Gå til innhold

Onecall og roamingpriser


Anbefalte innlegg

Har akkurat kommet hjem etter 1 uke i Serbia på studietur og har fått meg et lite sjokk: Nemlig en telefonregning på over 2000kr for rundt 68 minutter snakk, fordelt på 4 samtaler til norge. Jeg har Onecall-faktura som abbonement. Jeg sjekket ikke roamingprisene før jeg dro (dumme meg) men regnet jo ikke med at de skulle være så ekstremt høye (23.07/28.50 per min avhengig av opperatør, telenor har feks 6.99 kr p/min og netcom 15 kr p/min)!

 

Posten er ment litt som en advarsel til andre og litt som et spørsmål: Har onecall lov til å ta så ekstremt høye minutspriser (det har de sikkert, men er det en sak for forbrukerombudet e.l. med tanke på den ekstreme regningen?) og burde de ikke advare meg FØR jeg har nådd 2000 kr (abbonementet ble sperret), når en enkelt samtale har kostet meg i underkant av 500 kr? Jeg er fattig student med 6000kr inn i måneden, så 2000kr i regnign gjør at livreima må strammes inn kraftig...

 

Takker for alle svar!

 

Om dette er plasert i feil forum hadde det vært fint om en mod kunne flytte den:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er at det er operatøren i utlandet som tar prisen ( noko EU har kjørdt hardt på å få resusert til ein fastpris) Serbia diverre er utanfor denne reguleringa og kan ta det som operatøren vil.

OneCall er ein virutell operatør , dermed så er roamingavtalene "deria" dei same som avtalene nettleverandøren har. Ser på netcom at prisene til dei to operatørene som onecall har oppgitt er dyrare enn onecall sine priser (men det finnes billigare operatører der også).

 

Når det gjeld spørsmål om varsling så er vel dette normalt når ein bikker mykje større summer enn 2000. Og når ein ikkje har noko tjeneste "sperr aboet ved passert X sum pr mnd" Så har ein eit lite problem.

Lenke til kommentar

Takker for raskt og godt svar! Jeg har sendt en mail til forbrukerombudet med samme spørsmål, men regner veld med å få et lignende svar derifra:)

 

Om det ikke er onecall som bestemmer prisen på tlfbruken og høster et stort overskudd, burde de vel opplyse om prisen ved annkomst til landet eller slikt, sånn at man ikke går på smeller som dette, blir jo ikke akkurat positivt innstilt til selskapet...

Lenke til kommentar

Plutselig ble jeg glad for at OneCall ikke har roaming avtale i spania.. da spesifikt Gran Canaria..

 

Ikke det at jeg bruker telefon så mye, men det irriterte meg at jeg var der nede på ferie i en uke uten noe dekning i det hele tatt..

 

 

Kanskje likegreit med tanke på prisen det koster å bruke telefonen i utlandet.. :roll:

Lenke til kommentar
Om det ikke er onecall som bestemmer prisen på tlfbruken og høster et stort overskudd, burde de vel opplyse om prisen ved annkomst til landet eller slikt, sånn at man ikke går på smeller som dette, blir jo ikke akkurat positivt innstilt til selskapet...

 

Det er ikke onecall som har gått på en smell her....

Normalt sett er det flere nett du kan bruke i utlandet. Prisene kan variere kraftig på de ulike tjenestene. Så det er DIN jobb å finne det beste nettet for deg.

Lenke til kommentar

Det går ikke an å skylde på One Call her. Det er den utenlandske operatøren som tar høy pris. Det er også veldig klart kundens ansvar å sjekke priser før man reiser på ferie. Det har vært utallige saker om dette i media de siste årene og hver gang noen "driter seg ut" og får en høy regning så kommer det liksom som et sjokk.

 

BTW: Fattig student med 6k i måneden og du har råd til å dra på ferie OG kjøpe deg en XPS M1330? Hehe, da har du råd til å betale 2k i mobilregning også.

Lenke til kommentar

Som allerde nevnt sjekket jeg ikke prisene på samtaler fra Serbia til Norge før jeg dro, noe jeg burde gjort. Desuten er det bare to nett i Serbia: telenor og Telekom Srbija så utvalget er ikke stort.

 

Jeg har aldri sagt at OneCall har gått på en smell, det er det jeg som har gjort, jeg mener bare at OneCall kunne tatt et ansvar ovenfor kundene sine i slike situasjoner (altså informere bedre på forhånd om pris, i alle fall når den er så ekstrem, som et ledd i god kundebehandling) og det er vel i utgangspunktet EU og forbrukerombudet enig i (i alle fall slik jeg har forstått det med tanke på overdrevne roamingpriser og fravær av god informasjon fra tilbydere)...

Lenke til kommentar
BTW: Fattig student med 6k i måneden og du har råd til å dra på ferie OG kjøpe deg en XPS M1330? Hehe, da har du råd til å betale 2k i mobilregning også.

 

Nei foresten, glem i det. Jeg trenger ikke forklare meg ovenfor deg:) Men jeg har et nøkkelord: budsjettering...

Endret av Pellepirat
Lenke til kommentar

Ikke for å være frekk, men bruker du ikke å sjekke prisene dit du skal før du drar? Samtidig har det ofte mye å si hvilken oepratør du velger da prisene kan være vidt forskjellige. Prisene blir ikke oppdatert i samtid så onecall får ikke info om bruk fra utenlandsk operatør umiddelbart mens du ringer\rett etter at du ringer. Derfor blir det vanskelig for de å advare deg mot for høyt forbruk. Bytt til onecall kontant om du vil ha kontroll på utgiftene i utlandet. Jeg har opplevd at det kan ta opptil 2-3 uker før min operatør har mottat all info om samtaler, sms osv fra utenlandsk operatør.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

for en som stort sett deaktiverer pin kode fordi den bare er i veien, så er hele opplegget med å taste 1 foran pin koden ikke bare idiotisk, det er en tungvin ekstra funksjon som hindrer brukere som ikke går rundt med manualen i hånda når de drar på ferie i å bruke telefonen sin.

Lenke til kommentar
for en som stort sett deaktiverer pin kode fordi den bare er i veien, så er hele opplegget med å taste 1 foran pin koden ikke bare idiotisk, det er en tungvin ekstra funksjon som hindrer brukere som ikke går rundt med manualen i hånda når de drar på ferie i å bruke telefonen sin.

 

Ja for når du blir frastjålet mobilen din og vedkommende ringer til Nigeria for 20 000 kroner må du faktisk dekke alt av egen lomme siden du har deaktivert PIN.

Lenke til kommentar

Hva har det med saken å gjøre?

 

Hvis jeg velger å fjerne den sperren så har det ikke en dritt å gjøre med det faktum at de skal ha deg til å bruke andre pin koder når du er i utlandet..

 

Hvis du vil diskutere, så hold deg i det minste til sak.. :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...