Christian86 Skrevet 9. mars 2008 Skrevet 9. mars 2008 Jeg leker litt med tanken på makrofotografering, men det blir litt frem og tilbake, ikke noe som blir hovedområdet mitt. Jeg skal uansett bruke 28-75'en til Tamron, 18-200 vr'en og 12-24'en til Tokina, så jeg undres om jeg kanskje kan droppe 105mm'en om D300 greier seg bra til enkel makrofotografering?
sn0dig Skrevet 9. mars 2008 Skrevet 9. mars 2008 Hvilket kamerahus du bruker har ingenting å si om du ikke har macro objektiv. Nærgrensen på de andre objektivene vil nemlig hindre deg i å komme nært nok på motivet til at det kan kalles macro
Christian86 Skrevet 9. mars 2008 Forfatter Skrevet 9. mars 2008 Hvilket kamerahus du bruker har ingenting å si om du ikke har macro objektiv.Nærgrensen på de andre objektivene vil nemlig hindre deg i å komme nært nok på motivet til at det kan kalles macro Vel, jeg har greid meg fint før nemlig, det er derfor jeg spørr og nevnte hva jeg hadde. Jeg får rett og slett se ann behovet en stund fremover og ta vurderingen til da.
sn0dig Skrevet 9. mars 2008 Skrevet 9. mars 2008 Hvilket kamerahus du bruker har ingenting å si om du ikke har macro objektiv.Nærgrensen på de andre objektivene vil nemlig hindre deg i å komme nært nok på motivet til at det kan kalles macro Vel, jeg har greid meg fint før nemlig, det er derfor jeg spørr og nevnte hva jeg hadde. Jeg får rett og slett se ann behovet en stund fremover og ta vurderingen til da. Hvis nærgrensen på de objektivene du har er nok for deg, og du ikke trenger "ekte" macro så har du ikke behov for 105mm objektivet.
Thunderhead Skrevet 9. mars 2008 Skrevet 9. mars 2008 Kenko Extension Tube kan være et relativt billig alternativ for å finne ut om macro er for deg. Setter dem mellom objektivet og kamerahuset og gjør at du kan fokusere nærmere. Sammen med 18-200 kan du f.eks sette noe i solblenderen og fokusere på det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå