Gå til innhold

O' Store Fysikktråd


Anbefalte innlegg

Jeg prøver å forstå utledningen av ligningen for dempede svingninger. Fjærkraften er kx og friksjonskraften er bv. Jeg forstår hvorfor det skal være negativt fortegn foran bv, men vil ikke fortegnet foran kx skifte? Fjærkrafta virker ikke alltid mot fartsretningen.

Endret av Audere
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg prøver å forstå utledningen av ligningen for dempede svingninger. Fjærkraften er kx og friksjonskraften er bv. Jeg forstår hvorfor det skal være negativt fortegn foran bv, men vil ikke fortegnet foran kx skifte? Fjærkrafta virker ikke alltid mot fartsretningen.

Hva om du ser på x=0 som "hviletilstanden" til fjæra, i så fall stemmer altingen=)

Lenke til kommentar

Der har du trikset, ja!

 

Et underkritisk system vil dempes uten svingninger, mens et overkritksk system vil svinge frem og tilbake, men søke etter likevekt. Men hva med et kritisk dempet system? Er det noen praktisk forskjell på et kritisk og underkritisk dempet?

Endret av Audere
Lenke til kommentar
Der har du trikset, ja!

 

Et underkritisk system vil dempes uten svingninger, mens et overkritksk system vil svinge frem og tilbake, men søke etter likevekt. Men hva med et kritisk dempet system? Er det noen praktisk forskjell på et kritisk og underkritisk dempet?

 

Så vidt jeg husker ville et kritisk dempet system svinge fram og tilbake eksakt én gang... Har du løst likningene ? Prøv å plotte løsningene

Lenke til kommentar

Det er vanskelig å se forskjell på grafene til et kritisk dempet system og et "bare litt overdempet" system, men som du sier så er det farten systemet kommer til likevekt med som er "greia" med dette.

 

Når systemet er overdempet (eller overkritisk dempet) vil svingningen etter en viss tid gå mot likevektslinjen. Ved underdempning får man svingninger, mens kritisk dempning er grensetilfellet der du har den miste dempningen som er mulig uten å krysse likevektslinjen mer enn én gang. Det vil altså si den raskeste måten systemet kan falle til likevektslinjen på.

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...
Gjest medlem-207017

Vet ikke jeg skal skrive i denne eller lage en ny fysikktråd (finnes det noen?)

 

Har en lyspære på 60 W høyere eller lavere resistans enn en lyspære på 40 W?

 

Kom med forklaring, anyone :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...