Gå til innhold

Går det an å koble til ekstra høyttalere?


Anbefalte innlegg

Og er ikke sub-forsterkern laga for å drive både sub og to høyttalere?
Nei. Suben inneholder en monoforsterker som bare driver elementet i suben. Forsterkeren i Philips anlegget driver Philips høytalerne.

 

Sub med høynivå inngang (hi level input) som denne

 

bash-amplifier.jpg

 

Kopler du ledninger fra høyre og venstre høytalerutgang på Philips anlegget til høre og venstre inngang på suben. (Rød og Svart skrukopling).

Philipshøytalerne kopler du til høytalerutgangen på anlegget.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og er ikke sub-forsterkern laga for å drive både sub og to høyttalere?
Nei. Suben inneholder en monoforsterker som bare driver elementet i suben. Forsterkeren i Philips anlegget driver Philips høytalerne.

 

Sub med høynivå inngang (hi level input) som denne

 

bash-amplifier.jpg

 

Kopler du ledninger fra høyre og venstre høytalerutgang på Philips anlegget til høre og venstre inngang på suben. (Rød og Svart skrukopling).

Philipshøytalerne kopler du til høytalerutgangen på anlegget.

 

Ja, jeg kobler philips høyttalerne rett til philips forsterkern, men jeg har et par ekstra høyttalere som fulgte med suben som jeg gjerne også skulle ha brukt. Er ikke det smart?

Lenke til kommentar
Er ikke det smart?
Nei, som forklart tidligere i tråden vil den totale impedansen bli for lav i forhold til det Philips forsterkeren "klarer". Impedansen må ikke komme under 6Ohm.

 

Hva er det du vil oppnå ved å ha 4 høytalere ? Og Hva er det sub /sat systeme du har ? (PC- anlegg?)

Lenke til kommentar

post-114854-1204486929_thumb.jpg

post-114854-1204486914_thumb.jpg

 

Tok bilde av suben og tegnet opp systemet.

Tror ikke det er et pc-anlegg, fordi hi-level ut fungerer ikke når jeg får signal inn fra low-level.

 

Vil vel bare oppnå å få bedre lyd/ikke presse hver enkelt høyttaler så mye

Endret av olsen_st
Lenke til kommentar

OK, suben har 'hi level out'. Da anbefaler jeg at du kopler en ledning fra høyre høytalerutgang på Philipsen til høyre 'hi level in' på suben og venstre til venstre. Deretter kopler du Philips høytalerne til høyre og venstre 'hi level out' på suben.

De andre to høytalerne som fulgte med suben kopler du ikke til i det hele tatt. Sleng de i garasjen/ på loftet ,og spar de til bakhøytalere når/ hvis du får deg surroundforsterker :D

 

Ved å kople Philips høytalerne på 'hi level out' på suben vil bare suben og ikke "satelittene" spille bass. det vil sansynlig føre til at du kan spille høyere.

Lenke til kommentar
Og som jeg forklarte tidligere, får jeg mye mindre bass når jeg kobler til både Høyre og Venstre inn til sub'en

Det er på grunn av instillingen til sub en. på bildet er delefrekvensen på 50Hz som betyr at det er veldig lite lyd over 50Hz. Øk denne til 100- 120 Hz (to- tre streker opp fra 180Hz). Samtidig justér 'Gain' til bassen blir passe kraftig. (Helst ikke på max).

 

Edit: Du kan og prøve å stille 'Phase' til 0

Endret av k-orm
Lenke til kommentar
Har du prøvd omvendt ? Proson satelittene i stedet for Philips høytalerne ?

 

Nei, det kommer ikke på tale. Philips'ene er mye bedre enn proson satelittene. Men jeg tror jeg har kommet fram til hvordan jeg vil ha det: Philips høytalerne koblet til philips forsterker, sub'en koblet til høyre utgang på forsterkern. Satelittene rydder jeg bort.

 

Philips høyttalerne er treveise med to diskant-element og et basselement, så diskant får jeg, og jeg har ingen problemer med å spille høyt, så jeg tror det er et greit oppsett. Vær så snill og si fra hvis det blir riv ruskende galt. Takk for all hjelp alle sammen!

Lenke til kommentar

Delefrekvensen på subben bør du vel egentlig ikke stille så høyt som 100-120Hz. 60-80Hz pleier å være et greit område å starte subben på.

 

Har du prøvd å koble Philips forsterkeren til subbens innganger, og kobler Philips høyttalerene på subben?

Det skal gi mer bass, og en renere lyd i høyttalerene, da subben sannsynligvis filtrerer bort bassignalene fra det som videresendes til høyttalerene.

 

Noe tap av volum må du nok regne med, men lyden bør til gjengjeld bli bedre.

Hvis du føler det blir mindre bass på den måten, så prøv å stille på fasen og test ut andre plasseringer av subben.

Lenke til kommentar
Delefrekvensen på subben bør du vel egentlig ikke stille så høyt som 100-120Hz. 60-80Hz pleier å være et greit område å starte subben på.
For å sette dette med delefrekvens i perspektiv: THX-standarden er på 80 Hz, og det er altså delefrekvensen som blir brukt i mange av de beste kinosalene, med "litt" kraftigere og mer basskompetente høyttalere enn de som følger med et Philips minianlegg. 100 Hz er ikke "høyt".
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...