Gå til innhold

software, spill og konsoll


dundun

Anbefalte innlegg

Man lærer intet hvis man ikke spør: så vidt jeg vet er det ikke noe OS til konsoller som xbox og ps så hvorfor er pc avhengig av OS når det gjelder spill? og burde det ikke være mulig å lage et programm som gjorde spill uavhengige av et bestemt OS? og ville ikke det lønnsomt også med tanke på de som har Linux og Mac?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Svaret er at konsoller naturligvis har OS.

http://www.windowsfordevices.com/news/NS9906195991.html

 

Å lage et spill 'uten OS' ville bare bety at man måtte hente alle funksjonene man trenger fra OS og legge inn i programmet. Det ville være helt "høl i hue".

Det ville ikke hjulpet det minste for å kunne kjøre samme spill på PC og MAC, hardware er jo forskjellig.

ok takk for svar men er det så stor forskjell i hardware mellom PC og MAC altså? visste jeg ikke, har du noe konkret eller?

Lenke til kommentar

OK, det er ikke så stor forskjell nå (var mye større forskjell før), men noe er det. Det trengs forskjellige drivere, etc.

Poenget er at det er OS som tar seg av slikt. Man kan jo kjøre et program som ble laget for 10 - 20 år siden på dagens PC, selv om hardware er svært forskjellig. Hadde ikke OS tatt seg av dette så ville hvert enkelt program trengt masse oppdateringer hver gang hardware forandres.

Det var slik i DOS tiden, da hvert program måtte ha sin egen stabel med disketter for drivere til printere. Det ble helt håpløst å forholde seg til, det var en enorm forbedring da Windows tok seg av alt som hadde med printer å gjøre.

Lenke til kommentar

Forøvrig må det jo nevnes ulike API, eller Application Programming Interfaces, som utviklere kan velge mellom. På Windows-plattformen er DirectX den store, mens til Linux er OpenGL mye brukt. Slike APIer er laget for å gjøre det enklere for utviklere å lage programvare og spill, uten å måtte lage grunnkoden som snakker direkte med maskinvare, drivere og eventuelt OSet. Mulig jeg bommer nå, men jeg mener å ha lest at DirectX også kan brukes på Xbox360, men ikke f.eks PS3. PS3 har ingen APIer som også brukes på PC-plattformen etter hva som er meg bekjent. Og at PS3 bruker Cell-prosessoren som er en IBM PowerPC-prosessor antar jeg at denne ikke er en X86-prosessor slik som alle prosessorene brukt i vanlige PCer (nå også Mac /m Intel-prosessorer).

Skal man porte et spill fra PS3 til PC må man vel både kode om en del av API-spesifikk kode, kode en kompilator for X86 samt eventuelt tilpasse kode til operativsystemet om nødvendig.

 

Ellers kan man jo nevne programmeringsspråket Java som er utviklet spesielt for at programmene man lager kan kjøre hvor som helst. Istedet for å kompilere Java-koden til maskinkode slik som de fleste kompilatorer gjør, så kompileres Java til bytekode som kjøres av Java Virtual Machine som kompilerer bytekoden til maskinkode. Skriver man et Java-program og kompilerer dette til bytekode, så kan dette kjøres på alt av plattformer så lenge det er en JVM-klient tilgjengelig.

Har snakket litt med IT-læreren min på NTNU om Java, og det høres ut som et godt språk som er veldig nyttig når man skal lage programvare som fungerer på tvers av plattformer - eller "plattform-uavhengig programvare" om man vil. Problemet med Java er at så fort man begynner med grafikk har programmene en tendens til å kjøre ganske tungt.

Endret av Skagen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...