Gå til innhold

Dine beste Amiga spill?


Anbefalte innlegg

Jeg sitter her nå og føler en viss nostalgi. Noen ganger blir jeg litt lei av de nye moderne spillene med supergrafikk på min PC og da har jeg oppdaget at det er forfriskende med et tilbakeblikk på noen av de gamle klassikerne jeg spillte på mine Amigaer, enten det var 500 eller 1200, mest på Amiga 500. Mange av Amiga spillene jeg har spillt i det siste er nesten overraskende gode i forhold til sin alder.

 

Jeg lurer på om det er andre som føler det slik og som liker og ta frem disse gamle spillene igjen en gang iblandt?

 

Her i hvertfall noen av de spillene jeg har tatt frem og kost meg med eller som er minneverdige i mine øyne:

 

Secret of Monkey Island

Monkey Island 2: LeChuck's Revenge

Turrican 2: The Final Fight

Banshee

Torvak The Warrior

It Came From the Desert

 

EDIT: Jeg har ikke spillt alle her nå i det siste men jeg la med noen av de jeg husker godt fra mine yngre dager. Jeg legger med noen flere ettersom de kommer til meg.

 

Deres tur til og gi deres bidrag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Indy og monkeyspilla var alltid god underholdning :)

Jeg likte også street rod(dårlig grafikk dessverre), lotus, super car, stunt car, rick dangerous, silkworm, operation wolf(tror jeg det var), og mange andre.

Jeg likte godt programmer som dpaint og sonic og.

Problemet var at nesten alle spillene kun var kopier :s Det var mye det som knekte Commodore.

Lenke til kommentar

Som Phredrik sier ovenfor, det meste av Bitmap Brothers: GODS, Xenon 2, Speedball 2. Ellers så var det en rekke AD & D spill som Champions of Krynn, Dark Knights of Krynn, Buck Rogers (strengt tatt ikke AD & D, men bygde på de samme reglene og design). Ellers så var det Sim City (kjøpte ekstra minne bare får å spille dette). Dette er de jeg kommer på i farta.

Lenke til kommentar

Jeg husker en del av spillene dere ramser opp her, zool fikk jeg aldri til og virke tror jeg. Jeg hadde så mye problemer med Amigaen på grunn av min egen inkompetanse på den tiden og sikkert også på alle de suspekte spillkopiene jeg fikk fra alle mulige hold. Syntaks Error og Saddam Virus var noe jeg så ofte. Gikk vel til slutt lei og når Playstation kom så forsvant Amiga 1200 i glemmeboken.

 

Nå når jeg sitter her ønsker jeg at jeg var like flink og forsiktig med data som jeg er nå. Og finner jeg et bra tilbud på en Amiga enten det er 1200 eller 500 så kommer jeg nok til og kjøpe den. Og da skal i hvertfall oppgradere den så mye jeg kan. Noe jeg aldri gjorde når jeg hadde en.

Endret av RogueAlien
Lenke til kommentar

Amiga ja .. Den beste datamaskinen som noensinne har blitt laget. Da Amiga 500 kom, lå maskinen flere lysår foran andre produkter på markedet.

 

Uansett.. Jeg drar fortsatt frem Competition Pro stikka og spiller litt Amiga en gang iblant .. Dersom jeg skal nevne noen av de spillene jeg syntes er best:

 

- Turrican 1/2

- Project X

- Lotus-trilogien

- Pinball Dreams/Fantasies

- PP. Hammer (and his pneumatic weapon?)

- Leisure Suit Larry 1,2,3,5 (ikke bare Amiga såklart)

- Supercars 1/2

- Moonstone (!!!!)

- Superfrog

- James Pond 2: Robocod (Amiga-versjonen er _best_)

- Zombi (ett av de første spillene til Ubisoft, om ikke det aller første)

- Rodland

- New Zealand Story

 

Jeg kan nevne hundrevis til som jeg syntes er sinnsykt bra spill, men disse er de første jeg kom på .. Mer Amiga-prat takk! :)

Endret av dekar24k
Lenke til kommentar
Sånn sirka topp 7:

1. Qwak

2. Superfrog

3. Ski or die

4. International Karate

5. Lotus 2

6. Lemmings

7. Cool Spot

 

Noen som husker "Kaosmodules - Budbrain" megademoen? Fy faen så rå den var på den tiden. :p

 

Var flere Budbrain demoer.. Har alle .. :) Jeg har alt som er utgitt av spill og programmer på classic Amiga, samt det meste av classic demos/intros. :)

Lenke til kommentar

I tillegg til mange av spillene som allerede er nevnt var disse blant mine favoritter:

 

Formula One Grand Prix (F1GP)

Settlers

Civilization

Populous-serien

Quest-eventyrspillene fra Sierra (Space Quest, Police Quest, Kings Quest osv)

Championship Manager

The Manager

Kick Off 1,2,3

Wayne Gretzky Hockey

Indianapolis 500

Endret av Stream
Lenke til kommentar
.. Jeg likte godt programmer som dpaint og sonic og.

Problemet var at nesten alle spillene kun var kopier :s Det var mye det som knekte Commodore.

Det som MEST knekte Commodore var talentløs markedsføring og bad management. Og etpar CEOs.

 

Piratkopieringa må dog ha hatt en neppe å undervurdere, negativ virkning selvfølgelig.. Det var mange som knapt hadde "originalspill" dengangen .. :-) Men så var spilldemoer temmelig nonexistent også. Ikke mye try before you buy nei !

 

Demoscenen var forresten rå. Den ble født på C64 mer eller mindre og videreført og gjort stor på Amiga. Det var noe av det beste og mest unike med Amiga IMHO. Omågjøre å lage de mest teknisk avanserte triksa som ingen skjønte noe av .. Dette er noe PC trenger mer av nå

 

.. Men "Windows brainrot" har vel drept mesteparten av hobbyprogrammeringa, ihvertfall på den platforma ..

 

Det er ironisk at NÅ som ALT en kan drømme om av programmeringstools og ressurser, og TUTORIALS og docs og altmulig, er tilgjengelig på nettet - noe som ville vært "programmeringshimmelen" for meg dengangen. NÅ sitter kidsa og spiller WOW !!! :-(

 

It is a strange backwards world. Ok vel "me rant on in an old mans voice :-P m-eeeek-aaak. The kids today ! aaak.

Endret av Fjodorgrim
Lenke til kommentar
Rock'n Roll

 

Har du dette spillet enda? Den disketten klikka for meg for leeenge siden, og har savnet å spille det..hehe

 

:-)

 

Tror jeg har disken liggenede ja, men er ikke sikker på om den virker da min kjære amiga ikke virker lenger :(

 

Og ja det er der du styrer en kule med musa. Fantastisk musikk også

Rock'n Roll

Endret av Mhy
Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke Amiga selv, men naboen hadde, og i helgene var jeg ofte der og spilte til det ble sent på kveld (les, 20:00, merk, jeg var liten).

 

De eneste spilla jeg husker vi spilte (og ergo er de jeg liker best), er

Superfrog og Golden Axe.

 

Vet ikke hvilket av de to jeg liker best, de er etter minnet mitt like bra.

Lenke til kommentar

ÅÅÅ så mange gode minner :) Huker et av yndlignsspillene mine, men er ikke helt sikker på tittelen. Spillet het muligens noe slikt som "Major Motion" og man så ovenfra og ned på en motorvei. Husker ikke helt spillets premisser, men man skulle kjøre fra purken mellom trafikken, kunne få mafia-limosin med drive-by etter seg og kunne kjøre inn i et naust og komme ut med en speedbåt...noen som kjenner dette igjen?

 

Pinball fantasy spillene og Gravity Force var veldig moro også!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...