Gå til innhold

Trenger hjelp med el-motor!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

N = newton : er kraft. Man trenger en kraft på ca 10N for å løfte en kg klar av bakken.

 

Nm =newtonmeter : er moment (kraft x arm)

 

Som du ser er det snakk om newton pr meter. Så når Eirik spør etter en motor på 50N så har han antakelig bare glemt at når vi snakker om motorer er det Nm som gjelder

Endret av Tigergutt13
Lenke til kommentar

Takk for interessen dere har vist. Motoren skal brukes til en elektrisk pizzaskjærer. Motoren må da ha ett lavt turtall, med stort dreiemoment.

 

Er usikker på likestrøm/vekselstrøm spørsmålet. Tenkte at motoren skal gå på 2*9 V = 18 V. Har du noen formeninger om dette, mottas svar med takknemlighet.

 

 

På forhånd takk,

 

 

 

Erik L. Berling

Endret av ErikBerling
Lenke til kommentar

Motorisert pizzaskjerer ja...... :hmm:

 

Skal motoren drive et skjærehjul da, i en slags håndholdt sak?

Eller er det noe større, fastmontert greie vi snakker om?

Evt. en mekanisme som presser noen faste kniver gjennom pizzaen i ferdig mønster....

 

Men hvis du trenger et dreiemoment på 50 Nm til dette er jeg redd du vil få problemer med å finne en motor som passer.

Det nermeste jeg fant i farten gir 30Nm, trekker 30W og har et turtal på bare 7rpm.

Og prisen? Kan kutte mye pizza for de kronene..... Se eksempel på slik motor her.

 

 

Så mulig du trenger noe helt annet?

Litt mere forklaring av hva du skal gjøre er fortsatt en fordel...

 

 

Nettulf

Lenke til kommentar

Skal være til en håndoldt "sak" ja. :w00t:

 

Skal brukes til å drive skjærebladet, ja. 7 rpm er da kanskje i minste laget. 30 N kan også fungere, brukte 50 N som ett mål me en noe stor buffer.

 

Er det mulig å finne noe med en høyere rpm?

 

 

mvh,

 

Erik L. Berling

Lenke til kommentar
Siden du sier 2x9V regner jeg med du tenker batteridrift. 30watt effekt vil forøvrig gi maksimalt ca 40 min driftstid med to 9 volts batterier. :)

 

 

Tenker du da på disse vanlige 9V batteri type røkvarsler med knapper på polene?

Mulig de har en teoretisk kapasitet til å holde så lenge, men jeg tviler sterkt på at de klarer å levere de drøyt 1,3A som kreves av en 30W motor..... :no:

 

Og til ErikBerling, hvordan har du egentlig kommet frem til at du trenger 50 Nm?

En kraftig batteridrevet skrumaskin på 18V kommer gjerne opp i 30-40Nm på det meste.

 

Du kan jo teste med en vindusviskermotor til bil kanskje? Der finns det forskjellige størrelser, og de har utveksling som er ganske kraftig. Er ihvertfall ganske rimelig.

 

 

Nettulf

Lenke til kommentar

Takker igjen for svar.

 

For det første må jeg innrømme at jeg er helt grønn når det gjelder saker som dette. Den nevnte pizzasjæreren er en oppgave til skolen. Har noen en formening om noe som bør endres er det flott!

 

Kom fram til 50 N ved ett dårlig utført forsøk. Noen som har en formening om hva en slik motor bør prestere?

 

Valget av batteri er på ingen måte avgjort. Har inntrykket av at 9 V er for lite, noen som har greie på hva en kan trenge?

 

Og ja, jeg vet at en slik dings ikke vil revolusjonere kjøkkenet ;)

Skal lages i aluminium, med ett design som vil pryde kjøkkenet. Håper den vil slå an hos (rike) feinschmekkere, designbevisste og folk som vil toppe ett ellers perfekt kjøkken.

 

Dette er off topic, men noen som har en ide til reklameplakat?

Mitt beste forslag til nå er: Har du kremen, har vi kirsebæret :p

 

 

Dere er til stor hjelp!

 

mvh,

 

Erik L. Berling

Endret av ErikBerling
Lenke til kommentar

Heisann igjen.

Jeg tipper at det enkleste (og for ikke og snakke om billigstge) for deg er å ta en tur på ClasOlson, Biltema, Europris, CoopBygg eller ditto foretning og finne en passe kraftig, passe billig batteridrevet drill.

Ta den med hjem og gi den et par velrettede slag med kjevlen du bruker når du baker pizza. Og vips...., Du vil oppdage at alle delen du trenger til å drive boksåpn...., eh pizza slaizeren din ligger på bordet forran deg.

 

Hvis du under voldsutøvelse med stump gjenstand mot forsvarsløs og uskyldig drill har utvist noe selvbeherskelse, evt brukt hode og brukt et skrujern, vil du altså være i besittelse av

1 Passelig kraftig motor

2 Batteri som passer til å drive denne motoren.

3 Lader som passer til ditt batteri som passer til motoren

4 Trinnløs bryter ferdig koblet mellom batteri og motor.

5 En del tannjul eller ditto som du sikkert får bruk for.

6 En masse plastikkbiter som du sikkert ikke får bruk for.

 

Og det beste av alt er at det er bare å notere seg hvilke leninger som går hvor. Montere delene i pizzatingen din og koble dem sammen igjen.

Endret av Tigergutt13
Lenke til kommentar
kjapt spørsmål.

altså er ikke et motorisert pizzahjul unødvendig?

altså den tyngste jobben men å dele opp pizza er jo å presse hjulet ned, selve skyvinga krever jo lite kraft,

men det er såklart er det en gøyal gadget da =)

 

 

He he, tror at så stor og tung denne saken mest sannsynligvis blir, gjør at man ikke trenger å presse den ned akkurat..... :D

Men stiller meg tvilende til om et motorisert hjul vil hjelpe så mye. Det vil jo trenge litt kraft for å gå fremover gjennom pizzaen, ellers vil det mest sannsynlig spinne på stedet.

 

Kan jo ta den helt ut da ved å montere et stepmotorstyrt dreiebord på Ø40cm med en sleide plassert over som pizzarullekniven glir på. Så lager man en styring som kjører kniven over 1 gang, roterer dreieplaten 45 grader, kutter på nytt igjen og gjør dette 4 ganger.

Da har man en perfekt kuttet pizza, der ingen trenger å krangle om hvilket stykke er størst! :thumbup:

 

Nettulf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Siden du sier 2x9V regner jeg med du tenker batteridrift. 30watt effekt vil forøvrig gi maksimalt ca 40 min driftstid med to 9 volts batterier. :)

 

The Art of Electronics sier at et vanlig alkaline 9V-batteri har en kapasitet på 500mAh. Man får lithiumbaserte 9V-batterier som kan levere 1Ah, men de har så høy indre motstand at de er ubrukelige til dette. Hvis man bare går utifra batterikapasitet (9V*0.5Ah=4.5Wh) så får man en batterilevetid på 4.5Wh/15W = 0.3 timer = 18 minutt (15 watt fordi hvert batteri bare må levere halve effekten). Problemet er, som tidligere nevnt, at kapasiteten synker noe enormt når man belaster batteriet mye. Det er vanskelig å finne grafer, men et datablad fra energizer som oppgir at batteriet kan levere 600mAh under lav last, viser også at batteriet ikke leverer mere enn 250mAh ved en halv ampere last. En halv ampere fra et 9V-batteri er ikke mere enn 4.5W (egenltlig en del mindre, fordi spenningen fra batteriet synker, da disse batteriene har relativt høy indre motstand, rundt 2ohm iflg. AoE) Når man skal trekke tre ganger så mye effekt så kan man sikkert ikke regne med mere enn 100-150mAh, muligens enda mindre, og effekten man kan ta ut blir mindre da spenningen vil synke betydelig under slik last.

 

9V-batterier er med andre ord ikke spesielt egnet til slik bruk. Hvis man skal ha 30W bør man minst bruke AA-celler.

Lenke til kommentar

Vet ikke om dette hjelper deg noe særlig men airsoft verdenen har faktisk noen interresante el motorer du kan titte på.

Systema Magnum er jo ett alternativ, men det kommer til å koste naturligvis da, har ett ganske bra dreiemoment men jeg har dessverre ikke målt det.

http://www.redwolfairsoft.com/redwolf/airs...il?prodID=21302

 

Går på likespenning opp til 12V, spesielt med den der er at den har ett høyt oppstarts dreiemoment så responsen er rask.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...