Gå til innhold

C2D vs Quad (again)!


Anbefalte innlegg

Jeg skal oppgradere PC-en min siden C2D'en jeg har nå (1,8 ghz som var clocket til 2,4) ikke kjører programmene jeg må få kjørt. Jeg produserer musikk og ender ofte opp med 99% cpu usage når jeg kommer godt inn i trackene. Jeg har sett på diverse cpu'er og hovedkort i det siste og har endt opp med to valg (stort sett)...

 

INTEL Core 2 Quad Q9450 2.66Ghz 12MB FSB 1333:

http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:...91;c:36124;r:pg

 

// eller

 

INTEL Core 2 Duo E8500 3.16GHz LGA775 FSB1333 6Mb

http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:...6;c:103086;r:pg

 

Noen forslag?

PC-en skal kun brukes til musikk produksjon med wavelabs, fruity loops, har-bar og acid pro.

Endret av noaim87
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med det er effektene du legger på i FL som spiser cpu, evt vst'er? Nå er jeg veldig usikker på om FL har flerkjernesupport, men i såfall vil du ha god nytte av en quad. Men egen erfaring med musikkprodusjon tilsier at en 4kjerne vil nok gjøre susen uansett. Har brukt FL selv, men det er LENGE siden (før flere kjerner på en CPU eksisterte i det heletatt). Reason og Cubase SX tar i alle fall nytte av flere kjerner, så jeg ville gått for det uansett så du har litt å gå på hvis du skal finne på å "oppgradere" programvarepoolen du bruker også.

Lenke til kommentar

Ok, så du tror den vil dra FL finfint? FL oppgraderes regelmessigtog jeg har original versjon så flerkjerne support er nok på vei en vakker dag. Jeg kjører en del vst's men også hardware synther som gjør at jeg får litt mer rom til andre instrumenter enn vst's. Kjører veldig mye effekter og andre plugins i mixer for måling av diverse ting plus annet... Problemet er når jeg har et 8 min track, massevis av filtre, effecter og ting som skjer på en gang. En liten ting til, ser at den ikke er i noen av nettbutikkene men det står at den er lansert i norge... er den utsolgt overalt eller er det bare at de ikke har fått de på lager noen steder i norge enda?

Endret av noaim87
Lenke til kommentar

Når det gjelder hocedkort så mener jeg at jeg har lest at det er best med brikkestt fra TI i forbindelse med musikk redigering på datamaskinen.

Mente jeg leste det her http://www.rme-audio.de/forum/ en gang når jeg så etter lydkort.

Hvis dette stemmer så vet dere vel dette allerede. Utover dette har jeg ikke peiling.

 

Det skal visst komme en helt ny prossesor arkitektur i slutten av 2008 som bare støtter DDR3. Søk på NEHALEN. En revulosjon i forhold til Pentium arkitekturen. Lenge å vente kanskje, men spar penger og kjøp jevlig dyrt da så for du nok lekt deg. Blir kanskje forsinket til 1. 2 kvartal 2009?

Lenke til kommentar
Kjør quad du! Kan jo kjøpe deg en Q6600.den er jo på lager de fleste steder:)

 

Ok reagerer litt etter å ha lest andre poster. Q6600 vs Q9300 så ytet Q9300 7-13% raskere enn Q6600. Derfor begynner jeg å lure på om jeg skal vente til 45nm quad-corene kommer ut (slutten av mnd) og heller få meg noe som faktisk kan klokkes greit også etter senere behov. Hva tror dere? (hadde planer om 2,66 ghz'n og ikke 2,5)

Endret av noaim87
Lenke til kommentar

Jeg ville kjøpt q9450 (skal straks gjøre det selv). Den vil være litt køligere enn Q6600; som er 65nm.

 

Du har ikke vurdert gå droppe fruityloops til fordel for reason (evt linket mot qubase via rewire)? Har en kamerat som er heavy into filmscoremaking, og han lager TEMMELIG heftige låter med mye slappere cpu enn det du har pr i dag. Virker som at fruityloops er like uoptimalisert nå som da jeg brukte det.

 

Anyway. En q9450 vil gjøre susen. Klart at neste intelgenerasjon frister, men fanken, skal man vente hver bidige gang så blir det jo aldri noe av noe. Jeg har derfor selv valgt å oppgradere nå som q9450 kommer ut, og vurdere situasjonen på nytt til neste år.

 

Med å gå for q9450 nå så har du forhåpentligvis en rigg nå som holder til at neste intel-gen kommer ned på folkelig prisnivå, og du kan DA vurdere det igjen hvis det viser seg at ytelsesøkningen er stor nok i forhold til dagens 45nm.

 

Det vil i alle fall være en fordel med mye L2Cache til ditt bruk, da vi snakker mye multitasking hvis du kjører VST'er i fruityloops (tenker da Q9450 vs. Q9300 vs. Q6600. Q9450 har totalt 12MB L2 mens de to andre har 6MB). Du vil nok merke dette bedre enn 100Mhz fra eller til.

 

Grunnen til at ingen nettbutikker har den enda, er rett og slett fordi den ikke er sluppet.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Quad Core er å foretrekke for krevendes programvare så høres ikke så feil ut å satse på det :)

 

Det var VIRKELIG godt begrunnet... spesielt med tanke på at trådstarter etterlyser best CPU til et spesifikt bruksområde.

 

Som igjen er krevendes programvare sist gang jeg sjekket... Kanskje du skal prøve å slappe litt av?

Lenke til kommentar

Er jeg virkelig nødt til å minne deg på at visse applikasjoner ikke vil dra nytte av en 4kjerner mer enn en 2kjerner i det heletatt? "Skal du kjøre en krevende applikasjon MÅ DU JO kjøpe 4kjerne!" Den holder bare ikke!!! Derfor er det kjekt å begrunne sine påstander.

 

Sånn er det bare.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Er jeg virkelig nødt til å minne deg på at visse applikasjoner ikke vil dra nytte av en 4kjerner mer enn en 2kjerner i det heletatt? "Skal du kjøre en krevende applikasjon MÅ DU JO kjøpe 4kjerne!" Den holder bare ikke!!! Derfor er det kjekt å begrunne sine påstander.

 

Sånn er det bare.

 

Poenget er at du får bedre ytelse ved Quad en Dual core, er du selv så tolket det den veien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...