Gå til innhold

Mange D200 til salgs. Hva er "riktig" pris? (Og hva er fornuftig optikk).


Anbefalte innlegg

Hey.

 

Jeg er på jakt etter "riktig" kamera å investere i. Kameraet skal jeg bruke til å lære meg fotografi ordentlig, og vil derfor ha et kamera jeg kan "vokse" med. (Dvs det skal ikke brukes til "knipsing" eller "skyting" :p)

 

Jeg ser at det er drøssevis med brukte Nikon D200 til salgs for tiden. Det er vel forståelig med tanke på lansering av D300, etter hva jeg skjønner. I praksis står det derfor mellom et brukt D200 og et nytt D80. Jeg har i den sammenheng et par spørsmål.

 

1. Hva er fornuftig pris for brukt D200?

 

2. Ser det er mange som ligger på ca 10 - 15 000 eksponeringer. Hva er mye/lite i så måte, og hvor mye har det å si for prisen?

 

3. Hva vil være fornuftig optikk til D200, ev. D80? (Her tatt høyde for økonomi og det faktum at jeg enda ikke er særlig erfaren, men likevel har ønske om å kunne få bra bilder...)

 

Takker for svar...

 

J

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge du ikke er avhengig av fem bilder per sekund er det lite grunn til å velge D200 over D80. D80 er billigere, har bedre batterilevetid, akkurat like god ISO-ytelse og en ergonomi som så absolutt holder mål for de fleste.

 

D200 vil gi et hus som er noe bedre egnet for røff bruk, dersom du for eksempel skal jobbe i støvete miljø og lett regn, men det har som sagt kortere batterilevetid. Det er også større. Jeg syns D200 er et langt bedre kamera å holde i enn D80. Men D80 er også et veldig godt kamera å gripe i.

 

:)

Lenke til kommentar

D80 har et modushjul med ikoner som viser:

 

-En dame med hatt

-Et fjell

-En blomst

-En mann som løper

-En skyline i natten

-En person i natten

 

Føler du dette er smarte funksjoner og noe du kunne ha bruk for, så kjøp D80 sammen med nye 16-85mm AF-S DX VR og gi beng i hva folk på Akam sier. (alternativt 17-50mm f2.8 fra Tamron eller 18-200mm AF-S DX VR fra Nikon)

Lenke til kommentar

Takk for gode innspill...

 

Nå tror jeg ikke "dame-med-hatt" funksjon er det som er viktigst for meg, i og med at jeg ønsker å lære meg å bli en god fotograf :p. Men jeg ser også at det ikke er stor forskjell på de kameraene rent spesifikasjonsmessig slik "Simon Aldra" sier...

 

Nå bor jeg på vestlandet, så motstandsdyktighet mot regn er helt klart et pro-argument. Men nå tror jeg ikke at jeg hadde våget å løpe rundt i stormen med et kamera til tusenvis av kroner uansett, uavhengig av hva Nikon skriver i sine reklamer. Så behandlingen blir nok noenlunde den samme uavhengig av hvilket kamera jeg ender opp med.

 

Men nå vet jeg i alle fall ca hva pris en kan forvente. Det var det jeg primært var på jakt etter. Takker og bukker.

 

J

Lenke til kommentar

Nikon D200 er et proffhus, og kan kanskje oppfattes som vanskeligere å bruke i starten. Men har du interesse for å lese om fototeori, vil du mest sannsynlig ha mer glede av et D200 enn et D80. Mange liker de "dame-med-hatt" funksjonene, men du sier selv at du ønsker å lære hvordan ting egentlig fungerer. Det er bra! :) D200 har egne knapper til funksjoner som ISO, WB, som jeg savner på D80.

 

Bildekvalitetsmessig er det vel minimalt som skille dem. De bruker samme sensor, og jeg klarte ikke å se forskjell på Ken Rockwells sider. Husk å kjøp med ekstra batteri hvis du går for D200, da batterikapasiteten ikke er noe særlig å skryte av. Batteriet på D80 er jeg vel positivt overasket over derimot. Varer utrolig lenge! :)

Lenke til kommentar
Jeg ser at det er drøssevis med brukte Nikon D200 til salgs for tiden. Det er vel forståelig med tanke på lansering av D300, etter hva jeg skjønner. I praksis står det derfor mellom et brukt D200 og et nytt D80. Jeg har i den sammenheng et par spørsmål.
Nå er det ikke meningen å "sette deg ut", men jeg ville kikket på Pentax K10D/Samsung GX-10 før jeg tok en avgjørelse. Kamerahusene er både i grep og funksjonalitet et sted i mellom D80 og D200, til mine hender er de bedre enn begge to. Søkeren er temmelig lik, og proffoptikken er rimeligere enn til Canon og Nikon.
Lenke til kommentar

No worries "k-ryeng". Jeg blir ikke satt ut av konstruktive forslag. Har god tid til å velge, så det går fint med flere alternativer.

 

Skal lese litt om de kameraene. Ved første øyekast så ser de jo mer prisgunstige ut enn Nikon. Men så er det dette med velkjente merker da. Den lille erfaringen jeg har med speilreflekskamera er med Nikon. Var veldig fornøyd med det rent erkonomisk og størrelsesmessig, så da starter det merket med et par ekstra poenger i vurderingen.

 

Er det noen som har noen formening om fornuftig optikk til Pentax/Samsung? Hvordan er kompatibliteten i forhold til optikk mellon Nikon og Pentax/Samsung forresten? (Beklager om jeg stiller åpenbare spørsmål her, men det jeg tenker på er om jeg kan investere i objektiver som jeg kan beholde om jeg senere går over til Nikon.)

 

J

Endret av Janey
Lenke til kommentar
No worries "k-ryeng". Jeg blir ikke satt ut av konstruktive forslag. Har god tid til å velge, så det går fint med flere alternativer.

 

Skal lese litt om de kameraene. Ved første øyekast så ser de jo mer prisgunstige ut enn Nikon. Men så er det dette med velkjente merker da.

Vel, Pentax har vært store på speilrefleks i snart 60 år nå... :-)

 

Er det noen som har noen formening om fornuftig optikk til Pentax/Samsung? Hvordan er kompatibliteten i forhold til optikk mellon Nikon og Pentax/Samsung forresten?
Det er nok ingen krysskompatibilitet. De bruker forskjellige fatninger, på samme måte som Nikon og Canon. Ang. fornuftig optikk til Pentax/Samsung, er Pentax DA 16-45 f/4 et aktuelt normalobjektiv, det er også Pentax DA* 16-50 f/2.8. Kit-objektivet er ikke like godt som Nikons 18-70mm, men er betydelig bedre enn Nikon og Canon 18-55.

De kommer også med et DA 17-70 f/4 til sommeren, som jeg har store forventninger til. Vil nok være i samme klasse som Nikon 18-70 - hvis ikke litt bedre. Antar en pris på ca 4-5000 kr.

 

På telesiden har de også mye spennende, DA* 50-135 f/2.8 er svært godt, og det nye DA* 60-250 f/4 vil nok også det. Det er også en del nye fastobjektiver som ser svært lovende ut, i tillegg til at Pentax har et svært godt rykte på den eksisterende fastoptikken.

Lenke til kommentar
De kommer også med et DA 17-70 f/4 til sommeren, som jeg har store forventninger til. Vil nok være i samme klasse som Nikon 18-70 - hvis ikke litt bedre. Antar en pris på ca 4-5000 kr.

Burde være "litt" bedre, hvis du har satt en riktig prisantydning. Faktisk dobbelt så mye som Nikkor 18-70mm ;) Synes ikke en lysstyrke på f/4 var så mye å skryte av på en normalzoom til 4000,- akkurat...

Lenke til kommentar
De kommer også med et DA 17-70 f/4 til sommeren, som jeg har store forventninger til. Vil nok være i samme klasse som Nikon 18-70 - hvis ikke litt bedre. Antar en pris på ca 4-5000 kr.

Burde være "litt" bedre, hvis du har satt en riktig prisantydning. Faktisk dobbelt så mye som Nikkor 18-70mm ;) Synes ikke en lysstyrke på f/4 var så mye å skryte av på en normalzoom til 4000,- akkurat...

Ja, vil nok være en klasse over - omtrent samme nivå som Sigma 18-50 f/2.8 tenker jeg, rent kvalitetsmessig... Blir den noe særlig billigere enn 4000 kr, blir jeg glad :-)
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har man interesse for foto og vil satse på semiproff/proff dSLR bør man først se på optikk.

Kamerahus er forbruksmatriell. Kvalitets optikken overlever flere generasjoner kamerahus. Det er innen optikken de største utgiftene ligger for en dSLR bruker. Kamerahuset er bare toppen av "Isfjellet". Definer behovet ditt. Finn den optikken du ønsker, kjøp et kamerahus til denne. Har man ikke behov for kvalitetsoptikk trenger man heller ikke å kjøpe et semiproff/proff kamerahus.

Min erfaringer med å kjøpe billig optikk er som å "Pisse i buksa". Kjøper man først et billig plastobjektiv for så etterpå kjøpe et kvalitets objektiv har man kastet bort de pengene man brukte på plasten, og kvalitets objektivet har blitt dette tapet dyrere.

 

Nikons D200 til 6000.- er et fantastisk hus til å sette bak en 17-55/2.8 eller 70-200/2.8,

 

Manglende kvalitets optikk er et problem for brukere av annet utstyr enn CaNik. Både Pent/ung, Olympus og Sony har planer om dette, men der er foreløpig begrensinger som vil vare i noen år til, minst.

Pent/ung har ikke mange *(Star) objektiver som står i stil til kamerahusene. De kommer, men når?

Olympus og Sony har også "Veikart" men de er som norske veier, bare planer og full av hull.

 

Man får kjøpt brukt kvalitets optikk til CaNik som ikke finnes nytt til andre merker.

 

Blitser, fjernkontroll og annen rekvisita finnes til alle kamerahus, både orginalt og tredjeparts.

 

EDIT: Utdypet definering av behovet, + stavekontroll

Endret av Jamm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...