Gå til innhold

PC-er er bra til det meste bortsett fra spill

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Dette mener jeg at jeg tok opp tidligere i tråden. Vista tilbyr dette med sin gradering av PC-en. Om man utnytter og forbedrer systemene rundt dette, kan det bli langt lettere.

Min post:

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=10753454

MicroSoft sin sak er veldig "Vista orientert" og sier ikke så mye om den generelle ytelsen, men du har rett i at er noe lignende jeg mener. Jeg mener også at denne "ytelses algoritmen" bør innføres allerede fra fabrikk slik at deler (f.eks skjermkort, cpu'er) kunne påstemples en verdi på esken.

Man må ikke gjøre alt mer komplisert enn det trenger å være. Men systemet kan helt klart forbedres. Det er uansett et skritt i riktig retning. Det bevisstgjør den generelle ytelsen til PC-en. Problemet nå er at spill ikke er merket med dette. Du vil ikke se dette før du har installert det, og da kan ma ikke levere tilbake spillet.

Endret av TCi
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Selvfølgelig vil Epic fortsette med pc, men dem tjener ikke spesielt på å lage spill til pc

Såg hvordan det gjekk dem 2 første ukene når UT3 kom, 37000 eksemplarer :p

UT3 solgte vel dårlig fordi det er dårligere enn UT2004, og fordi bl.a. CoD4 er overlegent og kom ut like før UT3. Jeg hadde store forhåpninger til UT3, ettersom jeg elsket det originale UT, samt UT04. Etter å ha prøvd spillet piratkopiert fant jeg ut at det slett ikke var verdt det. Det leverte rett og slett ikke hva det lovet.

Jeg kjøper alltid gode spill, om jeg mener utviklerne fortjener pengene mine, men kun etter å ha prøvd spillet piratkopiert. Før i tiden kjøpte jeg mange flere spill enn jeg gjør i dag. Mye av det jeg kjøpte var møkk. Piratkopiering gir meg muligheten til kun å betale for det som faktisk er bra, jeg ser derfor på det som et gode. Bransjen hater det selvfølgelig, da folk i mye mindre grad kjøper like mye dritt som de gjorde før. Uansett, det er off-tipoc.

Edit:

Bare for å svare:

Jeg kan ikke fordra å spille med dårlig samvittighet, og jeg får dårlig samvittighet av å tenke på at jeg har stjålet fra de som lagde spillet. Det jeg har stjålet er de pengene jeg selv beholder. Kanskje jeg ville ha spilt færre spill dersom jeg skulle ha kjøpt alle spillene, men da ville i alle fall NOEN ha fått de pengene de fortjener.

Jeg har aldri dårlig samvittighet for noe jeg har lastet ned. Jeg innrømmer det. Jeg har aldri følt et snev av dårlig samvittighet. Dersom jeg liker det jeg får, så kjøper jeg det i uansett. De som fortjener pengene mine, de får dem. De som ikke fortjener mine penger, enten det er fordi produktet deres viser seg å være søppel, eller fordi alskens kopibeskyttelser gjør piratkopien betraktelig bedre enn originalen, de får ikke en dritt fra meg.

Om produsenter og utgivere hadde brydd seg litt mer om å gjøre sine egne produkt mer tilgjengelig for kundene, og litt mindre om å gjøre det vanskelig, så er jeg sikker på at de ville tjent mye mer, både i penger og good-will. Hvorfor tror du så ytterst få har begynt med digital distribusjon? Det er fremdeles mange penger å tjene på optiske medier! Bransjen er ikke interessert i å gjøre det enkelt for kundene, de vil kun suge til seg pengene.

Endret av bjeil
Skrevet

Vi kan gi mye av skylden på at ytelsesgapet er så stort mellom low-end og high-end pcer på Nvidia. Da de gav ut 8800GTX kortet sitt så begynte mange spillutviklere å jobbe med å utnytte ytelsen til dette kortet til det fulle. Dette gapet begynner nå å minske etterhvert som prisene presses ned og nye medium range kommer inn i bildet.

Det er ingen menneskerett å ha knallgrafikk på et spill, og de som ikke har hardware som takler spillet får spille det på litt lavere detaljnivå. Så enkelt er det. Folk som kjøper seg et godt og dyrt skjermkort forventer å få litt penere spill enn de andre.

Man kan godt si at de som lager spillene utnytter at de beste kortene er så bra for å vise spillet med mye bedre grafikk enn det de fleste egentlig kan spille det på.

Skrevet
PC funger veldig mye bedre til strategi enn konsoll, i enkelte tilfeller er FPS bedre på PC. Og jeg foretrekker å ha et tastatur når jeg snakker med folk ingame uten microfon. Og at spill har bra grafikk gjør dem ikke automatisk bedre IMO

Det er ikke det artikkelen handler om. Det går på at det i dag er så sinnsyk forskjell på en highend PC og en low end PC. Det betyr at mange spill ikke fungerer på en standard PC.

Ja, og det har vel noe å si at det er til tider for lett å få tak i helt nye spill uten å betale ei krone når det gjelder pc spill.

enig at mange spill er bedre på ps3, xbox osv.. men fps or strategi er suvirent på pc.

Skrevet

Jeg tror jeg har lest slike diskusjoner siden jeg først begynte å henge rundt på spillforum.

Som svoren PC-fangirl må jeg slå et slag for min gamer-pc her.

Men som en liten disclaimer så har jeg også konsoller, og skal kjøpe en PS3 om noen måneder t.o.m.

Oki.Da var det unnagjort. Advarsel: Vegg av tekst følger.

Som andre skriver her så er ikke en god PC så dyrt så lenge man har litt peil. Min PC kan kjøre alle nye spill (har ikke prøvd Crysis som sikkert ville krevd litt mer) på fullt og jeg kjøpte den sist sommer for 7000-8000 kr. Det eneste jeg ikke kjøpte var en skjerm.

Maskinen var ferdigbygd så man trenger ikke være en ekspert for å få tak i en god maskin akkurat. Den forrige maskinen jeg hadde holdt i ca fem år, med et veldig billig skjermkort bytte og en ekstra GB RAM.

Det er nok en del forskjell på gode og dårlige maskiner ja. Men er det så forferdelig at man må bruke litt penger for å få god grafikk?

Noen mener at et lydanlegg til flere titusen må til for å høre på musikk, mens jeg sitter med mine 200 kr høyttalere. Betyr det at anlegg som koster så mye ødelegger for hele musikkbransjen?

Jeg har klart meg lenge med å spille spill på medium. Jeg har spilt med framerates som visstnok er uholdbare uten å merke at det hakker (sikkert noe galt med synet mitt :p ).

Nå kostet jeg på meg litt for å få en enda bedre spillopplevelse. En PS3 kostet i begynnelsen 6000 kr mange steder. Ikke særlig mer enn en 1000 lapp forskjell fra PCen min. Den kunne ikke spille en god del PS2 spill. Jeg har spill som PS:T, Baldurs Gate osv på min nye PC og de fungerer utmerket.

Trenger ikke si så mye mer om det.

Og at det er så vanskelig å forstå spesifikasjoner skjønner jeg ikke helt. Hvem her har kjøpt en bil uten å vite noe om den? Det er sikkert noen som kjøper det første og beste hos bilforhandleren og blir lurt, men skal man ta hensyn til det? Jeg har ikke bil og leser dermed ikke så mye om det. Når jeg ser på bilannonser så er det en hel mengde med spesifikasjoner. Kunne man ikke heller bare nummerert alle bilene. 1 er best og så går det nedover? Og tenk så mye det koster. Avgifter, bensin/diesel, bompenger, vedlikehold osv.

Kommer ikke bilprodusentene til å gå under snart? Det er jo mye enklere for folk å ta bussen. Bare betale og sette seg ned.

(Ja, jeg vet bilanalogier er klisje).

Til dere som synes det er bra at PC-spilling går under fordi dere liker konsoll.

Tror dere virkelig at det kommer til å hjelpe dere?

Som det har blitt sagt så er det på PCen at grensene blir forflyttet. Det er på PCen teknologisk utvikling skjer. Egentlig er jeg ikke så opptatt av grafikk selv, men siden grafikk egentlig var utgangspunkt for tråden så tar jeg dette argumentet med.

Og ikke tro at anklager om piratkopiering blir borte med PC-spilling.

En del utviklere og utgivere er som gribber. Når et kadaver er spist opp finner de et annet.

Dør PCen som spillplattform så vil firmaer som Securom, Tages osv snu seg til konsollene. Nå som konsollene har tilgang til Internett osv vil konsollspillere også bli utsatt for anklager om piratkopiering. Bare vent og se. Snart vil alle spill ha en grusom kopibeskyttelse og en anklagende film: "Ville du mishandlet barna dine? Spillutviklere er også mennesker. Ville du begått massemord? Når du laster ned spill bryter du loven."

Er ikke fremtiden lys dere?

Piratkopiering i seg selv vil jeg ikke diskutere mer her i hvert fall. Har diskutert det før og det er interessant, men det trenger ikke fylle alle diskusjoner.

Og det produseres fortsatt PC-spill. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har hørt argumenter om hvor få PC-spill det er i butikken. Noe som: "Gå i en butikk og se da mann. Det er jo bare 360 spill overalt."

For det første så er det vel heller bare PS2 spill overalt uten at det betyr så mye i denne generasjonen (PS2 vant i den forrige da men).

Og her i Polen så sliter jeg med å se 360 og PS3 spillene.

PC spill tar opp alle hyllene. Og mange er forholdsvis nye også. Lange hyllerader, med bare PC RPGer. Hyllerader med bare simulatorer, og en med bare strategispill. Alt til PC.

I USA kan forholdene godt være annerledes, men her i Europa er PC spilling i full blomst fortsatt. Og kanskje en del skulle tro at de fleste polakker ikke har råd til de flotteste gamer-PCer. Vel, det stopper dem ikke fra å kjøpe PC-spill da i så fall.

Jeg vet jeg må stoppe nå. Kommer kanskje med noen flere innspill hvis debatten utvikler seg (som slike debatter gjerne gjør). :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...