Gå til innhold

Gir dype åndedrag bedre lungekapasitet?


Anbefalte innlegg

Hvis jeg er ute og løper/ går på ski e.l. og tar gode dype åndedrag, gir det bedre lungekapasitet. Kanskje ikke mer lungekapasitet, men lungene utvider seg jo mer enn når du tar mange og korte åndedrag så det vil vel gjøre lungene blir mer fleksible og får dem til å utvide seg lettere over lang tid, eller hva sier du?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten å være helt sikker, men jeg er 98% sikker, på at lungene ikke kan utvide seg ved å ta dype åndedrag.

Dessuten så er det ikke lungestørrelsen som avgjør hvor god utholdenhet man har, men vevet/blodet i lungene som opptar oksygenet og hvor godt det blir brukt.

(særdeles enkelt forklart)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Når jeg jogger eller løper forsøker jeg å puste i et rolig, kontrollert tempo, men ikke for dypt. Selv om jeg noen ganger puster dypt inn og deretter fullstendig tømmer lungene for luft.

 

Jeg føler det "mest effektive" er å klare å puste dypt ut.. Når man jogger har man tendenser til å puste hurtig og dermed får ikke lungene tømt seg helt før du tar et nytt åndedrag. Dermed blir det hele tiden "rester" av gammel luft (CO2) som blir liggende igjen i lungene og kuker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...