Gå til innhold

Skuffende fremkalling hos japanphoto


Anbefalte innlegg

Sendte avgårde fremkalling av noen fotografier i A4-format til japanphoto for noen dager siden, som jeg hadde tenkt å bruke i "skrytealbum"(hjemmeportfolio). Regnet med at å sende avgårde til fremkalling ville bli overlgen kvalitet ifht min pixma ip4000 som vel kostet godt under en tusenlapp. Siden jeg ikke fant noen mulighet i opplastingsprogrammet for å legge ved merknader eller velge at bildene ikke skulle justeres/skarpes e.l. sendte jeg samtidig en mail til de der jeg skrev dette (tydelig merket med ordrenr. i subject og innhold). Bildene ble sendt i full kvalitet jpeg (5-11mb filer) 20*30cm 300dpi.

 

Fikk de i posten i dag, og gjennomgående var kontrasten satt alt for høy, de var for mørke, mørke områder var grumset bort i svart, og lyse områder var utbrent. I tillegg hadde flere uønsket fargestikk, f.eks. hadde et bilde som var dominert av blåtoner fått et veldig tydelig lillaskjær.

 

Prøvde å skrive ut to av bildene på min nevnte blekkskriver, og resultatet var at mine egne utskrifter var overlegne både i fargekorrekthet, skarphet, og detaljgjengivelse. Skrev da ut fra samme bildefiler som jeg sendte til jp.

 

Én ting er sikkert, og det er at jeg ikke sender bilder til fremkalling der flere ganger.

 

Det som gjenstår er imidlertid å finne et alternativ som kan gi god kvalitet og bedre fargeekthet over tid enn min blekkskriver gjør. Noen som har gode tips der? Betaler gjerne for kvalitet... (Kan få fremkallt en del bilder for prisen jeg må ut med for en proff pigment-fotoskriver).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da jeg bstilte postere fra Japan Photo, så var det sted jeg krysset av for at de ikke skulle tukle med bildene mine. Jeg brukte JP programvaren sm jeg lastet ned fra nettet.

 

Når det gjelder IP4000, så er den så god at du kan like godt skrive ut selv; bare pass på å bruke det beste papiret til Canon.

 

Jeg har samme skriver selv, og brukte fotobok-kittet til Canon for å lage en bok om Kenya -turen i 2006. Den ble så bra at jeg stadig får spørsmål om hvor jeg fikk laget den ...

 

Tom

Lenke til kommentar
Du kan jo lese denne testen

 

Ja, her kommer jo elkjøp best ut med japanphoto på en god andrplass. Setter ikke akkurat min lit til TV2/dinside når det gjelder tester av fotoutstyr o.l. for de som er litt mer krevende enn den gjennomsnitttlige ferieknipser.

 

Da jeg bstilte postere fra Japan Photo, så var det sted jeg krysset av for at de ikke skulle tukle med bildene mine. Jeg brukte JP programvaren sm jeg lastet ned fra nettet.

 

Når det gjelder IP4000, så er den så god at du kan like godt skrive ut selv; bare pass på å bruke det beste papiret til Canon.

 

Jeg har samme skriver selv, og brukte fotobok-kittet til Canon for å lage en bok om Kenya -turen i 2006. Den ble så bra at jeg stadig får spørsmål om hvor jeg fikk laget den ...

 

Tom

 

Fant ikke noe slikt da jeg bestilte, men siden jeg sendte mail umiddelbart burde det gå for det samme. Ang. kvalitet på skriveren har du kanskje rett, men har ikke helt tro på lys og fargeektheten over lengre tid, ihvertfall ikke for bilder som skal henge på vegg (album går sikker greit).

Lenke til kommentar

Japan Photo og andre store levrandører bruker vel stort sett store labratorier i det store utland som rett og slett ikke har tid til å sjekke gjennom alle bildene de lager og korrigere evt. farger og lys/kontrast på bildene.

Anbefaler deg heller da å oppsøke en loka sjappe, eller printe selv.

Bruker du Canon sitt Photo Paper Plus (matt) eller Photo Paper Pro (blankt) samt ChromaLife blekk burde du få en mer enn god nok holdbarhet, og sikkert bedre farge/mer smell i fargene enn fra kjemiprosess.

Lenke til kommentar
Da jeg bstilte postere fra Japan Photo, så var det sted jeg krysset av for at de ikke skulle tukle med bildene mine. Jeg brukte JP programvaren sm jeg lastet ned fra nettet.

JPstoney advarte oss jo faktisk spesifikt under Oktoberfesten om at vi måtte passe på å krysse av, siden løsningen deres er beregnet for folk som ikke etterbehandler.

 

Jeg fikk nettopp noen takkekort jeg bestilte fra JP, og jeg er veldig fornøyd med kvaliteten der - akkurat som å se bildet på skjermen. Posterne fra Oktoberfesten har jeg ikke fått ennå - da kona skulle hente dem fikk hun beskjed om at hun måtte betale ca. 450 kroner. Ordrebekreftelsen sier 90 etter verdikoden...

Lenke til kommentar
Bruker du Canon sitt Photo Paper Plus (matt) eller Photo Paper Pro (blankt) samt ChromaLife blekk burde du få en mer enn god nok holdbarhet, og sikkert bedre farge/mer smell i fargene enn fra kjemiprosess.

Er det bare å bruke Chromalife-blekket i stedet for std. blekket til iP4000.

Hvilke patroner tilsvaret i tilfelle BCI-6c/m/y/k og BCI-3 ?

Lenke til kommentar

Chromalifeblekket til Canon ble vel introdusert fra og med ip4200. Denne har fargeblekk i "8" serien. Disse er vesentlig mer lysekte enn blekket i "&" seien som brukes i ip4000 og printere fra den generasjonen. Patronene går dessverre ikke om hverandre, så om trådstarter ønsker mer lysekte blekk fra Canon, må han nok invistere i en ip4500 som er dagens modell. Denne koster knapt mer enn et sett nye patroner, så neste gang han skal bytte bør han rett og slett kjøpe en ip4500. Nye blekkpatroner følger jo skriveren.

Lenke til kommentar
Da jeg bstilte postere fra Japan Photo, så var det sted jeg krysset av for at de ikke skulle tukle med bildene mine. Jeg brukte JP programvaren sm jeg lastet ned fra nettet.

JPstoney advarte oss jo faktisk spesifikt under Oktoberfesten om at vi måtte passe på å krysse av, siden løsningen deres er beregnet for folk som ikke etterbehandler.

 

Har ikke vært på noen oktoberfest, så anser det som ganske irrelevant. Uansett burde slike korrigeringsløsninger basere seg på relativ økning av kontrast osv, ser ingen grunn til at mine bilder skule få lilla fargestikk og utbrent hvitt/gjengrodd svart selv om korrigering var avkrysset (og som nevnt sendte jeg også mail, som jeg ikke har fått noe svar på).

 

En annen ting er at jeg bestilte kopier i 20*30, og at jeg selv la på 3mm hvit kant rundt bildene. De jeg fikk hadde ingen hvit kant. Bortsett fra to, som hadde ca 2mm hvit kant på én side...

 

Nei, jeg returnerer disse bildene på mandag, og så blir det egne utskrifter heretter.

Lenke til kommentar
Chromalifeblekket til Canon ble vel introdusert fra og med ip4200. Denne har fargeblekk i "8" serien. Disse er vesentlig mer lysekte enn blekket i "&" seien som brukes i ip4000 og printere fra den generasjonen. Patronene går dessverre ikke om hverandre, så om trådstarter ønsker mer lysekte blekk fra Canon, må han nok invistere i en ip4500 som er dagens modell. Denne koster knapt mer enn et sett nye patroner, så neste gang han skal bytte bør han rett og slett kjøpe en ip4500. Nye blekkpatroner følger jo skriveren.

 

Hm, det skjærer i den miljøbevisste delen av mitt hjerte å kjøpe ny skriver istedenfor å "brue opp" den jeg har, men rent økonomisk ser jeg at du har helt rett. Får se hva jeg finner på. På nett ser jeg at det enten er slike amatørtjenester som japanphoto, eller proffe utskrifter som koster 10 ganger så mye(eller mer), og det blir litt i overkant.

 

Edit: Ser at farvelabben tilbyr profesjonelle kopier til en overkommelig pris, skal prøve disse også.

Endret av Rincewind76
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Angående hvite kanter som blir borte, så er nok det fordi de fleste slike labmaskiner beskjærer bittelitt. Hvorfor de gjør det på digitale filer, er jeg ikke helt sikker på. På 20x30cm er nok 3mm en såpass liten del at den blir beskjært. Man kan imidlertid be om hvite kanter som da legges på av butikken selv, eller så er det mulig å be om at maskinen ikke beskjærer. Da må man gå inn på hvert bilde manuelt og flytte beskjæringskanten ørlite ut mot sidene. Faren er at man flytter litt for langt, men da blir bare den hvite kanten litt større. Ihvertfall kan man be om det hos de fleste lokale fotoforhandlere som ikke sender til store automatiske lab'er i utlandet. Det er som oftest lettere å få ting akkurat slik man vil det hos de små, der man gjerne har lab'en i samme butikk. Kanskje får du også snakke med akkurat den som faktisk gjør jobben.

 

Japan Photo får varierende kritikk for bildeutskrifter. Noen mener de er bra, men det jeg har sett av eksempler, gjør meg usikker. Det er flere av våre kunder som er misfornøyd med både Japan Photo og Fotoknudsen, som spør om vi kan gjøre det bedre, noe vi stort sett kan. Nå er det som sagt flere som er fornøyd, men om det er fordi de er mer heldige med resultatet, eller fordi de ikke har sett hvor bra det kan bli, er uvisst. Om det ser likt ut på skjermen og på papiret, er ikke nødvendigvis en fordel. Stort sett blir det seendes bedre ut på papir, ettersom de fleste skjermer er feilkalibrerte.

 

Så "amatørtjenester" fra forhandlere som er seriøse på kvalitet, kan være en del bedre selv om selve materialet ikke er det. Bør ikke være så grådig dyrt heller. En 20x30 koster 39 kroner der jeg jobber, om man venter et par dager på resultatet.

 

Har sett et par tilfeller med feil kontrast fra JP. Bildet var blasst, og mørke partier var grodd igjen. Når vi forsøkte med våre standardinnstillinger, ble det sorte mer sort, men samtidig så beholdt bildet tegninger i de mørke partiene. Det lyse ble lysere, men allikevel ikke så utbrent som på bildene fra Japan Photo. Det ble rett og slett et helt annet bilde, og kunden ble nesten i fistel når han forsto at de viktige brudebildene ikke var ødelagt allikevel.

 

Nå skal jeg ikke snakke nedsettende om andre firma uten å nevne at det kan være tilfeldigheter som gjør det, en feil ved maskinen eller lignende, men jeg har sett nok eksempler til å hevde at en litt høyere pris faktisk gir seg store utslag kvalitetsmessig. For de fleste vil Japan Photo eller andre billigaktører sine bilder være mer enn gode nok, og de har godt nok materiale til at det ikke bør være flaskehalsen. Men er man litt mer kresen på kvalitet, så kan det være verdt pengene å gå til en forhandler som justerer hvert bilde, og passer på at maskinene til enhver tid fungerer optimalt, og at uskifting av kjemikalier følger fastsatte standarder (for treg utskifting av kjemi ødelegger kontrast og farger... mange butikker jukser med dette).

Lenke til kommentar

Har selv brukt både Elkjøp og Eurofoto når det gjelder fremkalling av bilder på nett. For 249kr får du 40*50 utskrift på glimrende fotopapir, men en kvalitet som er helt ovelegen. Dette er fra Eurofoto. Har bestandig brukt dem, og synes de leverer veldig god kvalitet når det gjelder skarphet, kontrast og farger. Du burde teste de dersom du vil ha god kvalitet, men er villig til å betale litt mer.

Lenke til kommentar

Hei Rincewind,

 

very very sorry to hear about your experience with our poster production.

 

It seems that we have failed to communicate our "autocorrection off" button good enough. 93% of our customers do not use photoshop or other programs for "manipulation" of their pictures. Therefore, automatic correction is the default. This auto correction works very well on "original" pictures. We are growing with roughly 60% on pictures and almost unbelievable 350% on posters/enlargements compared to last year and with the same amount of shops. So obviously, the vast majority of customers likes our pictures and posters.

 

BUT: It is of course a fact that your posters where bad. The reason again is the not pressed "autocorrection off" button. If you press that, you get the files as you have send them. I do not know the excact technical background/alghorism for the total mismatch of your own corrections and our autocorrection, but yes we have had this problem often before. It is the same with the white frame around. Aus 3mm is a relatively thin boarder on a 20x30, the autocorrection "thinks" that this line must be a mistake and takes it away.

 

I do not want to use any excuse, of course it is our mistake if we print the pictures in the wrong way and you get you money back of course. But it would be nice if you can give us a second chance with the pressed "auto correction off" button - on our cost of course.

 

Best regards

 

Stephan

 

PS: I`ll talk to our software develloper in order to create a much more visible section about this issue.

Endret av JPstoney
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...