Gå til innhold

Hvilken 40-42 -tommers TV?


Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg ny TV og tror jeg går for en LCD med rundt 40 (40-42) tommer. Problemet er å finne det rette merket og den rette modellen. Ville vært fint om dere prøver å forklare hvorfor den TV-en dere mener er best er det og ikke bare si at den er best. :thumbup:

 

Størrelse:

40-42 -tommer

 

Hva slags spesifikasjoner mener du tven bør ha?

Jeg har hørt at LCD er det beste for TV og Plasma er det beste for film. Isåfall går jeg for LCD, hvis dette er sant.

 

Annet enn det kommer jeg ikke på noen spesielle funksjoner jeg ønsker meg.

 

Hva slags kildesignal har du?

Signalene vil være IPTV fra Viken Fibernett. Viken Fibernett er en leverandør av Lyses Altibox-løsning. Viken Fibernett kan i praksis kalles Oslos Lyse, den eneste reelle forskjellen er navnet.

 

Hva annet enn tv skal du bruke den til?

Filmer/serier on demand/filmleie over IP. DVD og kanskje Blu-Ray etter en stund. Visning av bilder direkte fra dSLR.

 

Skal du koble til pc?

Ja, dette ville vært ønskelig. Har lyst til å koble opp laptoppen med VGA/DVI for å se på HD-filmer, i alle fall inntil jeg anskaffer meg Blu-Ray.

Endret av kris33
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ganske sikker på at jeg hadde lest at LCD var best et sted. Var sikkert feil da :ermm:

 

Men hvis plama er best, skal jeg selvsagt ha det :thumbup:

 

Angående de trådene du nevner, kunne du linket til dem? Jeg finner ingen tråder om fiber som inngangsignal og jeg har hørt at det er veldig stor forskjell på hvordan de forskjellige tvene takler forskjelligs inngangsignaler (rett meg hvis dette er feil)

Endret av kris33
Lenke til kommentar
Er ganske sikker på at jeg hadde lest at LCD var best et sted. Var sikkert feil da :ermm:

 

Men hvis plama er best, skal jeg selvsagt ha det :thumbup:

Hva som er best av plasma og LCD finnes det i grunn ikke noe fasitsvar på. Jeg leste en artikkel for en stund siden som handlet at noen hadde tatt en blindtest på forskjellige mennesker om hvilken tv som ga best bilde, de hadde da stilt opp plasma og LCD ved siden av hverandre. Jeg fant ingenting om hvilke modeller de satte opp mot hverandre, men interessant lesing er det jo likevel.

 

Til film og tv så mener jeg at plasma er noen hestehoder foran LCD, når det gjelder spillkonsoller så stiller de ganske så likt og når det gjelder PC så er det LCD som er noen hestehoder foran plasma.

 

Panasonic PV70/PX70 blir anbefalt av de aller fleste når folk spør etter ny tv, koster ikke skjorta og leverer bra. Pioneer har de beste skjermene på markedet, de koster skjorta og sokkene, og leverer litt bedre en Panasonic(om det er verdt 10.000kr er en annen sak). LCD har jeg liten interesse for så kan ikke så mye om de skjermene, så der tør jeg ikke anbefale noen apparater.

 

Edit: Kan ikke se at du har nevnt prisklasse, hvor mye har du tenkt å legge i ny tv?

Endret av CurSe
Lenke til kommentar

Jeg vet egentlig ikke så mye om hvor mye en bra TV koster. Jeg vil ikke ha en dårlig billigmodell, men vil heller ikke betale flere tusenlapper for en marginal og omtrent usynelig kvalitetsforbedring.

 

Jo mer jeg får for pengene, jo bedre.

Endret av kris33
Lenke til kommentar

Virker som en veldig bra TV og ser at oppfølgeren (en ekstra HDMI, bedre bildekvalitet, og SD-kortleser) kommer om et par dager. Skal ikke kjøpe TV for minst en måned uansett.

 

Tror jammen jeg går for den. Et par tester jeg har lest sier at forgjengeren er den beste TV-en i sin prisklasse og den nye modellen kan vel ikke være noe dsligere.

 

Er dere enige i at jeg bør velge den TV-en?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kan ikke dere plasmaeiere fortelle litt om hvordan PC-bruk generelt fungerer på plasma? Tenker spesielt på Panasonic TH-42PX80 og hvordan den er å surfe, spille og se film på fra PC.

 

Vi har tilbud om Panasonic TH-42PX80 som tilleggsutstyr i hjemme-pc avtalen vår og da ble jeg litt nysgjerrig om plasma er OK nok til å spille PC-spill, se Divx filmer og 720p HD-matriale fra PC til plasmaen ?

 

Jeg har alltid vært kåt på en Sony LCD tv, men etter mer googling og sett plasma i aksjon i butikker, lurer jeg på om plasma er bedre til mitt bruk. Ser mye sport og filmer og da er plasma med god sortnivå og høy oppdatering bra. Men jeg bruker å se mye fra PC også. Da er full HD 1080p og 1:1 pixelmapping er fordel, men det har ikke TH-42PX80. Kommentarer ?

Lenke til kommentar

Hvis du planlegger å bruke datamaskinen mye med tv'n så ville jeg gått for LCD pga alle fordelene den har kontra plasma når det gjelder det området.

 

Eier selv en plasmaskjerm, Pioneer 428XD, men jeg bruker den særdeles lite i forbindelse med datamaskinen. Har sett litt 720p-materiale og det funker helt fint, men spill og surfing har det vært lite av. Hvis du planlegger å surfe mye med en 1080p-skjerm så burde du sitte nærme skjermen din for skriften blir forferdelig liten, syns den er liten nok på min skjerm :wee:

Angående spilling fra pc så har jeg ingen erfaring så her må noen andre skyte inn sine erfaringer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...