel 3 på foreskreven måte.

 

Så jo, man har da angrerett, men man må betale et gebyr, ofte er dette veldig høyt, dell sitt er på 1800,- sist jeg sjekket feks. Prisen på evt benyttelse av angrerett får man ofte oppgitt i ordrebekreftelse eller salgsvilkår.

Lenke til kommentar

Hmm, ser ikkje heilt grunnlaget for det. Å betale for eventuelt arbeid selgar har med å pakke ned utstyret er greit, men hadde du kjøpt komponentane kvar for seg og planlagt å montere sjølv hadde det ikkje vore noko problem å sende det inn.

 

Å bruke angreretten fordi utstyret ikkje fungerer meiner eg uansett er feil og er enig med butikken i at dei burde få prøve å løyse problemet først. Er det økonomiske hensyn forstår eg det sjølvsagt, men om enkeltekomponenter ikkje oppfyller dine krav er butikken sikkert villig til å la deg bytte til andre.

Lenke til kommentar

For å få en liten oppklaring i feilene på denne maskinen så velger jeg å kopiere inn mitt første email.

 

Heisann Dere.

 

Datamaskinen kan umulig ha blitt testet da det ville blitt oppdaget problemer med oppstart av maskinen.

 

HDD ble satt opp som vanlig IDE og ikke med AHCI slik at den ikke får fordelene dette gir.

 

 

 

Feil ved maskinen:

 

+5v er på 4,83v

+12V er på 11,88v

VSB3v er på 3,41v

VCC1,5 er på 1,64v

 

Når man trykker på av/på knappen så starter maskinen i et halvt sekund, så blir strømmen kuttet. Etter to sekunder så booter den inn til Windows.

Noen ganger står den bare å piper uten å boote til bios engang.

Noen ganger vil den ikke boote til bios med mindre det er koblet til en sata enhet. Andre ganger må jeg dra ut sata ledninger fra hovedkortet og sette den i en annen kontakt for å få maskinen til å boote til Windows. Dette gjør jeg selfølgelig etter at strømmen har vært avslått og lyset på hovedkortet har sluknet.

 

Filer over en hvis størrelse ca. 1Gb utsettes for "data corruption" hver gang maskinen blir slått på. Det er blitt brukt MD5 hasher for å bekrefte dette. For at samboeren min skal kunne spille World of Warcraft så må en ferdig installasjon av spillet kopieres til HDD etter hver gang maskinen har startet på nytt. Det går fint å spille fra den eksterne HDD ( USB ).

 

Brannmurprogrammet ZoneAlarm får noen gang opp meldingen at den kan ikke verifisere filene og vil dermed ikke starte. Jeg må da starte maskinen på nytt.

 

Jeg har brukt nærmere 14 timer på å feilsøke maskinen men finner ingen løsning på dette.

 

Jeg har oppdatert bios og lastet ned og installert de siste driver filene.

 

Jeg velger å bruke angreretten da angrefristen på 14 dager ikke har utløpt. Dette gjør jeg fordi jeg ikke vil vente i flere uker på dette blir fikset, eventuelt at defekte deler blir byttet ut.

 

Som Dere ser så er det ikke snakk om en "jeg likte ikke delene som var i maskinen så derfor hever jeg kjøpet".

Lenke til kommentar

Skal ikke si noe helt sikkert her, men jeg tror du mister angreretten da ja. Angreretten varer kun så-så lenge (14 dager eller 3 mnd om du ikke fikk angreskjema) og butikken kan finne på å si at du valgte å ikke angre, og at angrefristen er utløpt etc. Ville anbefalt deg å angre, for så å kjøpe en ny maskin.

 

Og angående usaklig angring: Det er ikke noe som heter det, man har faktisk rett på å angre uansett grunn, så lenge produktet er kjøpt utenfor fast forretningssted eks: internett og loppemarked. Så om du faktisk angrer fordi du ikke likte fargen på skruene som holder kabinettet på plass så er det greit. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...