Gå til innhold

Egen proteindrikk. Hjelp!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du sier at proteinpulver er uaktuelt fordi det er så dyrt. Er det ikke bra at folk forteller deg at det faktisk ikke er dyrt? Det koster ganske mye for en bøtte med pulver, men den varer veldig lenge.

 

Protein-"shake" er vel vanskelig å lage. Blir vanskelig å få rette konsistensen. Prøvd kesam?

Lenke til kommentar

Burde være mulig å smelle på med kesam i hurtigmiksern sammen med litt fun light av typen bringebær (foretrekker jeg)

Lukter som riskrem på julaften, men smaker faktisk utrolig digg :D

 

(skjønner heller ikke at du ikke vil ha prot pulver, det smaker godt og er billigere enn du har fått for deg at det er, med mindre du er sånn "kosttilskudd nekter")

Endret av Paulex
Lenke til kommentar
Jeg pleier å blande 2-3 egg, en del havregryn (spørs hvor sulten du er, bare å helle på), 2ss olivenolje (om du vil ha mer kalorier), 1 banan (for smak) og melk med en blender. Blir vel en 40-55 gram proteiner litt avhengig av mengden du bruker. :-)

 

6-8g protein per egg avhengig av størrelsen, 3,3g protein per dl melk, 13,3g protein per 100g havregryn.. Bannan er knapt protein i, og i olivenoljen er det absolutt ingen ting. Før du har puttet nok havregryn og melk oppi dette skvipet til å få til 55g protein så er du oppe i et 1000 kcal fett og karbo helvete.

Lenke til kommentar
Hvordan det blir 1000 kcal, ser jeg ikke. Menmen.

 

Tja..

 

3 egg - størrelse L - ca. 200g, ca. 300 kcal.

5 dl melk, lett - ca. 250 kcal.

1 banan - ca 100 kcal

2 ss olivenolje, ca. 10 ml? - ca. 90 kcal

 

Skulle være oppe i 740 kcal allerede, og en 40g protein. Videre så sier oppskriften at man skal ha i havregryn, det skal "bare helles på". 75g havregryn så er man oppe i 1000 kcal, og fremdeles 5-6g unna de 55g med protein man skulle kunne få ut av dette. Forøvrig kommer 80% av kcal i dette fra fett og karbo, noe som i prinsippet diskvalifiserer det fra å kunne kalles proteindrikk i første omgang.

 

Hva er egentlig denne besettelsen folk skal ha med å skulle drikke mat som er beregnet på å spises i fast form?

Lenke til kommentar
Jeg pleier å blande 2-3 egg, en del havregryn (spørs hvor sulten du er, bare å helle på), 2ss olivenolje (om du vil ha mer kalorier), 1 banan (for smak) og melk med en blender. Blir vel en 40-55 gram proteiner litt avhengig av mengden du bruker. :-)

Rå egg?

Kroppen klarer bare å nyttiggjøre seg av ca 50% av proteinene i et rått egg, kontra ca 90% ved koking/steking. :)

Lenke til kommentar
Rå egg?

Kroppen klarer bare å nyttiggjøre seg av ca 50% av proteinene i et rått egg, kontra ca 90% ved koking/steking. :)

 

Ja klart. Men praktisk å drikke dem som frokost før skolen når du har dårlig tid og vil ha i deg noe raskt. Masse næring i dem uansett.

 

Om han er ute etter en blanding av ting han finner i kjøleskapet (som han spør etter) synes jeg den gaineren der fungerer bra. Blir fort 40-50 gram proteiner med en 4 dl havregryn og 2-3 egg og en del melk. Banan og olivenolje for smak og ekstra kalorier, som sagt.

 

Men om dere har noen tips til noen gode proteinerbomber som man kan diske opp av matvarer som vanligvis finnes i kjøleskapet (i denne sammenhengen mener jeg mager kesam til fjorten kroner boksen blir urealistisk) er det jo bare å poste.

 

Hagfors: ja, 40-55 gram proteiner avhengig av mengden havregryn. Bare et kjapt overslag jeg regnet ut ved å plotte inn i programmet Mat på data.

Endret av Ingar
Lenke til kommentar

Takk for svært nyttig informasjon ...

 

Tror alle skjønner at den drikken der inneholder mange kcal og ikke er en proteindrikk, men hvordan i svarte granskogen har dere tenkt å få til en proteindrikk basert på råvarer som inneholder 40-50 gram proteiner på 180 kcal ut ifra det man til enhver tid finner i et vanlig kjøleskap? :ermm:

Endret av Ingar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...