Gå til innhold

Nikon 80-200mm fokus feil?


Anbefalte innlegg

post-133696-1204063144_thumb.jpg

200mm f2,8 100% crop

 

post-133696-1204063170_thumb.jpg

105mm f2,8 100 crop

 

Hei folkens. Kjøpte meg en brukt Nikon af 80-200mm 2,8 ED (ny type) for litt siden. Første dagen jeg skulle prøve den poppet det opp et rådyr på tomta. Heiv meg rundt og fyrte av. Lukkertider på 1/400 dels sek. Ingen ble helt skarpe, selv om dyret stod helt stille!!!

 

Så i kveld har jeg drevet og testet objektivet. Slik gjorde jeg det:

 

Hang opp noe som var skrevet med laserskriver på veggen. Nøye med at dette hang helt inntil veggen. Kamera på stativ. Vatret opp slik at sensor står paralelt med vegg. Sb-800 blits og lukkertid 1/250 sek. Fyrte av flere bilder: 200mm f2,8 og f4, 105mm f2,8 og f4

 

Det som forskrekket meg var at på 200mm f2,8 ble det skikkelig uklart/blurrete, men gikk jeg ned til 105mm f2,8 var det krystallklart. Kan dette skyldes at feilfokus? At med 200mm f2,8 blir DOF veldig lite og en liten feil er nok til å komme ut av fokus. 105mm vil jo gil litt større DOF.

Trodde dette objektivet skulle være rimelig skarpt hele veien..... Noen som har noen tips\erfaringer

 

Se eksemplene. Begge 100% crop

 

Nikon D200

Sb-800

Endret av fevik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SLRgear har målt ganske mye uskarphet på det objektivet på 200mm. Lenke

 

Klikk på "blur index" og juster spakene mellom 200mm f/2,8 og 105mm f/2,8. Lilla indikerer best skarphet.

 

Sharpness

Given this lens' long-standing reputation for performance, we were a bit surprised that it wasn't a bit sharper wide open across its focal length range. Wide open, it was quite sharp from 80-135mm, but softened markedly at 200mm. Stopping down to f/4 improved sharpness across the board, but the blur profile at 200mm was still somewhat lopsided. (This was a little reminiscent of what we saw in our initial sample of the Nikkor 12-24mm ultra-wide zoom, apparently an issue with earlier production of that lens. - We'll ask Nikon for another sample of the 80-200mm f/2.8, so we can see if the softness at 200mm is universal or an issue with the particular (brand new) sample we tested here.) Diffraction limiting set in on our D200 test body at about f/16, but wasn't too bad even at the f/22 minimum aperture.

Lenke til kommentar

Dette har jeg også registrert på en tidlig 80-200mm jeg prøvde; Den var skarp og fin fra 80mm helt til 175mm. Så fikk den plutselig et dramatisk fall i ytelsen frem til 200mm. Det så ut som svak ghosting mer enn uskarphet. Dette gjaldt først og fremst f2.8 men ble aldri helt bra selv blendet ned til f8.

 

Nikon 80-200mm AFS skal være merkbart bedre i dette henseendet, og 70-200mm AFS betydelig bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...