Gå til innhold

Remote overvåkning av windows servere med "lystavle" grensesnitt


Anbefalte innlegg

Vi drifte 40-50 servere spredd over en god del kunder og lokasjoner. Jeg skulle gjerne hatt en overvåkningsplatform som med et veldig enkelt grensesnitt på en stor skjerm gir et overblikk over generell status på servere. Jeg tenker da på belastning, ytelse, RAID, etc. Bonus er integrering med programmer som BackupExec for status på backup og lignende.

 

Dette er ment som en infotavle for driftsavdelingen. Mer nøyaktig statusinformasjon bør selvfølgelig kunne hentes ut fra en arbeidsstasjon, men det er først og fremt det enkle overblikket jeg er ute etter.

 

Distribusjonen er et kritisk punkt, da alt må gå over nett fra lokasjoner med ulikt teknisk utgangspunkt. Pris er også et mulig problem. Argumentet jeg må slå for å få det innført er at dette ikke er nyttig med mindre nær samtlige servere overvåkes. Det gir også liten merverdi til kundene i forhold til eksisterende avtaler, så det kan ikke prises dyrt ut. Er det for dyrt i innkjøp eller drift vil det også ses på som økonomisk urealistisk internt.

 

Hvilke løsninger bør jeg se på - hvis noen :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det norske produktet NimBUS kan være verdt en titt. Benyttes blant annet av TV 2, ErgoGroup, StatoilHydro og NextGenTel. Verktøyet støtter både tjeneste og agentbasert overvåkning med mange ferdige løsninger og solide muligheter for tilpasning og integrasjon. Forholdsvis enkelt å sette opp ting som SMS gateway, egne agenter og tilpasset brukergrensesnitt for fancy show offs på storskjerm eller web. Leveres av Nimsoft www.nimsoft.com

 

Ellers finnes det et utall av løsninger, blant annet fra CA, HP, IBM, Mercury, Quest Software og Solarwinds. Felles for alle er at de koster noen kroner og typisk må integreres med verktøy fra maskinvareleverandøren for overvåkning av hardware (disk og raid, temperatur, ECC feil osv). I de fleste tilfeller er dette en grei sak hvor hardware verktøyet kommuniserer med overvåkningsserveren via snmp.

 

Som andre har nevnt er Nagios et meget godt friprog alternativ, dersom dere har mulighet til å bruke en del ekstra tid internt. Har selv benyttet dette som tillegg til kommersielle løsninger, primært for overvåkning av applikasjon- og web-servere.

Endret av deviant
Lenke til kommentar

Spectrum eller MOM vil jeg anbefalle...

 

MOM er kanskje litt mer enn det du er ute etter, men er ett utrolig bra verktøy.

men som mange sier, Nagios er veldig bra, men det har sine berensninger, men ar den store fordele av at det er gratis :)

 

evt så har du Tivoli som er litt lettere, men som ikke gir noe lik info du er ute etter, det er mer ment for sakbehandling av caser på servere og nettverk, men an brukes for info også.

det er litt gammelt og har ett noe utdatert grensesnitt.

 

MOM og Tivoli kan ihvertfall integreres med Veritas og andre programmer/systemer, usikker hvor god Spectrum og Nagios er der.

 

men min anbefalling er MOM :)

 

edit: jeg jobber med alle systemene...

Endret av aklla
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

ipmonitor funker også rimelig greit.

 

Da snakker vi vel om SolarWinds ipMonitor? Er ikke denne løsningen begrenset til tjenestebasert overvåkning? I så fall passer den vel ikke behovet som trådstarter spesifiserer?

Endret av deviant
Lenke til kommentar

ipmonitor funker også rimelig greit.

 

Da snakker vi vel om SolarWinds ipMonitor? Er ikke denne løsningen begrenset til tjenestebasert overvåkning? I så fall passer den vel ikke behovet som trådstarter spesifiserer?

 

den kan modifiseres til å monitorere det meste, er utrolig mange plugins til den tilgjengelig.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Vi drifte 40-50 servere spredd over en god del kunder og lokasjoner. Jeg skulle gjerne hatt en overvåkningsplatform som med et veldig enkelt grensesnitt på en stor skjerm gir et overblikk over generell status på servere. Jeg tenker da på belastning, ytelse, RAID, etc. Bonus er integrering med programmer som BackupExec for status på backup og lignende.

 

Dette er ment som en infotavle for driftsavdelingen. Mer nøyaktig statusinformasjon bør selvfølgelig kunne hentes ut fra en arbeidsstasjon, men det er først og fremt det enkle overblikket jeg er ute etter.

 

Distribusjonen er et kritisk punkt, da alt må gå over nett fra lokasjoner med ulikt teknisk utgangspunkt. Pris er også et mulig problem. Argumentet jeg må slå for å få det innført er at dette ikke er nyttig med mindre nær samtlige servere overvåkes. Det gir også liten merverdi til kundene i forhold til eksisterende avtaler, så det kan ikke prises dyrt ut. Er det for dyrt i innkjøp eller drift vil det også ses på som økonomisk urealistisk internt.

 

Hvilke løsninger bør jeg se på - hvis noen :)

 

Er nevnt fler bra alternativ i tråden her. Selv har jeg mest erfaring med Unicenter fra CA, og Spectrum, som nå også er fra CA (var Aprisma som lagde dette i sin tid). Til bruk for infotavle, vil jeg helt klart anbefale Spectrum. Dette programmet er mest egnet til overvåking av nettverk, siden det er et fault management-verktøy for nettopp nettverk, men kan fint overvåke servere også, både remote overvåking, og overvåking lokalt, med agenter. Er også mulig å integrere agenter fra andre leverandører, som f.eks HP Insight og IBM sine agenter, som overvåker nær sagt alt av hardware.

 

Er også veldig enkelt å sette opp store fine "view's" på alt av systemer og nettverk, og du kan sette det opp akkurat som du vil. Krever ikke all verden av hardware heller, selv kjører vi hele Spectrum-installasjonen på 2 virtuelle servere, som dekker ca 1800 routere, og ca 2000 maskiner.

 

Ikke spesielt dyrt heller, til å være et såpass omfattende verktøy, men pris er jo noe man alltid kan forhandle om. Hos oss kosta et eller annet sted mellom 2-350K. CA sitt "eget verktøy", Unicenter NSM, kan man muligens få endel billigere, hvis det bare er snakk om 40-50 servere som skal overvåkes, og det ikke er snakk om store AIX-servere med 32 eller 64 cpu'er.

 

Er som nevnt tidligere, andre "kjøpe-produkter", som HP Open View, Tivoli og MOM, som jeg bare såvidt har kikket på, men ifølge andre som bruker disse verktøyene, så er de nok ganske like CA sine systemer.

 

Nagios er noe jeg selv har tenkt å teste ut, men utifra det jeg har lest, er det ikke spesielt firewall-vennlig, og der jeg jobber, så har vi ganske strenge regler for hva som slipper igjennom der. Men testes skal det :)

 

 

Pantera

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 5 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Kan jo komme med en liten oppdatering. Har ikke kommet så mye lenger i dette prosjektet, men fikk testet en tjeneste fra HounDog is Easy som gjorde jobben, men var litt lite konfigurerbar og litt vel masete. Dyr ble den også etter hvert, med tanke på antall servere og små muligheter til direkte inntjening.

 

Ellers ser jeg at svært mange av serverene er rullet over på samme platform (FSC), så jeg har jobbet litt med å sette meg inn i overvåkningsplatformen der. Fordelen er at den er gratis, ulempen er at den er kompleks, og krever vesentlig mer konfigurering enn den relativt enkle HoundDog.

 

Jeg skal kikke litt på de andre alternativene som er dukket opp her så snart finanskrisen hopper fra media til mine kunder. Foreløpig har jeg for mye å gjøre :)

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Gøy med sommer og lite å gjøre. Da har jeg Nagios oppe, og det fungerer veldig godt. Ulempen er at jeg ikke har funnet noe godt skin som passer mitt beho enda. Mulig dere har noen tips til skin eller config av GUI.

 

Jeg har 40-50 servere og ønsker ideelt sett et GUI med en linje pr server. Jeg kan få dette med oversikt der man bare har en total status, men jeg kunne tenke meg å få presentert en tabell med servernavn i venstre kolonne og de 10 sjekkpunktene med individuell status i påfølgende kolonner:

 

servernavn | sjekkpunkt1 | sjekkpunkt2 | sjekkpunkt3 | sjekkpunkt4 | sjekkpunkt5 | sjekkpunkt7 | osv

servernavn | sjekkpunkt1 | sjekkpunkt2 | sjekkpunkt3 | sjekkpunkt4 | sjekkpunkt5 | sjekkpunkt7 | osv

servernavn | sjekkpunkt1 | sjekkpunkt2 | sjekkpunkt3 | sjekkpunkt4 | sjekkpunkt5 | sjekkpunkt7 | osv

 

 

See?

Endret av enden
Lenke til kommentar

gratulerer med nagios.

du har vel ett view som heter "service detail", det gir noe lignende det du vil ha

men reger med at du allerede har sett dette :)

skal se om jeg finner noe som passer perfekt til det du vil.

 

service detail:

in-nagios.png

Endret av aklla
Lenke til kommentar
gratulerer med nagios.

du har vel ett view som heter "service detail", det gir noe lignende det du vil ha

men reger med at du allerede har sett dette :)

skal se om jeg finner noe som passer perfekt til det du vil.

 

service detail:

Nja, det viewet gir meg en line pr service for hver host. Jeg ønsker å ha en linje pr host og servicene i kolonner på samme linje. Dette skal på en infotavle, og med 40-50 servere og relativt stor forventet økning har jeg ikke plass til alle servere på en skjerm. Jeg ser det er et view som gir status pr host på en linje, men jeg vil hest se det så detaljert som service eller servicegroup for hver host uten at det tar plass.

 

Statusinfo pr service slikk dit view gir er egentlig ikke nødvendig - jeg trenger bare grønt = OK og rødt = sjekk nærmere.

Endret av enden
Lenke til kommentar

hvis du trykker på den som heter all problems, så får du kun feilene, det er det viewet jeg

bruker på storskjerm uten at det er noe problem å holde oversikt.

har faktisk nagios på flere storskjermer med all problems oppe.

men, skal uansett se hva jeg finner ut av...

 

mulig vi har litt forskjellig syn på overvåking, holder serverene mine kjeft antar jeg alt er ok, jeg vil ikke se grønne lys, kun røde. men med størrrelse på systemet jeg jobber med er det en holdning man må ha.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...