Gå til innhold

Hva er forskjellen på små/store anlegg


Anbefalte innlegg

Sitter å diskuterer litt med noen venner om hva som er best av små og store høytalere. Jeg er altvitende og proklamerer derfor at det selvfølgelig er "jo større, jo bedre" som er regelen. Men der høstet jeg bare latter..

Nå har det seg nemmelig slik at et par av disse personene sitter på hvert sitt Bose lifestyle 48 og det produserer jo riktig så bra lyd. Selv har jeg et par Dali concept 6 front høytalere (har 5.1 lyd) og en Denon AVR 2307 forsterker, og mener jo med det at jeg får minst like bra lyd!

Men siden jeg egentlig ikke kan noe om lyd så får jeg lyst til å spørre dere. Er det noen forskjell på store og små høytalere (se bort i fra små billige høytalere og pc anlegg).

Og det viktigste, om jeg har riktig, hvilke argumenter må jeg bruke for å vinne diskusjonen :!:

Endret av 8ball
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, det stemmer nok at større er bedre i mange tilfeller. Problemet er bare at det finnes en grense for hva vår tids teknologi kan fremskaffe. Diskanter er små fordi det er enklest å få de stive og harde nok til å gjengi høyfrekvent lyd bra. Mellomtoner er større fordi de må flytte mye mer luft. Basselementene er gjerne enda større siden de må flytte mye lyd for å gjengi ordentlig dyp bass.

 

Det er gjengs oppfatning (tror jeg) at desto større elementene er, desto kraftigere bass får man (større luftmasse kan flyttes). Mindre basselementer gir gjerne strammere bass, og da er vi tilbake til start igjen. Noen vil ha enorm bass og gjerne hjerneblødning (f.eks. Cerwin Vega-bass), mens andre vil ha penere og kontrollert dynamikk i lyden.

 

Jeg har hørt ett og annet kompaktanlegg og det som slår meg er elendig gjengivelse av mellomtoner. Det er nok siden de rett og slett ikke har dedikerte mellomtone-elementer. De har også kun en subwoofer for å gjengi bass-frekvensene. Derfor er det potensielt bedre lyd i høyttalere med dedikerte elementer til de forskjellige frekvensene.

 

Bose lager bra høyttalersystemer og jeg har ikke hørt det anlegget det er snakk om. Du skal derfor ikke rakke ned på de små høyttalerne selv om de ser spinkle ut. :)

 

 

Til slutt, jeg mener du har rett; Større høyttalere er bedre rett og slett fordi de har elementer som er spesiallagde for diskant/mellomtone/bass. Du får ikke hi-fi-lyd fra et kompakt-anlegg, MEN det kan være fantastisk til film! Alt til sitt bruk.

Endret av maedox
Lenke til kommentar

Det er tre ting som ikke kan kombineres i en høyttaler, nemlig liten kasse, dyp bass og høy følsomhet. Små høyttalere som Bose, må nødvendigvis ha mangler når det gjelder følsomhet eller dypbass. Som det er nevnt, kan man få imponerende god lyd av enkelte småanlegg, men i direkte sammenligning med større høyttalere, faller de som oftest igjennom.

 

Frode

Lenke til kommentar

Bose anleggene spiller fantastisk bra iforhold til størrelsen. Og subwooferen sørger for grei lyd nedover i registeret også. Men at det er bedre eller like bra som ordinære høyttalere er bare tull. Små høyttalere må alltid inngå noen komprimisser i forhold til størrelser og ytelse.

 

Det er ikke uten grunn at de fleste referansemodellene er noen store beist av noen høyttalere..

Lenke til kommentar

Ett annet problem er at det er dyrt å lage store høyttalere, så for å få de billige så må de kutte ned på kvalitet på ting. Små høyttalere er billigere å produsere og de kan dermed putte mer penger i elementer og filtre. Hører man på dyre, store høyttalere så er lyden totalt fantastisk!

 

Skal man ha høy lyd er det membranareal som teller. Enten store elementer eller flere elementer. Og som nevnt så er elementene mindre jo høyere frekvens de skal spille. Dette er på grunn av massen (vekta på membranen).

 

Det hadde ikke vært noe i veien for å ha en 15-tomms diskant om man hadde fått den lett og stiv nok. Noe osm dog ikke er mulig med dagens materialer. :p

Lenke til kommentar
Sitter å diskuterer litt med noen venner om hva som er best av små og store høytalere. Jeg er altvitende og proklamerer derfor at det selvfølgelig er "jo større, jo bedre" som er regelen. Men der høstet jeg bare latter..

Nå har det seg nemmelig slik at et par av disse personene sitter på hvert sitt Bose lifestyle 48 og det produserer jo riktig så bra lyd. Selv har jeg et par Dali concept 6 front høytalere (har 5.1 lyd) og en Denon AVR 2307 forsterker, og mener jo med det at jeg får minst like bra lyd!

Men siden jeg egentlig ikke kan noe om lyd så får jeg lyst til å spørre dere. Er det noen forskjell på store og små høytalere (se bort i fra små billige høytalere og pc anlegg).

Og det viktigste, om jeg har riktig, hvilke argumenter må jeg bruke for å vinne diskusjonen :!:

 

Om du regner samme kvalitet, så ja, større jo bedre på mange måter.

 

Men om en skal ha samme pris, så kan det fort bli motsatt.

 

tenk å koste på 10 000,- produksjons pris til kun diskant, mellomtone/bass og 2veis delefilter og liten kasse.

Framfor diskant, mellomtone bass og bass og diger kasse, og 3veis delefilter, med ulik deling til de 2 bassene, så den ene kan fungere som "sub"

 

Sist nevnte dundrer deg gjennom veggen. først nevnte har fyldighet og detaljer du aldri blir lei av.

 

Men sammenligne akkurat de høyttalera du nevner, er mer konkret.

 

Bose spiller bra ja, og imponerer voldsomt for størrelsen.

 

Men dine høyttalere er større, og selv om jeg ikke trives med Dali, så syns jeg dem spiller bedre en de nevnte bose.

Også når det gjelder detaljer, og selvsagt bass og musikk volum.

 

Men når en regner i forhold til størrelsen, så blir det nok noe annet.

Lenke til kommentar

Alt er relevant. Det går og få riktig god lyd av små' høyttalere. Problemet er at disse som oftest likevel bør suppleres sammen med en sub for di dypeste tonene. Missforstå meg rett ,selvfølgelig kommer dette også ann på hvilken musikk man hører på. Men ja, som dere sier så har størrelse masse å si i denne sammenhengen :)

Lenke til kommentar

Men det er da heller ikke sånn at med en gang man kobler til en sub så veier det opp for alle mangler en stativhøyttaler kan ha. Det er et selvfølge at når man har et langt mindre kabinett å jobbe med at du må begrense litt her og der.

 

Litt morsomt det begrepet "Jo større,jo bedre". Bedre hva da? Bass? God bass er da ikke alt som skal til for å skape god lyd,som er det egentlige målet for høyttalere. Mange av kjempene fra Eltax og Proson må vel være selve beviset på at størrelse i seg selv ikke gjør jobben.

Lenke til kommentar
Alt er relevant. Det går og få riktig god lyd av små' høyttalere. Problemet er at disse som oftest likevel bør suppleres sammen med en sub for di dypeste tonene. Missforstå meg rett ,selvfølgelig kommer dette også ann på hvilken musikk man hører på. Men ja, som dere sier så har størrelse masse å si i denne sammenhengen :)

 

 

Det er ikke alltid en større høyttaler som spiller dypest bass.

 

Selv har jeg høyttalere som spioller 35Hz -3db, riktignok litt tungdrevende, men er kun 35cm høy, 25cm bred og 30cm dyp. Altså ingen stor høyttalere.

 

Men det fins mange gulvstående høyttalere som ikke klarer 35Hz ved -3db. Og faktisk noen som er like tungdrevende også. (87db 1W1M)

 

Jreg har riktig nok bygd dem selv, og målt dem i ett platestudio. Så pris kan ikke sammenlignes.

Men når jeg klarer å kjøpe "dyre" ellementer å bygge slik, så klart de proffe høyttaler byggere greier dette uten problemer.

Lenke til kommentar

"Større = bedre"? Jeg skjønner ikke, hva skal være bedre? Hvor høyt de kan spille? Hvor detaljert lyden er? eller hva mener du? Små høytallere kan spille like høyt som store, hvis magneten som sitter inni er sterk nok. Alt kommer an på produksjonskvaliteten. Det er sant at større høytallere flytter mere luft, med andre ord skaper større lufttrykk i rommet, noe som gir høyere desibel. Klarer man å legge inn samme kvalitet i en stor høytaller som (f.eks. bose) klarer i en liten så blir prisen tilsvarende større. Med andre ord, det er egentlig ingen forskjell på store og små høytallere, det er bare forskjell på produksjonskvaliteten og hva hver høytaller klarer å prestere. Ingen kan si et en stor høytaller lager _bedre_ lyd enn en liten, for det kommer an på hva man ønsker at skal være bra.

Lenke til kommentar

Som jeg har sagt tidligere i tråden, er det en prioritering mellom liten kasse, høy følsomhet og dyp bass. Selv har jeg valgt høy følsomhet og noenlunde dyp bass, og ender dermed opp med stor kasse. Fysikken er ikke enkel å lure.

 

Frode

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...