Gå til innhold

Si opp stilling uten arbeidskontrakt?


Anbefalte innlegg

Nå har ikke jeg lest alt over, men en kamerat var i samme problemstilling som deg, dette også Rema 1000..

 

Han fikk 2 mdn'ers oppsigelse, men rett før han leverte oppsigelsen spurte han om å få 4 ukers ferie og 1 mdn permisjon...

Det fikk han. så sa han opp.... mao, han sa opp på dagen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge du ikke har kontrakt så kan slutte når du vil egentlig, arbeidsgiveren kan også lett gi deg sparken fordi du har ikke skreve under en avtale kontrakt men normalt så er det 14 dager opsigelse tid under prøve tiden og etter det så blir det 1 mnd men det er forkjelligt fra hvor du jobber.

Lenke til kommentar
Så lenge du ikke har kontrakt så kan slutte når du vil egentlig, arbeidsgiveren kan også lett gi deg sparken fordi du har ikke skreve under en avtale kontrakt men normalt så er det 14 dager opsigelse tid under prøve tiden og etter det så blir det 1 mnd men det er forkjelligt fra hvor du jobber.

 

Hvor er belegget for å hevde at en kan slutte når en vil?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Når du er i et arbeidsforhold uten kontrakt så er du regulert ihht til loven og ikke noe dårligere enn hva den sier.

I en arbeidskontrakt har du og din arbeidgiver anledning til å avtale utover loven, men ikke på en måte som gjør deg som arbeidstager dårligere stilt.

 

Med tanke på oppsigelsestid så er den standardisert en kalender måned, begge veier.

Så leverer du oppsigelsen den andre i måneden, så må du i praksis arbeide i to måndeder. Leverer du på månedens siste dag, så har du en månded.

I en arbeidskontrakt så kan du og din sjef avtale lengre oppsigelsestid, for å verne om dine interesser. F.eks tre måndeder.

 

Kan du vise til en serie med lønnsslipper så vil det være vanskelig for arbeidsgiveren å hevde at du ikke var ansatt, så du vil ikke få beskjed om at du kan gå på dagen.

Rett og slett fordi du da er regulert som et minste krav av arbeidsmiljøloven som er en mnd.

Lenke til kommentar

Umiddelbart så tenkte jeg at det bør det være mulighet for, men når jeg ser i loven er jeg litt mer undrende.

 

Fra aml;

§ 15-3. Oppsigelsesfrister (1) Hvis ikke annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på én måned. Før oppsigelse har funnet sted, kan avtale om kortere oppsigelsesfrist bare inngås mellom arbeidsgiveren og tillitsvalgte ved virksomhet som er bundet av tariffavtale. Departementet kan gi forskrift om kortere oppsigelsesfrist for deltakere i arbeidsmarkedstiltak.

 

 

 

For meg virker det som det er uttømmende at det kun kan skje i bedrift med tariff og mellom tillitsvalgt og arbeidsgiver.

 

Grunnen til at jeg faktisk sjekket loven, er fordi arbeidstaker gjerne anses som den svake parten i et arbeidsforhold og skal deretter vernes av den grunn mot press fra bedriften.

Maktforholdet blir videre balansert med hjelp fra arbeiderforeninger og derfor unntaket om å kunne avtale kortere oppsigelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...