Gå til innhold

To prosessorer, ett hovedkort


Anbefalte innlegg

Hva koster 24 Gigabyte RAM da? Har den støtte for ECC RAM? :hmm:

4GB-moduler er relativt dyre i forhold til 2GB-moduler.

 

Et sett med 2*4GB FBDIMM ECC PC5300 koster fra 4198 kr inkludert moms. Siden man må ha 3 slike sett for å få 24GB på det hovedkortet så koster minnet fra 12 594 kr.

 

Skal man opp til PC6400 hastighet så må man ut med fra 4095 kr per 2*4GB-sett og 12 285 kr for totalt 24GB.

 

2GB-moduler er langt billigere. Fra 1408 / 2348 kr for 2*2GB. Dvs. 4224 / 7044 kr for 12GB.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Forsåvidt helt enig i at dette mest sannsynlig er 5400 chipset og at en like gjerne kan gå for tyan/supermicro, men poenget er at spesifikasjonene listet av ASUS er inkonsistente. Derfor er det en del forvirring...

Supermicro hadde et ganske spennende LGA771 hovedkort med Intel 5000X chipset. Det var et fullverdig LGA771 hovedkort som hadde ATX formfaktor, ikke E-ATX, med 1x PCI-E x16 port og en PCI-E x4 i et PCI-E x16 spor. Modellen heter X7DAL-E+.

Man skal ikke se bort ifra at Supermicro finner på å lage et slik hovedkort med Intel 5400 "Seaburg" chipset. I forhold til slike hovedkort blir egentlig merker som Asus litt low-end. Jeg for min del gleder meg til å ta i bruk multimediaboksen med et X38 hovedkort fra nettopp Supermicro.

 

Edit: Supermicro har også en linux-versjon av programvare for hovedkortene sine.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

hmm, jeg syntes denne artikkelen var veldig tynn... og hva er så spessielt med dette kortet, at asus lager et hk for 771? det er da mange fler og mer spennende kort å skrive om, som nevnt over. Jeg må si meg meget fornøyd med mitt X7DAL-E hvertfall, og ville nok ikke byttet det inn med asuskortet her :p

Lenke til kommentar

Hvorfor så negative til dualkort fra ASUS? Jeg trodde det var kort halvekstreme entusiaster ventet på mens Supermicro og Tyan kaster ut sine "voksne" og kjedelige versjoner.

 

Søk f.eks opp NCCH-DL og PC-DL som er tidligere modeller fra Asus i samme klasse som det var mye styr omkring for et par år siden. Og svaret til posten over om hva som er spesielt med kortet; sannsynligvis overklokking om det er i samme klasse som tidligere nevnte hovedkort.

 

Jeg har et PC-DL med to Xeon prosessorer som orginalt kjører 16x100 MHz men hovedkortet har en "undocumented jumper setting" som utvider standard FSB-range fra 100-133 MHz til 200-300 MHz og siden den støtter uregistrert non-ECC ram var det for et par år siden rimelig å fylle den med minne som taklet de hastighetene. NCCH-DL med raskt minne og D1-stepping er nesten garantert 3.5-3.8 GHz.

 

Hvordan er overklokkingsmulighetene fra Supermicro for tiden? Hva med X7DAL-E ?

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Xeon Prestonia D1 SL6XK 1.6 GHz LV 1.3V @ 3.2 GHz 1.45 V
Lenke til kommentar
Hvorfor så negative til dualkort fra ASUS? Jeg trodde det var kort halvekstreme entusiaster ventet på mens Supermicro og Tyan kaster ut sine "voksne" og kjedelige versjoner.

 

 

Disse kortene er vel mer beregnet for proffesjonelt bruk i arbeidsstasjoner og servere, og der er overklokking og bioser med tonnevis av tweaking ikke akkurat nødvendig - ei heller ønskelig.

I denne klassen er Asus som Asrock er i desktopsegmentet.

Lenke til kommentar
Hvorfor så negative til dualkort fra ASUS? Jeg trodde det var kort halvekstreme entusiaster ventet på mens Supermicro og Tyan kaster ut sine "voksne" og kjedelige versjoner.

 

Søk f.eks opp NCCH-DL og PC-DL som er tidligere modeller fra Asus i samme klasse som det var mye styr omkring for et par år siden. Og svaret til posten over om hva som er spesielt med kortet; sannsynligvis overklokking om det er i samme klasse som tidligere nevnte hovedkort.

Forskjellen mellom NCCH-DL og Z7S WS er at Asus vektla kvalitet på NCCH-DL, noe som ikke er tilfelle med Z7S WS. Jeg holdt på å kjøpe NCCH-DL for 3 år siden.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Disse kortene er vel mer beregnet for proffesjonelt bruk i arbeidsstasjoner og servere, og der er overklokking og bioser med tonnevis av tweaking ikke akkurat nødvendig - ei heller ønskelig.

I denne klassen er Asus som Asrock er i desktopsegmentet.

Så hvorfor vurdere dette kortet på samme basis som de voksne når hvertfall tidligere modeller klart har pekt seg ut et helt annet bruksområde og brukergruppe. Det som hvertfall er sikkert er at tidligere kort fra Asus gruste Supermicro i sin bruk mens de bare var suboptimale i Supermicros bruk.

 

Forskjellen mellom NCCH-DL og Z7S WS er at Asus vektla kvalitet på NCCH-DL, noe som ikke er tilfelle med Z7S WS.

Kvaliteten på dette hovedkortet har jeg ikke lest noe om så for alt jeg vet er det bare skrot, men det har hvertfall pedigree som bør respekteres.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...