Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Egen Fil Server


Anbefalte innlegg

Hvordan er det mulig å sette opp sin egen maskin som server og gi andre tilgang til den med www. adresse? Det er noe statisk ip styr?

 

Og er det lov å lage en egen internet side med egne backupper av egne filmer og spill. Og passordbeskytte siden, så den bare er til eget bruk... Kjekt og kunne laste ned en cd man har glemt å ta med seg på ferie f.eks...'

 

Chris

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

alt er lov så lenge ingen får tilgang til det annet enn deg selv, men det er ikke helt genialt å legge ut ting som i seg selv er ulovlig da folk kan klare å komme seg inn der,

 

for å ha webserver på pcen din uten fastip:

først gå til feks www.no-ip.com skaff deg et brukernavn og sånnt der og last ned et lite program derifra som sjekker ipen din og oppdaterer til domenet.

 

hvis du bruker linux på pcen sett opp Apache, php og mysql, evt proftpd hvis du vil ha ftpserver oxo.

 

hvis du kjører windows vil jeg i utgangspunktet ikke anbefalle å ha noen server på den, selvom muligheten er der, forøvrig er det sikkert noen her som vet mer om server ting og tang under windows enn meg.

Lenke til kommentar
og hvis noen hacker seg inn på serveren som er passordbeskyttet. Står jeg da ansvarlig for de filene som har lekket ut...?

 

tja, du er jo ansvarlig for sikkerheten, så få deg en brannmur før du legger ut slikt for å sikkredeg bedre.

 

ellers er og windows bra, så lenge man følger med vær dag og laster ned patcher etc. men det krever litt mer maskin

Lenke til kommentar

 

det er jo en av de tingene som er aller mest håpløst med windows at man må laste ned sikkerhetsoppdateringer i hytt og pine grunnet feil fra MS.

 

Tja, dette gjelder de fleste OS og er ikke unikt for windows.

 

det sant at det kommer ut oppdateringer på de fleste OS ganske ofte men det er så altfor mange ganger på win og her er litt av grunnen:

 

MS tjener store penger på sine produkter og det de tjener mest på er å hele tiden komme med nye ting noe som vil si at de i utgangspunktet ikke jobber så mye med hver version, da er det bedre for dem å få det ut på markedet og endre feilene senere noe som fører til at brukere må laste ned oppdateringer hele tiden. For å tjene penger på programvare kan man ikke folk sittende døgnet rundt og rette feil da disse tar seg sikkert ganske greit betalt(ps jeg har ikke anelse hvor mye man tjener ved å programmere for MS), mens linux er gratis og open source så det er millioner av folk i hele verden som jobber helt gratis med å ordne opp feil før neste version av distroen kommer ut.

 

en annen ting som er dumt med å bruke win til server ting er utbredelsen av win, siden win har størsteparten av det private marked spesialiserer de fleste hackere seg på win og der er grunnen til at det finnes tusenvis av virus til win, for de som la merke til den ormen som farta rundt i USA for noen uker siden, den angrep kun MSSQL servere.

Lenke til kommentar

Hmm ... Skal jeg fortelle dere en morsom ting? Det er faktisk sluppet flere patcher til Red Hat 8.0 enn WinXP ... og Red Hat 8.0 har vært på markedet kortere. I tillegg, så var det større andel av sikkerhetsproblemene på Red Hat 8.0 som var av type kritisk, enn på XP ...

 

Kanskje folk bør vurdere sitt syn på at Linux er den hellige gral som løser alle problemer uten det minst mikk-makk og at Windows er den store satan ?

 

Skal smelle opp url når jeg kommer hjem ...

Lenke til kommentar

Kanskje folk bør vurdere sitt syn på at Linux er den hellige gral som løser alle problemer uten det minst mikk-makk og at Windows er den store satan ?

 

So?

Hvis noen hadde trodd at linux er sikkert ut av boksen må de være rimelig grønne og totalt naive.

Men det er da såre enkelt og holde en RH maskin oppdatert så det er ikke noe problem.

Lenke til kommentar

Tar jo skjelden lang tid å få oppdateringer hos Microsoft.

 

Eksempel.

Microsoft kjenner alle feilene i OSet men "sparer" på kunskapen til problemet blir kjent for alle, for så å legge ut Fixen fort når det kommer ut, og de står da frem som ivrige Fixere samme dag.

 

Hmm sleipe eller smarte ?

 

dette er vel kjent strategi for å tjene penger. et produkt som er "perfekt" er det jo ingen som tjener penger på.

 

når de er på grensen til det perfekte lanseres nytt og "bedre" system.

Hvor de igjen starter på samme mølla.

Lenke til kommentar

Må man åpne opp noen porter eller noe sånt styr på hub'en?

 

Og hvordan gjør jeg slik at når jeg logger meg på min egen ip utenifra, at den blir styrt inn på min maskin på netverket, som har 5 andre maskiner, og samme eksterne ip.

 

Var ikke så lett dette her... men takk for svar.

Lenke til kommentar

So?

Hvis noen hadde trodd at linux er sikkert ut av boksen må de være rimelig grønne og totalt naive.

 

Samme gjelder jo for Windows'er også. Ikke noe OS er det. Det er bare det at Linux-fanatikere gjerne ønsker å fremstille Linux som det ultimate innen sikkerhet, som ikke har noen bugs eller sikkerhetsfeil og at Microsoft er den store satan som lager bare buggy kode og spekulerer i å lage usikker programvare. Det blir litt for enkelt. Har man peil så kan man gjøre Windows like sikkert som man kan få til med en Linux-boks.

Videre viser den undersøkelsen at Linux-kode (eller mer nøyaktig RedHat-kode) nødvendigvis IKKE er noe mindre buggete eller mer sikker enn tilsvarende kode utgitt på Windows-platformen.

 

Men det er da såre enkelt og holde en RH maskin oppdatert så det er ikke noe problem.

 

Som om det er noe mer vanskelig å holde en Windows maskin oppdatert? Windows Update er ikke mange klikkene unna. Dessuten finnes det (halv)automatiske oppdateringsfunksjoner i Windows (også?) som gjør jobben enda enklere.

Lenke til kommentar

Ta denne diskusjonen et annet sted da!

 

ChrisCon spurte da ikke om hvilket OS som var best!

 

 

Siste chriscon skrev som han ikke har fått svar på:

 

Må man åpne opp noen porter eller noe sånt styr på hub'en?

Og hvordan gjør jeg slik at når jeg logger meg på min egen ip utenifra, at den blir styrt inn på min maskin på netverket, som har 5 andre maskiner, og samme eksterne ip.

Var ikke så lett dette her... men takk for svar.

 

 

 

1.Må man åpne opp noen porter eller noe sånt styr på hub'en?

 

huben har ikke noen firewall meg bekjent. har du en router fra NGT så må du sikkert åpne noen porter.

 

2.Og hvordan gjør jeg slik at når jeg logger meg på min egen ip utenifra,

at den blir styrt inn på min maskin på netverket, som har 5 andre maskiner, og samme eksterne ip.

 

her må du ha et eller annet program. Eneste programet jeg vet om er Sygate, du må da la sygate ta over ICS di og...

http://soho.sygate.com/products/gate_ov.htm

Når du har gjort dette må du selfølgelig installere Apache eller en FTP-server.

Lenke til kommentar

når det gjelder det at det har kommet flere oppdateringer til RH 8.0 og XP:

 

Linux-kjernen har ganske få oppdateringer!

 

WinXP kjernen har ganske mange oppdateringer, veldig mye av det sikkerhetsoppdateringer

 

Alle programmene og spillene som følger med RedHat 8.0 har alle noen oppdateringer hver, hvorvidt alle er sikkerhetsoppdateringer, behøver vi ikke å gå noe særlig inn på, men jeg vil tru at mesteparten er nye features til programmene

 

Alle oppdateringene som har kommet til CS, Q3, Office XP, Anti-virus programmene og alt annet man har installert, er for det meste nye features, og noen sikkerhetsoppdateringer.....

Lenke til kommentar

Da har jeg klart det. Ikke SÅ vanskelig... Måtte bare redirecte port 80 fra routeren og litt sånt.

 

Men det jeg lurer på nå er hvordan jeg lager passord for å komme inn på siden, og hvordan jeg lager en liste over filene jeg har. Si at jeg vil legge ut alle sangene jeg har liggende på harddisken. Orker jo ikke å manuelt skrive 12.000 linker, det må kunne gå ann å få ett eller annet program til å lage en liste ut fra en mappe.

 

Takk for hjelpen så langt da. Er nærme...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...