Gå til innhold

Den store kjemi-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

I det du har brukt opp alt av den svake syren i bufferen (når du tilsetter sterk base), har du en løsning av bare saltet til syren. Da regner du pH som vanlig av denne løsningen. Omvendt ved tilsats av sterk syre, der du bruker opp den svake basen og ender opp med en løsning av bare den svake syren. Dette gjelder altså akkurat i det du sprenger bufferkapasiteten. Hvis du tilsetter enda mer sterk syre/base, vil overskuddet av denne være det som bestemmer pH, og beregningen blir som ved en vanlig løsning av sterk syre/base.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jaja, her kommer vel muligens trådens letteste spørsmål til nå.

Håper dere ser på det som halv-nyttig repetisjon og ikke som mas :tease:

 

Oppgave 2.0.8:

Hvordan finner vi [H3O+] hvis vi kjenner [OH-] i en løsning ved 25 grader? Dette er repitisjon fra 2KJ som jeg ikke husker så mye av.

 

Edit: Tror jeg kom på det nå :blush:

 

Svar:

Når nøytralt: [H3O+] * [OH-] = 10-7

Da er det vel bare å gjøre om på ligningen.

 

Ny oppgave:

En elev påstår at 1,0 mol/L saltsyre ikke inneholder hydroksidioner. Er du enig? Begrunn svaret.

 

Svar:

HCl + H2O <--> H3O+ + Cl-

 

?? :hmm:

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Vannets egenprotolyse skjer etter denne reaksjonen:

 

H2O = H+ + OH-

 

Likevektskonstanten er:

 

Kw = [H+]·[OH-] = 10-14

 

(Du kan skrive H3O+ i stedet for H+ hvis du vil, det er en smakssak, selv om H3O+ nok er mest korrekt. H+ er på den annen side enklere.)

 

Denne likevekten er alltid innstilt i vannløsninger, og dermed har vi også gitt svar på om det finnes hydroksidioner i 1,0 mol/L saltsyre. Det vil altså alltid være noen hydroksidioner til stede i løsningen, selv om konsentrasjonen av dem er veldig lav i en sur løsning (og omvendt).

Lenke til kommentar

Okey, supert :)

 

Et "administrativt" spørsmål. Skriver dere manuelt inn kodene nedenfor, eller finnes det en enklere metode?

 

[H[sub]3[/sub]O[sup]+[/sup]]*[OH[sup]-[/sup]]

= [H3O+] * [OH-]

 

Ny oppgave mens vi er i gang:

Vil [OH-] bli større, lik eller mindre enn 1,0*10-7 når litt fast kaliumhydroksid løses i vann? Begrunn svaret.

 

Forsøk på svar:

KOH + H2O <--> K + H2O + OH- ?q

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Jeg skriver først H3O+, og så går jeg over og hever/senker skrift etterpå. Tar litt tid, men har man først skrevet f.eks. "[H3O+]" én gang, kan man jo kopiere og lime.

 

Den løselighetsreaksjonen din er grei nok, men trenger du egentlig å ta med vann? Bare skriv på fasene i stedet, slik:

 

KOH(s) = K+(aq) + OH-(aq)

 

Da skjønner alle at stoffet løses i vann, selv om du ikke skriver opp vannmolekylet. Faktisk er det ganske vanlig at man ikke engang gidder å skrive (aq) bak ionene når de er løst i vann, siden det nærmest tas for gitt at ionene befinner seg i en vannløsning.

 

I alle fall: du får dannet hydroksidioner, og da øker konsentrasjonen av dem.

Lenke til kommentar

Når en liten mengde heksansyre (pKa ~ 4,8) blir tilført en skilletrakt som inneholder det organiske løsningsmiddelet dietyl eter og vann (pH ~ 12,0), vil syra hovedsaklig finnes i _______ fasen som ______.

 

a) eter; basisk form

b) vann; basisk form

c)eter; syreform

d) vann; syreform

 

Her må svaret være basisk form siden pKa < pH. Men hvordan vet jeg om den vil finnes i eterfasen eller vannfasen?

Lenke til kommentar

Heksansyre er en fettsyre, et begrep som brukes om karboksylsyrer med en viss lengde på karbonkjeden (tror man minst må ha fire karbonatomer for å kunne kalle det fettsyre). Iallfall er disse syrene nokså lite løselige i vann, og dette blir verre jo flere karbonatomer du har i kjeden. Jeg vil tro at heksansyre, med sine seks C-atomer, er såpass uløselig i vann at den vil samle seg i eterfasen i skilletrakten.

Lenke til kommentar

Hadde et "kromatografi" forsøk idag

hvor vi hadde et ark med 3 vannløslige prikker, fargene var gul, grønn og brun.

Vi hadde litt vann i et begerglass, men ikke så mye, og da vi stakk kromoson papiret ned i vannet, så bevegde vannet seg oppover, vannet tok med seg fargene.

Gul: ble med vannet men forandret seg ikke

grønn: delte seg i gult og blått, og den ene fargen ble liggende litt lavere(men jeg husker ikke hvem:P) er det pga. store og små molekyler? og i tilfelle vet noen hvem?

Brun: ble bare litt sånn svart aktig, og hva skulle egentlig ha skjedd her?

 

Hvis noen kunne hjulpet meg med å trekke noen konklusjoner, og hjelpe meg med litt diverse informasjon så hadde det vært fint. F. eks. hva er spesielt med kromoson papiret, fordi det skjedde ikke det samme med vanelig papir.

 

Hadde vært litt fint med litt utdypelse så jeg kunne imponert læreren litt ;)

Går VG1, hvis det hjelper.

takker for svar :love:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har et lite forståelsesproblem her.

 

Oksidasjon er når elektroner blir avgitt (og ladningstallet stiger).

Reduksjon er når elektroner blir tatt opp (og ladningstallet synker).

 

Oppgave:

 

Skriv halvreaksjonen for oksidasjonen og for reduksjonen, og balanser til slutt redoksreaksjonen.

 

Ag2O --> Ag + O2

 

Slik jeg ser det er det Ag som blir oksidert, siden den gir fra seg ett elektron?

 

Men fasiten skal ha det til at det er okygenet som blir oksidert og sølvet redusert. :hmm:

Lenke til kommentar

La me prøve å samle tankene i tekst her:

 

 

Ag + O2 --> Ag2O

Her er stoffene først i grunnformen og har derav oksidasjonstall 0 (venstre side).

 

Sølv blir deretter oksidert (siden de gir fra seg 2 elektron og får samlet ladning +II) og oksygen blir redusert (siden det tar til seg 2 elektron, og får ladning -II).

 

Oksidert: Sølv

Redusert: Oksygen

 

 

Ag2O --> Ag + O2

Her er stoffene allerede oksidert/redusert (altså venstre side), og sølv har dermed samlet ladning +II og oksygen har ladningen -II).

 

Så blir sølvet redusert tilbake til grunnformen og oksygenet oksidert tilbake til grunnformen?

 

Oksidert: Oksygen

Redusert: Sølv

 

Denne reaksjonen går altså motsatt vei av den over? Altså den første begynner i grunnformen, mens den andre reaksjonen ender i grunnformen.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Har et lite forståelsesproblem her.

 

Oksidasjon er når elektroner blir avgitt (og ladningstallet stiger).

Reduksjon er når elektroner blir tatt opp (og ladningstallet synker).

 

Oppgave:

 

Skriv halvreaksjonen for oksidasjonen og for reduksjonen, og balanser til slutt redoksreaksjonen.

 

Ag2O --> Ag + O2

 

Slik jeg ser det er det Ag som blir oksidert, siden den gir fra seg ett elektron?

 

Men fasiten skal ha det til at det er okygenet som blir oksidert og sølvet redusert. :hmm:

 

Husk å balansere likningen.

 

4Ag + O2 -> 2Ag2O

 

Red.: Eller omvendt rekkefølge? :p

Endret av .Marcus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...