Gå til innhold

Erfaringer med Velbon Sherpa 600R på reise?


Anbefalte innlegg

Sikker på at det ikke er brukerfeil? Sjekket mekanismen for feil? Både mitt stativ og stativet til en kompis har fungert 100% etter oppskriften i alle fall...

 

Tja vet ikke riktig hva jeg skulle gjøre feil, jeg slapp ut bena på stativet,satte på kamera tok 3-4 bilder og skulle slå det sammen, to av bena gled elegant på plass menst det tredje forble ute , sjekket låsemekanismen og den var åpen men alikevel ville ikke benet inn,ser rett og slett ut som mekanismen har låst seg selv om den står i åpen stilling.

Når dette er et helt nytt stativ begynner jeg å lure,spes når det var feil på det færste også, dog en annen feil.

Mener at et stativ bør være såpass solid at det tåler å stå ute en time eller to .

 

Kan legge til at nu når stativet har stått inne et par timer fungerer det,det ser dermen ut som at det ikke tåler kulde og da annser jeg et stativ som ubrukelig .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmmmm... må teste det der! Høres definitivt ikke så bra ut. Skal legge til at kompisen min har brukt stativet i -16 eller kaldere, og da fungerte det helt fint.

Skal sjekke dette, og gi tilbakemelding om jeg finner noe rusk, i denne tråden. Men er i Oslo resten av uka, så får ikke testet noe før til helga.

Lenke til kommentar

Ikke sikkert det skjer med alle da, men om jeg setter mitt ut på balkongen i en time eller to låser det ene benet seg,det nederste leddet er umulig å dra ut/inn,tar jeg inn stativet og lar det få romtemp så fungerer det normalt.

For meg virker det som om at metallet og plasten utvider/krymper forskjellig og at det da oppstår spenninger som gjør det tregt. Når stativet er varmt fungerer det greit,dog kjenner jeg at den aktuelle foten er en tanke tregere enn de andre også da :hmm:

Lenke til kommentar

For å svare på topic, selvom det er for seint for trådstarter:

 

Personlig har jeg både et 600R og et Hama Star 700 EF. Sistnevnte er betydelig dårligere, men også lettere å drasse med seg (er 1/4 av vekten). Derfor hender det at jeg lar Sherpaen ligge på turer der jeg ikke ønsker å drasse med meg så altfor mye. Hamaen har reddet meg flere ganger når det ville vært umulig å ta bilder uten tripod... :)

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Vurderer å kjøpe dette stativet, men lurer på om noen har erfaringer på hvordan det vil takle en 30D med Canon 70-200 f/2.8L påmontert?

 

Skal ta bilder i barnedåpen til niesen min neste helg, og tenkte det kunne være et greit tidspunkt for å investere i et stativ siden jeg har hatt det i tankene en stund. Noen som har peiling på hvordan det vil funke å ta bilder i kirken med 70-200 på det nevnte stativet?

 

Evt. noen andre stativer dere vil anbefale til noen hundrelapper ekstra som gir merkbar bedre kvalitet?

Lenke til kommentar
Vurderer å kjøpe dette stativet, men lurer på om noen har erfaringer på hvordan det vil takle en 30D med Canon 70-200 f/2.8L påmontert?

 

Du har vel stativ/festeringen som følgte med objektivet,den bruker du til og feste objektiv/kamera på stativet,da får du en bedre likevekt.

Velbon 600-R tåler en kameravekt på 4kg.Det er flere her som bruker 70-200 f4 dem har ikke klaget ennå.Vet at det er litt lettere en 2.8.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Vurderer å kjøpe dette stativet, men lurer på om noen har erfaringer på hvordan det vil takle en 30D med Canon 70-200 f/2.8L påmontert?

 

Skal ta bilder i barnedåpen til niesen min neste helg, og tenkte det kunne være et greit tidspunkt for å investere i et stativ siden jeg har hatt det i tankene en stund. Noen som har peiling på hvordan det vil funke å ta bilder i kirken med 70-200 på det nevnte stativet?

 

Evt. noen andre stativer dere vil anbefale til noen hundrelapper ekstra som gir merkbar bedre kvalitet?

 

Vil funke bra det,kan også legge til at jeg fikk nytt stativ fra JP og det fungerer fint .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...