Gå til innhold

Kompaktkamera med bluetooth

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er på kikk etter et kompaktkamera til 3-4000, men greia er at kameraet MÅ ha bluetooth. Jeg har kikket rundt på nettbutikker men så langt jeg kan se er det ingen som har merket i spesifikasjonen at kameraet har bluetooth for overføring av bilder.

Er det noen som har forslag til hvilke kameraer som har dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Det finnes modeller med WiFi, men blåtann har jeg aldri hørt om. Hvorfor må det absolutt være blåtann?

Joda, det KAN jo være med WiFi, men jeg leste for et par år tilbake at "oh! nå kommer kompaktkameraene med bluetooth", så derfor hadde jeg trodd at det fantes endel kameraer som hadde det nå. Husker ikke hvor jeg leste dette, men det var vel på digi, dinside, itavisen eller noe deromkring.

Av erfaring synes jeg det er enklere å sende bilder til andre enheter med bluetooth enn å styre med wifi.

Styrer alle her inne fortsatt med ledninger når de skal overføre bilder, altså?

Skrevet

Bluetooth blir alt for treg til overføring. Du har vel prøvd å sende et bilde fra en mobil til en annen?

Ser man på bluetooth 2.X så har den støtte for inntil 3 megabits. Å tømme et 4gig minnekort over en 3 megabitslinje er temmelig håpløst. Enkeltbilder med liten jpgstørrelse så kan det vel funke.

Når Bluetooth 3 kommer så snakker vi fart: 480megabits. Men dette er vel enda på planleggingsstadie.

Tror jeg heller satser mine kroner på wireless-usb eller wifi.

Kamera med bluetooth:

http://www.t3.com/imaging/cameras/kodak-ea...t-camera-review

http://php.dinside.no/php/art.php?id=308202

Ikke glem at for et par år tilbake så leste man at vi skulle bo på månen også.

Skrevet (endret)

22 sekunder overføringstid på et 6mp-bilde, dvs under 3 bilder i minuttet. La oss si et snitt på 3 bilder i minuttet. Tja, 300 bilder på 100 minutter. Ikke noe jeg gidder å vente på i alle fall. Da snakker vi forøvrig om jpg. De fleste her bruker rawfiler som tar ca 2-3 ggr så stor plass, og da blir det 1 bilde i minuttet. Det vil si at sist gang jeg kom hjem fra Roma måtte jeg har ventet 300 minutter på å få dem overført. Det gjelder hvis jeg hadde hatt et kamera på 6mp, og ikke 8 som jeg har. Det gidder i alle fall ikke jeg å spare 30s arbeid med kabel for å oppnå, for å si det slik.

Ugh, 5t med overføring av bilder i 6mp rawformat! Jeg orker ikke engang å tenke på å overføre disse tallene til 8mp. Do the math...

Edit: Tallene er nok enda verre, for de stammer fra et kompaktkamera fra Kodak. Vi kan derfor regne med at en jpg er halvparten av størrelsen fra et slik kamera i forhold til et 6mp slr. For mitt vedkommende kunne det altså tatt en og en halv arbeidsdag å få overført dem, eller noe i den retningen :scared:

Endret av PMnormal
Skrevet

Kortleser er det beste og raskeste. Kabel fungerer også brukbart på en del kamera, Olympus er som oftest flinke her mens Canon leverer en mer blandet opplevelse. Trådløst er stort sett håpløst.

Skrevet

Joda, jeg ser at å tømme et helt kort via bluetooth ville tatt en god stund.

Jeg kom nok til å trådløs overføring mer til enkeltbilder feks for å sende til mobil for videresending via mail og slik.

Men OK, da får jeg kanskje droppe planene om trådløs hverdag og heller konsentrere meg om andre specs på kameraet (som noen kanskje vil si at strengt tatt er viktigere).

Takk for innspill ihvertfall!

• 2 måneder senere...
Skrevet

Noen som veit om det er fler enn Kodak Easyshare v610 og Ricoh 500se som har denne bluetooth-muligheten nå? Denne tråden er ikke så gammel, men det kan jo hende noen har snappet opp at det har skjedd noe!?

Tanken er ikke å "overføre hele minnekortet" til PC, men til mobiltelefon for blogging. Har en Nokia N73, og har testet en N82, men tiden det tar fra du trykker på utløser til bildet er tatt gjør dem ubrukelige.

Easyshare v610 har også muligheten til å "nedskalere" bildet betraktelig før overføring, så den er vel noe nær genial som "mobilkamera"? Men det settes altså spørsmålstegn ved kvaliteten, så derfor lurer på om noen her veit om flere kameraer med slike muligheter.

Er det kanskje også mulig å koble til kamera med WiFi til en mobil med WiFi (f.eks. Nokia N82?)??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...