Gå til innhold

Turkamera søkes! (kompakt)


Anbefalte innlegg

Har et Canon A80 og et Nikon D70. A80 kameraet ble visst automatisk faset ut når D70 kom i huset for over 3 år siden, til alt av normalt familiebruk.

 

Men ønsker nå å kjøpe et lite kompakt digitalkamera, spesielt med tanke på å ta med ut på tur etc. Grunnen til at A80'n ble avsatt var alt for treg fokus og utløser. Så jeg ønsker et lite og raskt kamera, som gir gode bilder spesielt utendørs. Ingen krav om videofunksjon.

 

Megapiksler bryr jeg meg døyten om, bare det er over 4 :) Har aldri følt noe stort behov for mer enn de 6mpix'ene D70 har, viktigere med god optikk og fysisk størrelse på brikka.

 

Pris i området 1500-2000 (men helst ikke over dette).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis hurtighet er tingen, så er jo både Ricoh og Casio kjent for det. For andre gang i dag så anbefaler jeg å kikke på Casio Z1200, vinneren av tester i både Fotografi og TV2/DinSide. Det er nok de to merkene som er mest kjent for hurtige kompakter, noe som vi slr-folk vet å sette pris på.

Lenke til kommentar

Et par hundrelapper over 2000, men Panasonic TZ2 burde være et bra alternativ. Ekstremt bra zoom-område for sin størrelse (28-280), god bildestabilisering, kjapt i bruk, og bra optikk som gir god bildekvalitet under gode lysforhold (Sliter derimot litt når ISO må opp)

 

Er i ferd med å bli erstattet av TZ4 (og storebror TZ5) med mer oppløsning + litt annet. Burde kunne dukke opp et bra tilbud eller to i nær fremtid.

Lenke til kommentar
Er i ferd med å bli erstattet av TZ4 (og storebror TZ5) med mer oppløsning + litt annet. Burde kunne dukke opp et bra tilbud eller to i nær fremtid.

Finnes en TZ3 også, som er i handelen nå. TZ2 gikk ut for lenge siden, og TZ3 er nok noe forbedret både med tanke på støynivå og hurtighet. Kanskje også skjermen og enkelte andre spesifikasjoner.

 

TZ2 til 2000 pluss et par hundre er med andre ord et dårlig tilbud, ettersom du får TZ3 til kanskje 2500 eller noe sånt?

Lenke til kommentar
Finnes en TZ3 også, som er i handelen nå. TZ2 gikk ut for lenge siden, og TZ3 er nok noe forbedret både med tanke på støynivå og hurtighet. Kanskje også skjermen og enkelte andre spesifikasjoner.

 

TZ2 til 2000 pluss et par hundre er med andre ord et dårlig tilbud, ettersom du får TZ3 til kanskje 2500 eller noe sånt?

TZ2 og TZ3 er like gamle som modeller, begge kom på markedet for ganske nøyaktig 1 år siden. Panasonic kjører i par i denne serien, og TZ4 vil erstatte TZ2 når den kommer om noen dager mens 5 erstatter 3. Forskjellen mellom 2 og 3 er ikke voldsom, det som skiller dem er oppløsning (6 vs 7,2mp), skjerm (2,5 vs. 3"), autobracketing og seriebilde-funksjoner (TZ2 har ingen av delene).

 

Ellers så er de kliss like - om det er verdt å betale 4-500 mer for TZ3 er vel et spørsmål om en trenger det den gir ekstra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...