Gå til innhold

Ugjevn temp på q6600


Anbefalte innlegg

Core 0 = 50c

Core 1 = 47c

Core 2 = 39c

Core 3 = 43c

 

Thermalright Ultra 120 Extreme, med 1*mist 120. Og medfølgende pasta. @3.2ghz.

 

Dette er Idle, under press kommer den opp i 85c på core 0 mens den ligger på rundt 60 på core2 (skadelig?)

 

Hvorfor skjer dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker høyt ja, har selv en Xeon 3210 som er klokket opp til 2.4 Ghz (så den tilsvarer Q6600) og idle temperatur ligger på rundt 35-40 grader og høyeste temperatur jeg har sett med full load over tid er 62 grader.

 

Bruker EVEREST Ultimate Edition til å måle temperaturen.

 

Ville nok som Loffen1 sier sjekket om kjøleren sitter skikkelig og at du ikke har brukt for mye/for lite kjølepasta.

Lenke til kommentar
Virker høyt ja, har selv en Xeon 3210 som er klokket opp til 2.4 Ghz (så den tilsvarer Q6600) og idle temperatur ligger på rundt 35-40 grader og høyeste temperatur jeg har sett med full load over tid er 62 grader.

 

Bruker EVEREST Ultimate Edition til å måle temperaturen.

 

Ville nok som Loffen1 sier sjekket om kjøleren sitter skikkelig og at du ikke har brukt for mye/for lite kjølepasta.

har selv Q600 Go-stepping, og Q6600 er som du sikkert vet, kjent for sin varmeutvikling, den er ganske høy (uten at det på noen som helst måte er så stor ulempe :) )

Min er klokket opp til 3.6 Stabilt, tror mine temps er 42, 39, 43,44.....på Core'ene osv..målt i evrest..

dette med en Big Typhoon VX, elendig CPU-vifte synes jeg, skal bytte til TRUE. Håper å nå under 40 grader på alle...

Lenke til kommentar
Det skal veldig lite pasta til og som de overfor sa, sjekk att kjøleren har god kontakt med prosessoren ;)

mhm, tror nok ikke kjøleren får god kontakt med CPU'n....men hvilken Pasta var det...du brukte? den som fulgte med hva? (kjøleren eller CPU'n?), anyway, dårlig pasta... :dontgetit:

Lenke til kommentar

Tror svaret ligger i for mye kjøle pasta, får det rant utenfor da jeg presset kjøleren mot cpuen ;).

 

Har også G0 stepping, veldig gode nyheter og høre at det ikke er mere varme på høyere frekvenser med rett kjøler :)

 

Det er thermalright pasta. Vil det evt hjelpe mye og kjøpe arctic silver pasta?

 

Men skal prøve og planslipe den også når jeg får den av.

 

Noen guide til hvor mye pasta som skal brukes? og ossen fjerner jeg den gamle? aceton?

Endret av jajaja1
Lenke til kommentar

Har hørt mye bra om Freeze-pastaen:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=343985

 

Vurder den ihvertfall :) Det vil nok ha en del å si.

 

Jeg pleier å bruke førerkortet mitt til å smøre pastaen utover slik at det dekker alt med et tynt, men jevnt lag. Jeg har sånn rensegreie fra Zalman for å fjerne gammel pasta, men den har jeg nesten aldri brukt.

Endret av Andeplane
Lenke til kommentar

Stikk på bensinstasjonen og kjøp kondensfjerner. Så finner du frem noen q-tips og vasker det av ;)

 

Når det gjelder hvor mye pasta man skal ha på, så ser det ut til at det er mange på forumet som glemmer hvorfor man i det hele tatt skal ha på pasta. Pasta'n er der for å fylle igjen EVENTUELLE ugjevnheter mellom cpu og kjøler. Dersom kjøleren og cpu passer 100% sammen (sånn kontaktflate sett) så hadde man ikke hatt behov for kjølepasta i det hele tatt.

 

Dette bare for å illustrere hvor LITE man skal ha på :cool:

Lenke til kommentar
Tror svaret ligger i for mye kjøle pasta, får det rant utenfor da jeg presset kjøleren mot cpuen ;).

 

Har også G0 stepping, veldig gode nyheter og høre at det ikke er mere varme på høyere frekvenser med rett kjøler :)

 

Det er thermalright pasta. Vil det evt hjelpe mye og kjøpe arctic silver pasta?

 

Men skal prøve og planslipe den også når jeg får den av.

 

Noen guide til hvor mye pasta som skal brukes? og ossen fjerner jeg den gamle? aceton?

hehe, da er nok svaret der. :thumbup:

BTW: Har hatt noen kompiser som har kjøpt Q6600 på netshop nå. og de har fått Go.....kanskje denne uken er det Go-Week... :thumbup:

Lenke til kommentar

Forskjell på core temp er normalt. På min cpu er 2 av kjernene 6 grader varmere enn de 2 andre. Har sett at det er veldig mange andre som har det slik, derfor mener jeg det er ganske så normalt. Ser ikkje ut som cpu`en lider noe av den grunn, den klokker i alle fall greitt :)

Lenke til kommentar
Forskjell på core temp er normalt. På min cpu er 2 av kjernene 6 grader varmere enn de 2 andre. Har sett at det er veldig mange andre som har det slik, derfor mener jeg det er ganske så normalt. Ser ikkje ut som cpu`en lider noe av den grunn, den klokker i alle fall greitt :)

jah, enig her. Men det er vell aldri en fordel heller å ha litt høy temps :thumbup::D

Men den klokker bra og alt ser meget bra ut. Men jeg liker ikke 50 tallet på en Q6600... :D

Lenke til kommentar

Har tatt av og byttet pasta, de hjalp dessverre lite, og fikk kanskje 3-4c mindre.

 

Ligger nå på 46-44-35-38 Idle, ca 70-73 med press.

 

Synes det er ganske rart med 11celsius forskjell og 21celsius under press.

Endret av jajaja1
Lenke til kommentar
Tydelig at den må planslipes, men ossen sandpapir bør jeg bruke til dette? er det lurt og gjøre dette på cpuen også, eller er den rett nok?

 

Skal du planslipe kjøleren er det ikke sandpapir du bruker. Snekkere bruker sandpapir, arbeider du med metall bruker du smegelpapir. Som er beregnet på metall, og ikke treverk. Da går ting som regel litt kjappere.

 

Varmesprederen på cpu er sansynligvis plan nok. Men er du i tvil er det bare så slipe den også. Du skader ikke kjernen så lenge du ikke lager hull i den, eller sliper så hardt at det blir høye temperaturer.

 

Og når det er sagt, så kan jeg henvise deg videre til en veldig fin guide på emnet.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...