Gå til innhold

Problem med å få til Unobtrusive JavaScript


Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg jobber med å fikse opp en side og har kommet over ett problem. Som dere kan se i filen nedenfor har jeg en del <select> der man kan velge et element og bruke knappen for å føre det over i en ny liste.

 

post-137381-1204892290_thumb.jpg

 

Problemet er at dette er JavaScript-avhengig, og nå når vi pusser opp siden ønsker vi så klart å gjøre all JavaScript unobtrusive. Problemet er at disse select-ene potensielt består av 50+ av elementer, og da er det ikke nok å lage en select som støtter å sette flere av elementene.

 

Jeg har tenkt på å lage en select for hver underkategori, men det blir heller ikke bra, siden det potensielt er 30+ underkategorier...

 

Noen tanker?

 

Gi beskjed om mer info trengs.

Endret av kjbekkelund
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Drop å bruke select. Bruk heller checkboxer. List dem opp å få brukerne til å merke de som er supported.

 

Problemet er at det fort er hundrevis av elementer, med alle de problemer det vil medføre... Det blir en enormt lang liste med checkboxer. Jeg har problem både med input, select, checkboxer, osv i denne saken, så jeg står virkelig fast.

 

Dette høres ut som en jobb for et Javascript-rammeverk. Jeg anbefaler jQuery, YUI eller Prototype.

 

Beklager lite konkret svar, men jeg orker ikke sette meg inn i dette uten litt kode.

 

Jeg tror du har misforstått meg her, dette er ikke snakk om en kode-sak, det er snakk om konseptet. Hvordan løser man ett slikt problem når man har hundrevis av elementer man skal velge av, men det er viktig å være unobtrusive (altså at siden skal fungere både med og uten JavaScript). Når brukeren har JavaScript tilgjengelig har jeg en rimelig god løsningsidé, problemet er brukerne som ikke har JavaScript på.

Lenke til kommentar

Hvis den skal fungere uten javascript, må du nesten gjøre det med et serverside-script, i f.eks. PHP, JSP eller ASP. Du vil da få en postback for hver gang det trykkes, men jeg ser ingen annen løsning.

 

Men i disse dager er vel Javascript mer populært og akseptert enn noen gang, så personlig ville jeg bare informert om at Javascript var et krav. Du bør i alle fall beholde Javascript-måten å gjøre det på, og bruke den andre løsningen som en fallback, for Javascript vil definitivt gi mer dynamikk i en slik applikasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...