Gå til innhold

Demp støyen med motfase


Anbefalte innlegg

Og forresten: det hadde vært gøy å kjøpe det byggesettet og montere det på folk som prater alt for høyt eller bare er generelt slitsomme. :)

 

Veldig vansklig når man skal gjøre det på lyd som spres i mer eller mindre alle retninger, og det skal være effektivt for tilhørere i alle retninger også, systemet kompliseres yttligere av at vi ha to ører. Noe som kanselerer når vi ser rett på kan feks føre til en økning i lydtrykknivå i det ene av de to ørene våre om man har lydkilden på siden. Dermed er det langt mer praktisk når det er en mer eller mindre endimenasjonal situasjon man må forholde seg til.

 

AtW

 

Hmmm... Av nygjerrighet, på hvilken måte skiller dette seg fra en hvilken som helst annen lydkilde i en hvilken som helst situasjon? Det kan da ikke bli særlig mye enklere enn dette? Er ikke hele ideen verdiløs i så fall?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og forresten: det hadde vært gøy å kjøpe det byggesettet og montere det på folk som prater alt for høyt eller bare er generelt slitsomme. :)

 

Dette har fantes lenge... Kalles super lim fønker ikke på helt samme måte men gir samme vis ikke bedre resultat ;)

 

Men dette er interesant. Håper den kommer til jeg skal bygge ny pc (som jeg har snakket om alt for lenge...) Der jeg skal lage en liten PC men kraftig nok til å spille HD og bruke deb som server, se film, høre musikk osv

Endret av Erlend0_o
Lenke til kommentar
Og forresten: det hadde vært gøy å kjøpe det byggesettet og montere det på folk som prater alt for høyt eller bare er generelt slitsomme. :)

 

Veldig vansklig når man skal gjøre det på lyd som spres i mer eller mindre alle retninger, og det skal være effektivt for tilhørere i alle retninger også, systemet kompliseres yttligere av at vi ha to ører. Noe som kanselerer når vi ser rett på kan feks føre til en økning i lydtrykknivå i det ene av de to ørene våre om man har lydkilden på siden. Dermed er det langt mer praktisk når det er en mer eller mindre endimenasjonal situasjon man må forholde seg til.

 

AtW

 

Hmmm... Av nygjerrighet, på hvilken måte skiller dette seg fra en hvilken som helst annen lydkilde i en hvilken som helst situasjon? Det kan da ikke bli særlig mye enklere enn dette? Er ikke hele ideen verdiløs i så fall?

 

Det aller enkleste er om man kjører motlyden enten ved en kilde som er i praksis "endimensjonal" dvs feks i et luftekanal, der det er lave frekvenser (dvs bølgelengde som er lengre enn kanalens dimensjoner), da vlil lyden i praksis nærmest kun utbre seg langs en dimensjon, og man kan kjøre motlyden der, eventuelt like ved øre, slik at man bare trenger en høyttaler (per øre), når kilden har lyd som spres i alle retninger, beveger seg, mottakerene som ikke er forutsigbart plassert osv så blir det vesentlig vanskligere.

 

AtW

Lenke til kommentar

Bruker systemet hver dag jeg, å det funker godt. Hørselvern, er anleggsarbeider. Betong saga ligger rundt 98 db, i tillegg kommer lyden av sagbladet mot betongen. Umulig å prate uten motlyd systemet, men med det på så kan vi prate normalt til hverandre, i stereo selvfølgelig. Er kostbart da, litt over 4000,- såvidt jeg husker. Så det funker på høye lyder, om det vil virke like godt på ei puslete vifte er muligens en annen sak.

:thumbup:

Lenke til kommentar
Bruker systemet hver dag jeg, å det funker godt. Hørselvern, er anleggsarbeider. Betong saga ligger rundt 98 db, i tillegg kommer lyden av sagbladet mot betongen. Umulig å prate uten motlyd systemet, men med det på så kan vi prate normalt til hverandre, i stereo selvfølgelig. Er kostbart da, litt over 4000,- såvidt jeg husker. Så det funker på høye lyder, om det vil virke like godt på ei puslete vifte er muligens en annen sak.

:thumbup:

Bruker elektronisk hørselvern som blokkerer skarpe lyder mens jevne signaler får passere. (Lukker vekk støyfrekvenser) Man kan med andre ord stå og feks skyte med hagle samtidig som man snakker med hverandre. Snedig på skytebanen :) Men dette har ingen ting å gjøre med motlyd og filtrering på denne måten. Motlyd er intressant, og måten det her er gjort på har jeg faktisk troa på kan fungere, men hvordan dette vil forsvare seg i drift og pris kontra mer tradisjonell støydemping gjenstår å se. Men kunne godt tenkt meg en skikkelig effektiv vifte som pumper masse luft fra bakkant av kabinettet uten at det høres så godt. En god investering kan også feks være en lang KVM-kabel.

Endret av LYStGASS
Lenke til kommentar
Bruker systemet hver dag jeg, å det funker godt. Hørselvern, er anleggsarbeider. Betong saga ligger rundt 98 db, i tillegg kommer lyden av sagbladet mot betongen. Umulig å prate uten motlyd systemet, men med det på så kan vi prate normalt til hverandre, i stereo selvfølgelig. Er kostbart da, litt over 4000,- såvidt jeg husker. Så det funker på høye lyder, om det vil virke like godt på ei puslete vifte er muligens en annen sak.

:thumbup:

Bruker elektronisk hørselvern som blokkerer skarpe lyder mens jevne signaler får passere. (Lukker vekk støyfrekvenser) Man kan med andre ord stå og feks skyte med hagle samtidig som man snakker med hverandre. Snedig på skytebanen :) Men dette har ingen ting å gjøre med motlyd og filtrering på denne måten. Motlyd er intressant, og måten det her er gjort på har jeg faktisk troa på kan fungere, men hvordan dette vil forsvare seg i drift og pris kontra mer tradisjonell støydemping gjenstår å se. Men kunne godt tenkt meg en skikkelig effektiv vifte som pumper masse luft fra bakkant av kabinettet uten at det høres så godt. En god investering kan også feks være en lang KVM-kabel.

 

Ja, slike systemer som sliper inn lave lyder er artige. Hva slags modell er det dere bruker? Og er det propp eller klokkebasert?

 

AtW

Lenke til kommentar

ATWindsor:

 

Bruker Peltor klokker, den med innebygd Bluetooth. Husker ikke nr på settet. Er volum på motlyden å, jo mere volum jo mindre støy/lyd hører du. Funker motsatt av en vanlig volum bryter. Motlyden virker når jeg svarer på mobilen med det innebygde bluethooth systemet også. Kan selvfølgelig snakke med andre med samme sett hørselsvern innenfor bluethooth rekkevidden uten problemer å.

 

Liker det når de små dingsene kan brukes til noe nyttig :love:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...