Gå til innhold

Kommer Canon med noe nytt snart?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har 40D kominert RAW + JPEG funksjon?

 

Oh yes..!

 

Finnes det speilreflekskameraer som ikke har det?

Sikkert. Men vi gidder sannsynligvis ikke å kjøpe de.

 

Det jeg har lagt merke til er at 350D kun har RAW+JPEG Large (beste JPEG kvalitet) mens 30D lar meg kombinere RAW med hvilken som helst JPEG kvalitet.

 

Sistnevnte synes har mening for da kan jeg be om små JPEG-er i tillegg til de ordentlige bildene.

 

Tom

 

edit:leif

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Finnes det speilreflekskameraer som ikke har det?
Ja, Sigma SD14. Det kan bare ta RAW eller jpg.

 

Finnes det noe oppegående menneske som kjøper dette kameraet?

Sikkert. Har aldri tatt i det selv, men det lille jeg har lest av omtale har vært mord på høylys dag..

Ref. Akams test

"Det egner seg ikke til actionfotografering, ikke til bilder som krever store forstørrelser, ikke til brukere som må gjøre vurderinger av bildene på skjermen, ikke for de som vil ha noe brukervennlig og ikke for de som vil ha noe billig"

 

Minner meg om DinSides test av Kia Shuma for noen år siden.

Dette er sikkkelig off topic men jeg synest den testen var så festlig skrevet av jeg ikke klarer å la være å trekke ut et sitat:

"

Billig, billig, billig

For interiøret i vår Kia Shuma er simpelt. Kort og greit. Det er laget, med det for øyet, at bilen skal være så billig som overhodet mulig å produsere. Derfor finner du plastskuffer som kommer ut av midtkonsollen som et prosjektil - og med et tilhørende lydbilde som får lyden av bølgeblikkplater til å høres eksklusivt ut - når fjærmekanismen utløses. Du får stoffer som virker så lite eksklusive at selv barn i førskolealder ville rynket på nesen dersom de hadde fått en bamse i tilsvarende stoff - og du får plastdetaljer så motbydelige at selv Legoklosser virker som den reneste konfekt.

"

Lenke til kommentar
Finnes det noe oppegående menneske som kjøper dette kameraet?

Sikkert. Har aldri tatt i det selv, men det lille jeg har lest av omtale har vært mord på høylys dag..

Jeg ser for meg ett bruksområde: portrettfotografering i studio. Da kan man bruke noenlunde konstante innstillinger, lav ISO og kontrollert lyssetting. Hudtonekvaliteten på SD14 er ganske herlig. Til absolutt alt annet tror jeg at jeg ville foretrekke et

"ordinært" speilreflekskamera...

Lenke til kommentar
Finnes det noe oppegående menneske som kjøper dette kameraet?

Sikkert. Har aldri tatt i det selv, men det lille jeg har lest av omtale har vært mord på høylys dag..

Jeg ser for meg ett bruksområde: portrettfotografering i studio. Da kan man bruke noenlunde konstante innstillinger, lav ISO og kontrollert lyssetting. Hudtonekvaliteten på SD14 er ganske herlig. Til absolutt alt annet tror jeg at jeg ville foretrekke et

"ordinært" speilreflekskamera...

Det er nok de med veldig spesielle krav som ønsker seg en SD14. Før i tiden hadde SD9 og 10 større berettigelse enn SD14 har i dag, siden SD14 ikke er noen stor oppgradering. Likevel vil man finne slike som portrettfotografer som har slike krav, mens det tidligere også var en del landskapsfotografer som likte det. Jeg kan huske at jeg syntes noen landskapsbilder fra Asia som imponerte meg for noen år siden. Det kan nok hende jeg ikke ville blitt like imponert i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...