Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Startvansker på russebilen, trenger hjelp


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Håper noen kan hjelpe oss med startproblemer på russebilen vår, vw caravelle '92 modell diesel.

Den starter kun når motorvarmern har stått på en stund. Bilen går fint når vi først har fått start på den.

 

Hva kan dette skyldes? Vi tror at det kan være dieselpumpa eller glødepluggene, kan dette stemme?

 

Og om dette er tilfelle, er det vanskelig å bytte glødeplugger eller dieselpumpe?

 

Og åssen kan vi være sikre på at det er en av delene?

 

På forhånd takk :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

glødeplugger hadde jeg satset på her gitt. en diesel er avhengig av varme og kompresjon for å tenne og siden motorvarmeren må stå på før du starter bilen kan det være glødepluggene som har tatt kvelden.

Det kan også være gløde releet som har tatt kvelden.

Bytt plugger først

 

Disesel pumpe er lite sannsynlig da den faktisk går når den først starter...

 

Glødeplugger skal ikke være veldig mye vanskeligere enn å bytte tennplugger på en hvilken som helst bil. Forhør deg gjerne med et VW verksted..

Lenke til kommentar

Er det en T4?med motoren forran?Da er sikring på venstre i innerskjerm,omtrent over batteriet.Glødereleet heter 109 tror jeg.Glødepluggene på 2.4dieselmotorene er et h***** å skifte.Kan måle spenningen på glødinga på sikringen.Skal gløde i ca 5-7 sekunder.

Lenke til kommentar

Høres ut som glødingen.. Lyser glødelampa inni bilen når du gløder??

 

Glødeplugger på disse er bare kos og bytte:p Gjort det så mange ganger at det er ikke noe problem.. Men skal være enig at det er et H******* de første gangene.. Det kan virke umulig og det er ikke så langt unna...

 

Har du voltmeter trådstarter?

Lenke til kommentar
Høres ut som glødingen.. Lyser glødelampa inni bilen når du gløder??

 

Glødeplugger på disse er bare kos og bytte:p Gjort det så mange ganger at det er ikke noe problem.. Men skal være enig at det er et H******* de første gangene.. Det kan virke umulig og det er ikke så langt unna...

 

Har du voltmeter trådstarter?

 

Ja, glødelampa lyser når tenninga blir slått, og den slutter å lyse etter en stund. Kan også låne meg et voltmeter, men hva skal jeg måle?

 

Og ja den har motoren forran.

 

HVordan kan jeg ohm'e glødepluggene.

 

Takk for alle forslag, håper vi får fiksa den snart :D:D

Lenke til kommentar
Høres ut som glødingen.. Lyser glødelampa inni bilen når du gløder??

 

Glødeplugger på disse er bare kos og bytte:p Gjort det så mange ganger at det er ikke noe problem.. Men skal være enig at det er et H******* de første gangene.. Det kan virke umulig og det er ikke så langt unna...

 

Har du voltmeter trådstarter?

 

Ja, glødelampa lyser når tenninga blir slått, og den slutter å lyse etter en stund. Kan også låne meg et voltmeter, men hva skal jeg måle?

 

Og ja den har motoren forran.

 

HVordan kan jeg ohm'e glødepluggene.

 

Takk for alle forslag, håper vi får fiksa den snart :D

Lenke til kommentar

Mange måter og måle dem på. trenger ikke ta dem ut.

 

Jeg syntes det er lettest med en prøvelampe, men det funker fint med voltmeter også.

 

Sett den ene pinnen på + på batteriet. Sett den andre rett på glødepluggen der hvor ledningen til den er festet. Er pluggen i orden vil du få 12 volt. Bruker du prøvelampe vil lampa lyse hvis pluggen er i orden.

 

Får du 0 volt eller ikke noe lys i prøvelampa er pluggen defekt.

 

Så setter du den ene pinnen fra voltmeteret på - på batteriet og den andre på samme sted som før. Rett på ledningen til pluggen. Når du setter på tenningen skal du ha 12 volt.

 

Da har du sjekka hvilke plugger som er defekte og om resten av systemet er i orden.

 

Man pleier alltid og bytte alle samtidig. Hvis det kjennes ut som om de knekker eller gjengene går til helvette så bare la dem sitte og bytt de andre. Det er ikke noe gøy og begynne med gjengeverktøy oppunder der.

 

Hvis du tar dem ut og måler rett på varmeelementet måler du bare overslaget inni pluggen. Gir ingen god pekepinn på om pluggen er i orden eller ikke

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

hei. har også en caravelle 92 mod 2,4 5 sylindra. har skifta glødeplugger på den, nesten alle men sliter med den siste. er litt usikker på hvordan jeg skal komme til. så tenkte jeg skulle forhøre meg om gode tips før jeg hiver meg rundt og skrur.

 

har skifta alle utenom den som er nærmest registeret. den sitter mellom blokka og diesel pumpa. er det noen måter og få skiftet dette? eller er det rett og slett h******* så trangt mellom der. for eneste måten jeg kunne se for og gjøre det enkelt er og løsnu pumpa. men vet dette ikke skal gjøres på grunn av justering av pumpa.

 

 

så håper det er noen som kan hjelpe meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...