Gå til innhold

Kommer Canon med noe nytt snart?


Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å skifte ut mitt 300D som jeg har hatt i en god stund nå. Og det som var viktig for meg i leten etter et nytt kamera var å få full utnyttelse av objektivene. Med andre ord en større bildesensor. Da har jeg plukket ut 5D som det rimeligste (under 12000kr i Shanghai:D ). Men jeg har enda 4 mnd på å bestemme meg... og jeg lurte på om noen vet om Canon kommer ut med nye kamera snart eller oppdaterer de gamle? Jeg vil ikke kjøpe nytt kamera 2 uker før de kommer med nye.

 

Er det noen som har erfaring med 5D? Jeg tar bilder av natur og sport. 3 bilder i sekundet bør vell være raskt nok for amatørbruk? Og med full utnyttelse av bildesensoren så er en standardlinse på 17mm vidvinkel godtnok for de fleste vil jeg tro?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du tar bilder av sport, så er 40D med 6 bilder i sekundet en bedre match. Dessuten passer ikke et objektiv tilpasset 1.6x-croppen til Canon 300D og 40D på et 5D. Derimot kan du bruke dine gamle objektiver på 40D.

 

40D blir neppe byttet ut med det første siden det er under et halvt år gammelt, mens en 5D-oppfølger sikkert dukker opp om ikke så altfor lenge. Innen 4 måneder? Vettapokker. Kanske, kanskje ikke. Du kan prøve kron-eller-mynt? ;)

Endret av jpsalvesen
Lenke til kommentar

takk for svar..

men hvilke objektiv passer et 5D da? Poenget mitt var at istedenfor å kjøpe et svindyrt vidvinkel objektiv så kunne jeg med full CMOS sensor få like bra vidvinkel på en 17mm? Ser ikke helt poenget i å investere i en dyr 10mm når man ender opp med 17mm max vidvinkel uansett?

 

Ser ut til at min Canon 70-300 og 100 Macro er fullformats linser.. men ikke min Tamron 17-50.

Lenke til kommentar

Canon EOS fullformats-objektiver passer til et 5D. Om jeg har skjønt dette riktig, så går det ikke fysisk an å montere enn 1.6x-objektiv på et fullformat-kamera.

 

Forøvrig er vidvinkel-objektiver dyre fordi det er krevende å lage et bra korrigert vidvinkel-objektiv. Gud tenkte ikke på oss (hobby)fotografer da han lagde fysikken som styrer verden..

Endret av jpsalvesen
Lenke til kommentar

Firewire? Du kommer til bruke 300D til du dør om du skal vente på firewire :p

 

Men seriøst, fullformat er knall for den aller beste bildekvaliteten. Men det er mye data å flytte på, så da blir gjerne bilder-per-sekundet litt dårligere enn 1.6x-kameraene. Derfor har jeg inntrykk av at 40D er et bedre sportskamera enn det 5Dmk2 kommer til å være. På den andre siden, så får du jo grunnere DoF med fullstørrelse sensor - og det kan gjøre seg når du driver med macro. Så det er en avveining dette her.

Lenke til kommentar

mye teknisk i avveiningen ja... men må ikke glemme pengene oppi det hele heller:P hehe jeg lar det ligge noen måneder til før jeg bestemer meg.

 

Men om noen her har erfaring med 5D så vil jeg gjerne lytte:) Jeg bruker kamera mest til natur og landskaps fotografering.

Lenke til kommentar
mye teknisk i avveiningen ja... men må ikke glemme pengene oppi det hele heller:P hehe jeg lar det ligge noen måneder til før jeg bestemer meg.

 

Men om noen her har erfaring med 5D så vil jeg gjerne lytte:) Jeg bruker kamera mest til natur og landskaps fotografering.

 

Du trenger ikke å kjøpe en svindyr 10mm for å få gode vidvinkelbilder på 40D.

Canon's 10-22mm f3.5-4.5 koster rundt 6000, og tilsvarer 16-44mm på fullformat.

Det er et av de bedre ekstremvidvinkelene og har veldig lite fortegning over hele området.

 

Skal du ha noe tilsvarende på fullformat blir det 17-40 f4L, som koster det samme.

Det er også et godt objektiv, men sliter endel med mørke hjørner på vidvinkel og store blendere.

Neste steg opp er 16-35 f2.8L II som koster rundt 12 000, men heller ikke denne er perfekt.

 

Mange objektiv som regnes som perfekte på 1.6x crop kameraer er ikke det på fullformat, så du slipper ikke like billig unna med objektiv innkjøp.

 

Hvis du ikke har planer om å drive det langt innen fotografi-yrket ville jeg satset på 40D.

I de fleste tilfeller har det minst like god bildekvalitet som 5D, og det er kun på ISO 1600 og 3200 5D drar fra.

Lenke til kommentar
Firewire? Du kommer til bruke 300D til du dør om du skal vente på firewire :p

 

Men seriøst, fullformat er knall for den aller beste bildekvaliteten. Men det er mye data å flytte på, så da blir gjerne bilder-per-sekundet litt dårligere enn 1.6x-kameraene. Derfor har jeg inntrykk av at 40D er et bedre sportskamera enn det 5Dmk2 kommer til å være. På den andre siden, så får du jo grunnere DoF med fullstørrelse sensor - og det kan gjøre seg når du driver med macro. Så det er en avveining dette her.

 

FireWire er for videokamera, og man bør absolutt ha en minnekortleser (noe man får med FW) istedenfor å være avhengig av kameraprodusentens programvare.

 

Grunnere DoF er vel ingen fordel når man driver med makro?

Man må gjerne blende ned til mindre enn f11 for å få brukbar DoF med makro på 1:1.

Lenke til kommentar

Det kommer garantert ikke noe etterfølger til 5D før sommeren. Om det ikke kommer på Photokina i høst (ikke vet jeg eksakt, men etter sommeren), vil flere enn jeg bli overrasket (mange ventet det allerede nå på PMA hvor Canon lanserte 450D).

Det blir med andre ord ikke noe nytt kamera å finne i butikken før godt ut på høsten - og som kjent, de som bare MÅ ha det først betaler alltid endel mer enn de som kan vente noen måneder etter lanseringen.

 

Hvor mye har du satt av til optikk? Godt mulig du er mye bedre tjent med f.eks en 40D i dag, enn en 5DII om ett år.

Lenke til kommentar
Bare kommenterer dette med FireWire, for jeg har faktisk innebygget FireWire på mitt Canon-kamera, men det er aldri noe som slo særlig godt an. Væffal kvitta Canon seg med den til Mk2, og det virker ikke akkurat som om den er på vei tilbake, for å si det sånn ;)
Nei, både 1D(s) og D1 hadde FW også. Husker ikke om D2, men bokstavvariantene av D2 har ikke så vidt jeg husker (kanskje D2H). USB er kjapt nok, og har man behov for noe mer, bruker man kortleser av egnet type...
Lenke til kommentar

Hei.

Jeg har EOS5D, noe jeg kjøpte i fjor sommer. Etter min mening er dette et fantastisk kamera som definitivt har gitt meg mye fotoglede de siste månedene, etter at jeg oppgraderte fra EOS350D. Objektivene jeg har kjøpt er 50 1.4 og 85 1.8, noe som etter min mening fungerer utmerket uten at det koster for mye(må nok blende litt ned spesielt på 50 mm).

 

Jeg tar bilder av alt mulig, både mennesker, natur og sport. Det er nok vanskeligere å "treffe riktig" med 5D enn et croppkamera, men etter min mening er det nok litt overdrevet at kameraet ikke fungerer til feks. sport. 3 bilder per sek(raw) fungerer for min del godt nok. Når det er sagt så kan det hende at 40D er den beste løsningen i dag hvis sport er hovedformålet da dette er raskere og med mer DOF.

 

Støyen på 5D er hvertfall nesten ikkeeksisterende og billedkvaliteten er fantastisk.

Lenke til kommentar
Bare kommenterer dette med FireWire, for jeg har faktisk innebygget FireWire på mitt Canon-kamera, men det er aldri noe som slo særlig godt an. Væffal kvitta Canon seg med den til Mk2, og det virker ikke akkurat som om den er på vei tilbake, for å si det sånn ;)
Nei, både 1D(s) og D1 hadde FW også. Husker ikke om D2, men bokstavvariantene av D2 har ikke så vidt jeg husker (kanskje D2H). USB er kjapt nok, og har man behov for noe mer, bruker man kortleser av egnet type...

Eh... Hæ?

For det første er D-serien Nikon-kameraer, og dermed hverken hva trådstarter spør om, eller hva jeg svarer på.

 

Og som jeg sa - jeg har FireWire på mitt Canon-kamera. Se signaturen min om du ikke fikk med deg hvaslags kamera jeg snakket om...

Lenke til kommentar
Eh... Hæ?

For det første er D-serien Nikon-kameraer, og dermed hverken hva trådstarter spør om, eller hva jeg svarer på.

Sorry, det ble i beste fall litt upresist.

 

Det jeg mente var: nei, det ser ikke ut som det er på vei tilbake, Canon 1D(s) og Nikon D1-serien hadde FW, men det er droppet på senere modeller. Husker i farten ikke akkurat hvilke Nikon-modeller...

Lenke til kommentar
Er det sensor cleaner på det kamera??

Ja. Men den fungerer dårlig - les tråden. Mange folk som må rense sin 40D, ser det ut til. Selv har jeg aldri hatt støv på sensoren - først på Olympus E-300 og så på Olympus E-510. Klarte å få litt i søkeren, men sensoren er altså alltid helt ren. I din klasse så har Olympus E-3 støvreduksjon for sensoren. Les også denne. Du bør ikke velge 40D pga sensor-rensing, den er altså ikke spesielt effektiv. Du kan velge å velge bort 40D dersom du krever effektiv sensor-rensing. Synes jeg.

Lenke til kommentar

Canon 5D er MEGET kresent på objektiver, noe som betyr at om du ikke investerer i dyre og gode objektiver til 5D-kameraet så vil du ikke kunne utnytte potensialet for bedre bildekvalitet enn det du får i klassen under (20D, 30D, 40D).

 

I tillegg er det relativt tregt, noe som ville tilsi at et 40D ville passe ditt bruk bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...