Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Brokobling av forsterker?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har kjøpt en forsterker og en boombox på netthandelen som vi skal ha i russebilen. Forsterkeren er usCARVOR 1500 W 5ch og boomboxen er Fence Audio RX975. Vi skal ikke ha andre høytalere koblet til forsterkeren, så det jeg lurer på da er om jeg kan brokoble denne boomboxen på forsterkeren? Altså at jeg kobler + fra inngang 1 på boomboxen på + på ch1 på forsterkeren, og - fra inngang 1 på boomboxen på - på ch2 på forsterkeren. Inngang 2 kobles likt bare på ch3 og ch4. Håper det var forståeligt.

 

Noen som vet om dette vil gå bra på denne forsterkeren mtp Ohm osv?

 

Mvh

-Bushman-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har nå fått anlegget å prøvd det litt ut. Var veldig skuffet over lyden, men den ble bedre når det var brokoblet så skal ha det slik. Men bilen er en liten Ford Fiesta 1.1 89mod og batteriet i den var et 44 Ah. Skifta dette ut med et batteri på 55 Ah og merket med en gang foskjellen. Tidligere var det nesten ikke tegn til bass, men det kom seg veldig med det nye batteriet. Har mål spenningen og den holder seg på 12,2 - 12,7 v, men det gjorde den på det gamle batteriet også (var faktisk litt høyere der :hmm: ).

 

Spørsmålet mitt er da om jeg vil få enda bedre lyd om jeg setter i et 80 Ah batteri? Eller må jeg oppgradera dynamoen også då? Vet ikke hvor stor dynamoen er, men den er nok ikke særlig stor siden det er snakk om en 89 mod 1.1 :p

Lenke til kommentar
Har nå fått anlegget å prøvd det litt ut. Var veldig skuffet over lyden, men den ble bedre når det var brokoblet så skal ha det slik. Men bilen er en liten Ford Fiesta 1.1 89mod og batteriet i den var et 44 Ah. Skifta dette ut med et batteri på 55 Ah og merket med en gang foskjellen. Tidligere var det nesten ikke tegn til bass, men det kom seg veldig med det nye batteriet. Har mål spenningen og den holder seg på 12,2 - 12,7 v, men det gjorde den på det gamle batteriet også (var faktisk litt høyere der :hmm: ).

 

Spørsmålet mitt er da om jeg vil få enda bedre lyd om jeg setter i et 80 Ah batteri? Eller må jeg oppgradera dynamoen også då? Vet ikke hvor stor dynamoen er, men den er nok ikke særlig stor siden det er snakk om en 89 mod 1.1 :p

Skulle du ikke ha anlegget i russebilen?

 

Om batteriet har kapasitet på 40 Ah eller 100 Ah er irrelevant, da det bare sier noe om hvor lenge det tar før det tømmes uten lading. Det sier ingenting om kvaliteten på batteriet. Ladespenning bør ligge på rundt 14,5 V og hvilespenning på godt over 13 V.

 

Ikke forvent deg mye bass med det anlegget. ;)

Lenke til kommentar
Har nå fått anlegget å prøvd det litt ut. Var veldig skuffet over lyden, men den ble bedre når det var brokoblet så skal ha det slik. Men bilen er en liten Ford Fiesta 1.1 89mod og batteriet i den var et 44 Ah. Skifta dette ut med et batteri på 55 Ah og merket med en gang foskjellen. Tidligere var det nesten ikke tegn til bass, men det kom seg veldig med det nye batteriet. Har mål spenningen og den holder seg på 12,2 - 12,7 v, men det gjorde den på det gamle batteriet også (var faktisk litt høyere der :hmm: ).

 

Spørsmålet mitt er da om jeg vil få enda bedre lyd om jeg setter i et 80 Ah batteri? Eller må jeg oppgradera dynamoen også då? Vet ikke hvor stor dynamoen er, men den er nok ikke særlig stor siden det er snakk om en 89 mod 1.1 :p

Skulle du ikke ha anlegget i russebilen?

 

Om batteriet har kapasitet på 40 Ah eller 100 Ah er irrelevant, da det bare sier noe om hvor lenge det tar før det tømmes uten lading. Det sier ingenting om kvaliteten på batteriet. Ladespenning bør ligge på rundt 14,5 V og hvilespenning på godt over 13 V.

 

Ikke forvent deg mye bass med det anlegget. ;)

Jo, russebilen er en Ford Fiesta 1.1 :p

 

Lyden ble helt klart bedre med batteriet på 55 Ah, men det skyldes kanskje kvalitets forskjellen på batteriene. Men har vært en tur på biltema og kjøpt 4mm^2 høyttalerkabler, det hjalp noe helt sykt på lyden. Nå er det endelig noe bass hvertfall :)

 

Hvilespenningen på batteriet ligger mellom 12,2 og 12,7 v. Ladespenningen vet jeg ikke. Hvordan måler man den?

Lenke til kommentar
12,7v er lite, målte du det på batteriet med motoren igang??

Høres ut som du har dårlig lading da i tilfelle, så da må børster og regulator byttes ;)

 

Men som sagt tidligere, ikke forvent allverden av det utstyret der...

 

Målte det på batteriet mens motoren var i gang ja.

Lenke til kommentar

Noen spørsmål:

 

- Spiller du med en sub på hver av kanalene på forsterkeren?

- Slår alle høytalerne samme veien? (i hele bilen) Prøv å bytt om på den ene subben din og hør om det spiller bedre, men som sakt tidligere du kan ikke forvente alt av det derre utstyret.

- Hvordan er høytalerene koblet, 4 ohm, 2 ohm, 1 ohm o.l.? Jeg ser at den Høytalerkassa du har kjøpt er 4 ohm, mens forsterkeren kan gi mest på 2 ohm.

Lenke til kommentar
1. En sub på hver kanal ja.

2. Alle slår same vei ja, er bare boomboxen i hele bilen :p

3. vet ikke hvor mange ohm de spiller på nå når de er brokoblet. Legger ved et koblingsskjema slik jeg har koblet boomboxen og forsterkeren.

 

brokobla mellom front og rear faktisk..

 

Er ikke det rett? Merka ingen forskjell om det var brokoblet på front og rear eller Venstre og Høyre.

Lenke til kommentar
foreslår at du prøver dette

Har prøvd det slik, men var ikke noe forskjel på lyden. Men slik som du viser så vil det vel bli mono lyd? Når en side av boomboxen får både venstre og høyre signal.

 

Men er egentlig ganske fornøyd med lyden nå. 4mm^2 høytalerkabler fra biltema gjorde susen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...