Gå til innhold

Går det an å koble til ekstra høyttalere?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du bør ikke koble til mer enn et par høyttalere til en stereoforsterker.

Altså kun en høyttaler per utgang.

 

Flere høyttalere per utgang er ikke heldig for forsterkeren.

Det kan gå bra, eller så skroter du forsterkeren helt.

 

Gjør hva du vil, men du vil ikke få noe bedre lyd av det, og du risikerer å ødelegge anlegget ditt ...

Lenke til kommentar

Forsterkeren kan ikke belastes med høytalere på under 6Ohms impedans. De høytalerne som følger med anlegget er på 6Ohm det betyr at om du vil kople på et par ekstra høytalere i tillegg til de som er der, må de være på minimum 18Ohm for at totalen ikke skal komme under 6Ohm.

Å kople til en aktiv subwoofer via høynivåinngangen går helt fint. (Hvis du kopler rett...)

Lenke til kommentar
Egentlig ikke, for en aktiv subwoofer skal ikke stjele mer enn en halv watt eller noe i den duren.

 

Du kobla vel ikke begge ledningene til samme inngang på subben vel?

 

Nei, Høyre til høyre og venstre til venstre

 

Forsterkeren kan ikke belastes med høytalere på under 6Ohms impedans. De høytalerne som følger med anlegget er på 6Ohm det betyr at om du vil kople på et par ekstra høytalere i tillegg til de som er der, må de være på minimum 18Ohm for at totalen ikke skal komme under 6Ohm.

Å kople til en aktiv subwoofer via høynivåinngangen går helt fint. (Hvis du kopler rett...)

 

Hvordan er rett kobling?

Lenke til kommentar
Hvordan er rett kobling?

Tilkoplingspanelet til en aktiv subwoofer kan f.eks se slik ut:

 

lfm1_back.jpg

 

Du kopler høtalerledning fra høyre kanal på Philips anlegget til høyre høytalerinngang på suben, og venstre kanal (utgang) til venstre høytalerinngang. (Rød og svart skruterminal på bildet.)

Philips høytalerne koples på høyre og venstre høyttalerutgang på suben.

Lenke til kommentar

Det jeg har gjort er å koble philips høyttalerne til philips forsterkern sammen med sub'en på høyre utgang. På sub'en har jeg inn på høyre kanal og koblet til to små-høyttalere som fulgte med sub'en på høyre utgang (siden jeg kun har inn på høyre får jeg kun ut på høyre).

 

Skal på kino nå, men bare svar så skal jeg se på det når jeg kommer tilbake

Lenke til kommentar

Men det er ikke alle subber som har høynivåutgang ...

Jeg tviler på at han har det på sin.

 

En ting som kan være vert å prøve, er å sjekke at du kobler + til + og - til -.

Det kan hende at feilen ligger i at du har blandet polene, og at lydbølgene fra subben kanselerer de fra høyttalerene.

Men det burde jo bare gjelde i bassområdet, hvor høyttalerene dine sikkert ikke spiller så høyt likevel ...

Lenke til kommentar

Tenkte det var greit å spørre her om dette.. håper det ikke gjør noe :)

 

men jeg kjøre en toshiba forsterker (2x120w)

på venstre kanal kjører jeg en høyttaler.

på høyre kanal kjører jeg ett delefilter, og derifra en høyttaler og en subwoofer (ikke aktiv)

har vært kobla slik i en 2 år nå, å har funka knall hele tiden, men er det skadelig for høyre kanal med tanke på ohm?

 

Sikringa til høyre kanal har jeg måttet bytte 3 ganger, den ryker om jeg spiller skikkelig høyt, så det er vel ikke helt idealistisk?

 

Egentli så bryr jeg meg ikke om noe går i stykker, er gamle høytalere og gammel forsterker. samt at jeg fikk subben (boston 12")

men bare lurer :)

Lenke til kommentar

olsen_st: hvis du kobler på høyttalere i tillegg til subben og Philips høyttalerene som hører til forsterkeren, så er det ikke rart at lyden blir lavere. Prøv å koble til BARE subben og et par høyttalere.

 

Complexity: Du kobler på en veldig ugunstig måte, og det har du merket effekten av. Sikringen ryker på høyre kanal når du spiller høyt.

Noen god løsning er det egentlig ikke, men funker det for deg så er det flott. Men regn med at du må bytte litt sikringer etterhvert, eller kanskje høyttalere eller forsterker, om sikringene ikke fungerer som de skal ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...