Gå til innhold

Finnes Intel 64-bit prosessorer?


ricmik

Anbefalte innlegg

Jeg blir litt forvirret over Intel sin markedsføring av prosessorer.

Ser man f.eks. på E8400, står det "Intel 64 Technology".. betyr dette at det er en 64-bits prosessor som kan kjøre 64-bits OS?

AMD sier jo f.eks. ganske enkelt og greit "AMD Turion 64".. :hmm:

 

 

Bør jeg forresten spandere en Quad-core CPU på en HTPC, eller vil det fungere rimelig greit med dual core? (Skal brukes til Blu-ray avspilling og mulighet for samtidig TV-opptak)

 

Uansett.. jeg vil gjerne kjøre 64-bits OS! Kan jeg gå for en Intel E8400?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg blir litt forvirret over Intel sin markedsføring av prosessorer.

Ser man f.eks. på E8400, står det "Intel 64 Technology".. betyr dette at det er en 64-bits prosessor som kan kjøre 64-bits OS?

AMD sier jo f.eks. ganske enkelt og greit "AMD Turion 64".. :hmm:

 

 

Bør jeg forresten spandere en Quad-core CPU på en HTPC, eller vil det fungere rimelig greit med dual core? (Skal brukes til Blu-ray avspilling og mulighet for samtidig TV-opptak)

 

Uansett.. jeg vil gjerne kjøre 64-bits OS! Kan jeg gå for en Intel E8400?

Alle intel 775 cpuer siden 5xx og 6xx serien til Intel støtter 64 bit instruksjonssett, så ja du kan kjøre 64 bits os på alle core 2 dou cpuer, om de er fra e1xxx-2xxx-4xxx,6xxx eller 8xxxx serien. Samme gjelder for quadcore. Du kan fint gå for en quad i htpcen, men Blu-ray er ikke så vanvittig krevende at du trenger det. Det viktigste er å kjøpe et amd/ati skjermkort med hd støtte i alle steg av dekoding, eller de nyeste til nvidia med det samme. Da trenger du faktisk ikke noe kraftig cpu i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Takker for svar begge to! :)

Da blir det bestilt Vista 64bit i hvert fall. :dribble:

 

Det viktigste er å kjøpe et amd/ati skjermkort med hd støtte i alle steg av dekoding, eller de nyeste til nvidia med det samme. Da trenger du faktisk ikke noe kraftig cpu i det hele tatt.

Har du noen idè om et bra grafikkort for HD-dekoding som er vifteløst?

Jeg har en drøm om å sende lyd og bilde gjennom HDMI, men jeg har enda ikke helt skjønt hvordan man skal få til det på en HTPC. Dekoding av HD-lydformatene tar recieveren min seg av, så jeg trenger bare å få stappa lyden inn på den samme kabelen.. Er det noen som vet hvordan jeg kan få til det? :roll:

Lenke til kommentar

hva skal du med 64bit vista?

håper du har 8gb ram om du skal kjøre 64bit..

 

"footprint" til applikasjoner blir 20-40% større med 64bit vs 32bit, så om du tenker å kjøre 64bit for å få brukt alle 4gb, istedenfor 3.2, går vinningen opp i spinningen (og vel så det).

 

En HTPC krever somregel drivere til tvkort, etc. og det er ikke sikkert de er støttet av 64bit.

Lenke til kommentar

Noe mer ytelse får du neppe, men drivere får du til stort sett alt av nyere hw. Jeg synes Vista blir kjappere med 64 bit og 4GB minne mot 32Bit og 2GB minne. Men spill går ikke noe kjappere.

 

Qaud i en HTPC lager mer varme, så en E8400 er vel heller å foretrekke, men om du finner noen HTPC programmer som bruker quad så er quad et alternativ.

Lenke til kommentar
Noe mer ytelse får du neppe, men drivere får du til stort sett alt av nyere hw. Jeg synes Vista blir kjappere med 64 bit og 4GB minne mot 32Bit og 2GB minne. Men spill går ikke noe kjappere.

 

Qaud i en HTPC lager mer varme, så en E8400 er vel heller å foretrekke, men om du finner noen HTPC programmer som bruker quad så er quad et alternativ.

32bit støtter 3.2gb, så om du slenger 4gb inn i 32bit, så er det bedre enn 4gb i en 64bit.

Kompansasjonen må være 6-8gb ram, for å kjøre 64bit, om du skal ha ekstra minnet.

Lenke til kommentar
32bit støtter 3.2gb, så om du slenger 4gb inn i 32bit
Hvor har du 3,2 gb fra? Du har minneadresser opp til 4 GiB*, altså ~10 gb.

*Du vil i praksis ikke få det, da andre komponenter i systemet legger beslag adresser. Har sett alt fra 2,5 GiB til 3,6 GiB blitt utnyttet.

 

, så er det bedre enn 4gb i en 64bit.
Umm, hva? Endret av haalo
Lenke til kommentar
Hvor har du 3,2 gb fra? Du har minneadresser opp til 4 GiB*, altså ~10 gb.

 

Det stemmer vel heller ikke helt? 32-bit har ca 4300000 kombinasjoner, som tilsvarer 4bg.

Nei: (2^32) / (2^30) = 4 GiB = (EDIT:) ~33 Gb

EDIT:

Hva mente du med:

4gb inn i 32bit, så er det bedre enn 4gb i en 64bit.

Kompansasjonen må være 6-8gb ram, for å kjøre 64bit, om du skal ha ekstra minnet.

Endret av haalo
Lenke til kommentar
Hvordan kommer du frem til det?
Heh, du høres ut som mattelæreren min :p.

4096 MiB * 1,024 = 4194,304 MB

4194,304 MB * 8 = 33554,432 mb

33554,432 mb / 3200 mb = 10,48576

 

EDIT:

Liker ikke at kommaer i tall betyr andre ting på engelsk :p.

 

EDIT2:

Herregud, jeg må slutte å regne på ting når jeg er overtrøtt. 4 GiB er 10 ganger større enn 3,2 gb som DaButcher hadde forslått. Flause :blush:.

 

EDIT3:

Herregud^2, jeg klarer ikke å tenke logisk i det hele tatt. Den forrige editen var også bare tull. Overse alt jeg har skrevet her :p.

Endret av haalo
Lenke til kommentar

Maksimalt adresseområde for 32 bit er 4gig, eller 4096mb. Det er TOTALT adresseområde, inkl skjermkortminne, minne reservert for OS-funksjoner osv...

 

derfor blir det i praksis 3,25GB.

 

Skal du ha mer enn 4 gig og utnytte det, så må du ha 64 bit OS. Dette med større footprint osv. kjenner jeg lite til, men det er en del applikasjoner i dag som fint kan bruke både 8 og 16 gig minne.

Lenke til kommentar
Skal du ha mer enn 4 gig og utnytte det, så må du ha 64 bit OS.

Konklusjonen er da som følger:

 

Det er ikke vits i å bruke 64bits OS hvis man ikke har tenkt til å sette inn mer enn 4GiB RAM? 64bit gir ingen andre fordeler enn muligheten for å sette inn mer RAM.. dvs. ingen ytelsesforbedringer?

Lenke til kommentar
Skal du ha mer enn 4 gig og utnytte det, så må du ha 64 bit OS.

Konklusjonen er da som følger:

 

Det er ikke vits i å bruke 64bits OS hvis man ikke har tenkt til å sette inn mer enn 4GiB RAM? 64bit gir ingen andre fordeler enn muligheten for å sette inn mer RAM.. dvs. ingen ytelsesforbedringer?

Ja, correctomundo!

 

A) Kjør 32bit og 4gb, evnt 2gb..

B) Kjør 64bit og 6-8gb. (helst 8).

 

20-40% større footprint stemmer nok, om du vil lese mer om det, så kan du sikkert google deg frem til "memory footprint larger 64bit" elns., finne tester, etc. jeg har lest en del tester og det er ikke å vri seg unna :p

 

Samt det er jo htpc du snakker om her, hva er vitsen med 64bit? Det er ikke sånn at siden 64 er dobbelt så mye som 32, så er 64bit vista dobbel så bra som 32bit vista.

Lenke til kommentar
Skal du ha mer enn 4 gig og utnytte det, så må du ha 64 bit OS.

Konklusjonen er da som følger:

 

Det er ikke vits i å bruke 64bits OS hvis man ikke har tenkt til å sette inn mer enn 4GiB RAM? 64bit gir ingen andre fordeler enn muligheten for å sette inn mer RAM.. dvs. ingen ytelsesforbedringer?

 

Vel, programmer som er laget for 64bit vil kjøre mer effektivt på et 64bit system enn en 32-bit verson av samme program på et 32-bit system

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...