Gå til innhold

Den store kjemi-tråden


Anbefalte innlegg

Ganske sent, men har prøve i morgen og foråphentligvis vil noen svare.

 

Har en oppgave som jeg virkelig ikke får til!

 

"Hva blir pH-verdien når 5,0 g av disse saltene løses i vann slik at volumet blir 0,5 dm^3.

 

A) NaF

 

 

Jeg ser virkelig ikke hvordan jeg skal finne pH når det NaF vil bare danne ioner når løst opp i vann (?).

 

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ganske sent, men har prøve i morgen og foråphentligvis vil noen svare.

Har en oppgave som jeg virkelig ikke får til!

"Hva blir pH-verdien når 5,0 g av disse saltene løses i vann slik at volumet blir 0,5 dm^3.

A) NaF

Jeg ser virkelig ikke hvordan jeg skal finne pH når det NaF vil bare danne ioner når løst opp i vann (?).

Takk på forhånd!

bruk denne reaksjonslik.

 

F- + H2O <--> HF + OH-

 

sett opp start og likevektsbetingelser. finn stoffmengde fluoridion vha massa. og [F-] etterpå

 

sett dette inn i Kb og du finner [OH-], pOH og pH

Lenke til kommentar

Skal finne ut om reaksjonen er en redoksreaksjon:

Pb + PbO2 + 2H2SO4 --> 2PbSO4 + 2H2O

0---+4 -2----+1 +6 -2 --> +2 +6 -2 ---+1 -2

Ser at det er en redoksreaksjon, men sliter med å fastsette alla oksidasjonstallene i de sammenhengende gruppene.

 

Edit: Skjønner ikke lenger hva jeg hadde problemer med, haha.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Kunne trengt litt påkepinn-hjelp her:

 

"Skriv halvreaksjonane for reduksjonen og for oksidasjonen."

 

Det som er gjort, er at jeg har puttet stålull (jern) opp i kobber(2)sulfat-løsning.

 

Kobberen vil da feste seg til stålullen, og vannet/løsningen mister sin blåfarge som følge av at kobberen "forsvinner" til jernet/stålullen.

 

Hint mottas med glede :)

Lenke til kommentar

Cu2+(aq) + SO42-(aq) + Fe(s) -> Fe2+(aq) + Cu(s) + SO42-(aq)

 

Fe -> Fe2+ + 2e-

Cu2+ + 2e- -> Cu

 

Kobberet blir redusert, jernet oksideres.

 

Forøvrig er stål jern med en viss prosent karbon blandet oppi for å øke styrken på metallet (og sprøheten) - men vi kan anta at i en reaksjon med stålull reagerer bare jernionene. Mulig jeg tar litt feil, men slik vi har fått lært det.

 

 

Red.: Mer formatering

Endret av .Marcus
Lenke til kommentar

Ok, ok :) Takker begge to.

 

Så kobberet fester seg utenpå jernet uten at det skjer en reaksjon med andre ord? Trodde muligens det brune vi så på jernet/stålullen kom av at det var skjedd en _reaksjon_ mellom kobber og jern, og ikke bare at kobberet la seg utenpå. =)

 

Red.:

Ser også at du skriver Fe(aq) på høyre side av "likevekten". Er jernatomene løst fra stålullen og ut i løsningen med sulfationer altså?

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Det skjer jo absolutt en reaksjon når kobberet blir redusert fra kobber(II)ioner til metallisk kobber. Samme med jernet, som blir oksidert fra metallisk jern til jern(II)ioner. På grunn av denne balansen holder løsningen seg elektrisk nøytral, dvs. ingen netto tilførsel av positive eller negative ladninger.

 

Du kan for så vidt si at det kobberet som fester seg utenpå stålullen, allerede har reagert.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kunne trengt litt hjelp med alkalinitet her. PS: Har gjort om til liter i alle benevnelser slik at det skal være lettere å få oversikt.

 

"Alkaliniteten kan måles ved å titrere 0,1 L av en vannprøve med 0,01 mol/L saltsyre. Alkaliniteten tilsvarer millimol forbruk av HCl per liter vannprøve. I en slik titrering var forbruket av saltsyre 0,02 L. Hva var alkaliniteten til denne vannprøven?".

Lenke til kommentar
Kunne trengt litt hjelp med alkalinitet her. PS: Har gjort om til liter i alle benevnelser slik at det skal være lettere å få oversikt.

"Alkaliniteten kan måles ved å titrere 0,1 L av en vannprøve med 0,01 mol/L saltsyre. Alkaliniteten tilsvarer millimol forbruk av HCl per liter vannprøve. I en slik titrering var forbruket av saltsyre 0,02 L. Hva var alkaliniteten til denne vannprøven?".

Ekke dette vanlig sterk syre - sterk base titrering...mon tro?

 

n(1) = n(2)

 

C(1)*V(1) = C(2)*V(1)

 

0,01*0,02 = C(2)*0,1

 

C(2) = 0,002 mol/l

dvs 2 mmol/liter

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...