Gå til innhold

Erfaringer med Velbon Sherpa 600R på reise?


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

 

Har lest igjennom en drøss med tråder ang stativ og bruk, og sitter igjen med en følelse av at nevnte stativ muligens er det rette for meg. Men hvis noen har flere innspill, da spesielt med tanke på å bruke stativet som ett "reisestativ". Tenker da i første rekke storby. Siden jeg skal dra på tirsdag, så det haster jo på en måte litt. Har tenkt masse på å kjøpe stativ, men har liksom ikke trodd det skulle utgjøre SÅ stor forskjell, men erfaringsmessig den siste tiden synes jeg det blir for mye "blur" på bildene, og ja, det skyldes ustødige hender...

 

 

Budsjettet er på _max_ 1000kr (butikkpris).

 

Noen som kan gi innspill på om jeg er i ferd med å gjøre ett godt valg? Skal selvfølgelig teste i butikk i morgen også, om mulig :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Å fly rundt med stativ i storbyene tror jeg kan bli veldig tungvindt. Jeg tror jeg heller ville satset på en monopod i slike situasjoner.

 

Tom

 

Ja, har selvfølgelig vært inne på tanken... Men på samme tid øsnker jeg god kvalitet på bildene, og skal ikke løpe rundt med stativ hele tiden :)

Lenke til kommentar

Jeg har en 750R, men forskjellen er vel ikke den helt store tror jeg (tror 600 er noen gram lettere). Denne er helt grei å ha med seg på reise, stikker ikke noe særlig ut bak på sekken. Om jeg ville hatt den med meg på en storbyferie er en annen sak, men det må du jo selvsagt vurdere selv.

Lenke til kommentar
Er selvfølgelig litt ekstra vekt, men absolutt bæbar. Har stativet selv, og har egentlig kun gode erfaringer med det. Et sikkert og godt valg :)

 

 

Ok, takk!

Skal i butikken og "kjenne" litt på det morgen, skal ta med kameraet så jeg får testet litt. :)

Lenke til kommentar

Kan du legge "ut" beina på 600R så du kan ta bilder nært bakken og hvor mye vekt kan du belaste det med ?

 

 

er det noen som har erfaring med Velbon Sherpa CF535 med kulehode er det noe bra.det er vel tålig billig hvis man tar i betrakning kulehodet.

 

 

http://www.japanphoto.no/product/stativer/...5-med-kulehode/

 

 

Edit: fant ut av 600R selv :p

 

http://www.bhphotovideo.com/c/product/4355...ripod_Legs.html

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Kan du legge "ut" beina på 600R så du kan ta bilder nært bakken og hvor mye vekt kan du belaste det med ?

 

 

er det noen som har erfaring med Velbon Sherpa CF535 med kulehode er det noe bra.det er vel tålig billig hvis man tar i betrakning kulehodet.

 

http://www.japanphoto.no/product/stativer/...5-med-kulehode/

 

Sherpa 600R (NEW)

 

This model features a sliding center column which is removable, so that it can be inverted, making a more versatile tripod. Sherpa 600n has a choice of 3 leg angles, allowing the tripod to be operated with maximum stability and giving low level capabilities-down to just 29cm. Other features include a splittable center column to allow near ground level operation and PH-157Q 3-way panhead with Velbon's quick release system and one touch locking of pan and tilt actions.

 

 

http://www.velbon-tripod.com/sherpa.htm

Lenke til kommentar

Det har jeg også fått gjort, hadde det med til Praha og tok nokså mange bilder med det. Sammenslått er det veldig praktisk å dra rundt på, vesken som følger med er helt grei. Virker stødig og balansert nok, selv i brukbare vindkast står det stabilt og greit! Til prisen (799,- på Japan Foto) er det ett røverkjøp vil jeg påstå. Det ser dyrere ut.

 

Anbefales!

Lenke til kommentar

Ser det er mange med gode erfaringer på dette stativet. Men helt ærlig, hvordan tror dere dette ville fungere på dx-brikke, sigma 100-300 og sigma 1,4x converter? Da er man oppe i 420mm på dx som tilsvarer 630mm på fullformat.. Jeg har prøvd velbon cx 540 og dette ble alt for ustabilt. Bare det at speilet hoppet opp gjorde at det ble mye vibrasjoner. https://prisguiden.no/product.php?productId=70336

 

Men dette er jo mye billigere osv men likevel.. Er det noen vits for meg å kjøpe Sherpa 600r eller burde jeg gå for tyngre skyts?

 

Øyvind

Lenke til kommentar
Ser det er mange med gode erfaringer på dette stativet. Men helt ærlig, hvordan tror dere dette ville fungere på dx-brikke, sigma 100-300 og sigma 1,4x converter? Da er man oppe i 420mm på dx som tilsvarer 630mm på fullformat.. Jeg har prøvd velbon cx 540 og dette ble alt for ustabilt. Bare det at speilet hoppet opp gjorde at det ble mye vibrasjoner. https://prisguiden.no/product.php?productId=70336

 

Men dette er jo mye billigere osv men likevel.. Er det noen vits for meg å kjøpe Sherpa 600r eller burde jeg gå for tyngre skyts?

 

Øyvind

 

Tja da må du betydelig opp i pris,snakker vel da om 3000 ++ fordi det er ikke vits å gå opp til et til feks 1500-2000 kr som er lettere og spinklere da.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kan jo legge til her at ved lange og tunge objektiver, er det en stor fordel å sette objektivet på stativet, slik at man ikke får en veldig fortung combo. Det finnes stativfester som passer de fleste objektiver, gjerne av "vugge-typen".

Har ikke hatt noen problemer med sherpaen med min Canon EF 70-200 f/4 L USM, montert på et EOS 400D med vertikalgrep BG-E3. Så langt er jeg knallfornøyd med stativet!

Lenke til kommentar
Kan jo legge til her at ved lange og tunge objektiver, er det en stor fordel å sette objektivet på stativet, slik at man ikke får en veldig fortung combo. Det finnes stativfester som passer de fleste objektiver, gjerne av "vugge-typen".

Har ikke hatt noen problemer med sherpaen med min Canon EF 70-200 f/4 L USM, montert på et EOS 400D med vertikalgrep BG-E3. Så langt er jeg knallfornøyd med stativet!

 

Hei! Du har ikke link til noen som selger feste av den "vugge-typen du snakket om?

Lenke til kommentar

Begynner å bli litt urolig nå,jeg har nylig fått nytt stativ fra JP siden det var feil på det første 600R, men hva skjer? Jo jeg trekker ut bena på det og når jeg skal slå det sammen sitter det ene dønn fast,ser ut som det er feil på låsemekanismen.

Med to like stativ og feil på begge etter førstegangs bruk begynner jeg å lure :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...