Gå til innhold

Hva tjener en analytiker?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis vi tar markedsanalytiker først, så avhenger lønnsnivået av utdannelse. Med din bakgrunn vil du normalt få noe mindre betalt enn om du hadde vært siviløkonom eller sivilmarkedsfører. Det er også vanskelig å bake ansienitet inn i regnestykket, men min kvalifiserte gjetning er 400-500. Det aner meg at du med så mange år som controller tjener godt over dette allerede i dag, så det vil jo være mulig å forhandle seg opp i lønn når du skifter jobb.

 

Når det gjelder aksjeanalytiker, da fortrinnsvis i meglerhus, så er det et yrke som kan være svært så lukrativt. I de gode tidene vi har vært gjennom nå kan en god analytiker tjene 10-20 millioner, selv om dette ikke er standarden. Som fersk aksjeanalytiker vil du ikke oppnå noen særlig ansienitetsgevinst med din bakgrunn (de bryr seg kun om resultater), så du starter nok på 400-500 der. Jeg vet om aksjeanalytikere som har fått "sign-on fee" på 15 mill for å bytte jobb :D

Lenke til kommentar
  • 7 år senere...

det er ingenting som heter aksjeanalytiker, det er finansanalytiker….. 
Enkelte finansanalytikere tjener flere titalls millioner, men det varierer veldig. Grunnenlønnen er på rundt 400-500, men det er bonusordningene analytikerne tjener pengene sine på

Lenke til kommentar

Alltid kjekt når 16/17-åringer skal fortelle en med 8 års erfaring etter høyere utdanning hvordan verden henger sammen. Foreslår at du googler begrepene du mener er feil, og forteller f. eks. Fondsfinans at de bruker feil tittel.

 

For øvrig er det nok ikke mange analytikere som tjener "flere titalls millioner".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...