Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kan man dele internett slik? (sær måte)


Anbefalte innlegg

Har fire pc'er som skal være på nett. Får om ikke lenge NGT linje og dermed en router. Har en 8port switch og tpkabler til alle maskinene.

 

Se figuren

 

spm1: Pc1 og Pc2 er helt ok. De står rett vedsidenav switch og ruter. Det er Pc3 og Pc4 jeg lurer litt på. Disse to maskinene blir stående gankse langt unna og for å unngå å trekke to kabler gjennom hele huset (stue, gang, kjøkken osv) tenkte jeg at det kanskje var mulig å ha to nettverkskort i den ene av de to (det som blir pc3 på tegningen vil være konstant på, sannsynligvis med RedHat 8.1). Vil man på normalt vis da klare å dele internett slik?

 

Spm2: Har for øyeblikket telenor adsl. En maskin i nettverket står konstant på og ringer opp (pc3 på figuren). Vil det da funke å sette i to nettverkskort i denne maskina slik at det blir nett på pc1, pc2 og pc4? Kjører winxp og her kan man bare, såvidt meg bekjent, dele nettverksoppkoblingen for ETT NIC om gangen :shrug:

 

Hele poenget var å slippe masse kabler dersom det ikke er nødvendig :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du kan jo også splitte den ene kabelen. altså spliten den ved switchen, og ved PC3. Da får du nøyaktig like mye kabling som ved å dele internett fra PC3.

 

Hvilke ledere er det som brukes til data i en cat-5 kabel da? Er vel 8 ledere inni dær? Kan jeg altså ta fire ledere til en pc og de fire andre til neste pc? Mulig jeg misforsto nå

Lenke til kommentar

 

Hvilke ledere er det som brukes til data i en cat-5 kabel da? Er vel 8 ledere inni dær? Kan jeg altså ta fire ledere til en pc og de fire andre til neste pc? Mulig jeg misforsto nå

1,2,3 og 6 brukes til data, altså fire ledere. Det finnes små boxer som splitter kablen også.

 

PS: hvis du skal splitte kabelen selv, husk på plasseringen til lederene i pluggen ;)

Lenke til kommentar

Det er Pc3 og Pc4 jeg lurer litt på. Disse to maskinene blir stående gankse langt unna og for å unngå å trekke to kabler gjennom hele huset (stue, gang, kjøkken osv) tenkte jeg at det kanskje var mulig å ha to nettverkskort i den ene av de to (det som blir pc3 på tegningen vil være konstant på, sannsynligvis med RedHat 8.1). Vil man på normalt vis da klare å dele internett slik?:

 

Du har ikke vurdert trådløs forbindelse til PC3 og PC4 da?

 

Et annet alternativ vil være å ha en switch ved PC3. Da slipper du unna med 1 kabel til PC3 og alle maskinene blir på samme nettverk.

 

Routeren ngt leverer har afaik switch innebygd.

Lenke til kommentar

Routeren ngt leverer har afaik switch innebygd.

 

Routeren ngt leverer har innebygget router, ikke switch.

 

Dette er nok feil. Routerdelen av NGT's "Routere" router mellom TO nettverk, Internett og ditt private, ikke fem nettverk. For å øke funksjonaliteten har de lagt inn en 4 porters switch.

Lenke til kommentar
Dette er nok feil. Routerdelen av NGT's "Routere" router mellom TO nettverk, Internett og ditt private, ikke fem nettverk. For å øke funksjonaliteten har de lagt inn en 4 porters switch.

 

Dette er også delvis feil. NGT har inntil nylig levert rutere uten switch, f.eks Cisco 677i, Netopia 4542, Netopia 4553. En periode nå har de derimot også sendt ut en litt enklere ruter, Netopia 3351. Den har en innebygget 4 porters switch. Ikke dermed sagt at det er kun denne man kan få.

Lenke til kommentar

Hele poenget var å få internett på alle pcne uten å legge ut enda mer penger. Derfor er nytt utstyr uaktuelt

 

Får se når jeg får utstyr fra NGT om jeg skal splitte kabelen eller flytte switchen jeg allerede har (dersom det er innebygget switch i routeren fra ngt)

Lenke til kommentar
For og gjøre det enkelt kan du kjøpe en splitter og sette

i hver ende av kabelen, dette gir deg to plugger med 10mbit

fra en kabel.

 

Du mister 100mbit muligheten med en splitter ..

Men du slipper og strekke 2 .

Sikker på det? mener på jeg har splittet en kabel og kjørt 100Mbps

 

Hva har du sjekket med (Hardware,Software)

var det en veldig kort kabel ?

Jeg kan ta feil men jeg har bare fått 10mbit med splitter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...