gunnberg Skrevet 5. mars 2008 Skrevet 5. mars 2008 Har handlet inn en samsung 750 GB sata 300 HD753LJ hdd: 750 GB samsung Planen var å sette den opp på den PC-en jeg kun bruker til å lagre filmer, musikk og bilder på. Bruker en gammel pc med nforce2 hovedkort, og her får jeg ikke bootet opp PC-en med hdd tilkoblet. Setter jeg den inn i min nyere pc er det ingen problemer. Spørsmålet blir da om en slik disk ikke kan kjøre på et sata 100 hovedkort? Trodde de var bakoverkompatible, men tar jeg feil? Er det evt noe jeg kan gjøre for å senke transferrate?
Evil Eye Skrevet 5. mars 2008 Skrevet 5. mars 2008 På enkelte WD disker var/er det en instillig som tidligere ble brukt til "Master/Slave/Cable Select" der man kan "justere" disken til sata150 men om disken ikke har denne så er jeg redd for at du må kjøpe et kontrollerkort.
gunnberg Skrevet 5. mars 2008 Forfatter Skrevet 5. mars 2008 På enkelte WD disker var/er det en instillig som tidligere ble brukt til "Master/Slave/Cable Select" der man kan "justere" disken til sata150 men om disken ikke har denne så er jeg redd for at du må kjøpe et kontrollerkort. Aldri brukt kontrollerkort. Stor operasjon? Står noe i "manualen" som fulgte med: In some rare cases SATA 1.5 Gb/s hosts can not establish SATA interface connection with SATA 3.0Gb/s devices due to interface protocol issues. In this case you should switch your drive to SATA 1.5Gb/s speed with a software which we are providing via www.samsunghdd.com Høres dette ut som det treffer mitt problem? Jeg forsøkte å ta en titt på hjemmesiden, men klarte ikke helt å finne ut noe.
gunnberg Skrevet 6. mars 2008 Forfatter Skrevet 6. mars 2008 (endret) Av de fire mulige jumpersettings på bildet var det kun nr tre og fire på min hdd. De to andre var uten pinner og det fulgte ikke med noen jumper. Skal forsøke å lete opp en og sette på den pos på min hdd som tilsvarer den på bildet. Takker for forslag og hjelp så langt Endret 6. mars 2008 av gunnberg
_crs_ Skrevet 6. mars 2008 Skrevet 6. mars 2008 De nyeste Samsung F1 Spinpoint diskene har ikke jumper innstillinger for SATA 1.5Gbps. Selv om de har pins for to jumpere så setter ingen av de disken til 1.5Gbps. For å sette disse diskene til SATA 1.5Gbps må du kjøre program som oppdaterer firmware, du finner det du trenger her.
gunnberg Skrevet 6. mars 2008 Forfatter Skrevet 6. mars 2008 De nyeste Samsung F1 Spinpoint diskene har ikke jumper innstillinger for SATA 1.5Gbps. Selv om de har pins for to jumpere så setter ingen av de disken til 1.5Gbps. For å sette disse diskene til SATA 1.5Gbps må du kjøre program som oppdaterer firmware, du finner det du trenger her. Da var problemet fikset og hdd'en i bruk! Takk for all hjelp og tips
gunnberg Skrevet 17. mars 2008 Forfatter Skrevet 17. mars 2008 Merkelig..har nå brukt hdd'en i PC-en i 10 dager uten problemer. Maskinen har vært slått av og på flere ganger, men etter jeg rebootet nå isted var problemet tilbake. Jeg får heller ikke kommet meg inn i bios siden maskinen fryser før jeg får det valget. Noen andre forslag enn å koble den ut igjen?
Gunderz Skrevet 20. mars 2008 Skrevet 20. mars 2008 Da jeg har omtrent samme problem som trådstarter slenger jeg meg på denne tråden. Jeg har et nForce2 HK med Sil3112 SATA-kontroller og et SATA-kontrollerkort med Sil3114. Problemet mitt er at HD(WD7500AAKS) ikke blir detektert under oppstart, jeg har prøvd begge kontrollerne med samme resultat. Det som kanskje gjør det hele litt mer interessant er at hvis jeg kobler fra strømkabelen, starter opp PCen og kobler på strømkabelen igjen under Windows så blir disken detektert uten problemer og disken fungerer helt normalt. Så det er kun under oppstart jeg har problemer med disken. Noen som kan hjelpe med dette problemet?
Syar-2003 Skrevet 20. mars 2008 Skrevet 20. mars 2008 (endret) Det er mulig at disse HD'ene er litt trege til å initiere seg. Sjekk i BIOS om dere kan manuellt sette HD Init Delay. Hvis HD ikke får initiert seg ferdig føre BIOS poster videre får man slike problemer. Har man ikke HD Init Delay tilgjengelig i BIOSn sin , er en workaround å slå av quick-boot slik at man får den "lange" memory testen ved hver boot.Dette gjør at HD får initiert seg ferdig i POST rutinen til hovedkortet. Endret 20. mars 2008 av syar2003
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå