Gå til innhold

Måleinstrumeter til strøm, hvordan bruke?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg anntar det er likestrøm i en slik signalkabel...

 

gitt at det er et ganske standard multimeter, så sett det på settingen volt likestrøm. SOm regel symbolisert med en "V" og tegnet for likestrøm (ikke den bølgede linjen, det er vekselstrøm).

 

Så må du bruke det spenningsmåleenivået som passer best. På mitt multimeter har jeg måleområder 200millivolt, 2 volt, 20 volt, 200volt, og 600volt. For en signalkabel er nokspenningen veldig lav, så prøv med noe rundt 200millivolt hvis du har noe sånt, hvis du da ikke får en måling da, så prøv med ett hakk høyere.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

ok, takker :)

Vet du hvor mye strøm det skal være i en slik kabeltv kabel? for jeg får gnister når jeg er borti ett annet aperat som går på strøm, dvd,tv og forsterker samt pc etc...

Og en dag jeg kobla ut kabelen (2 kabler fordi den ene ble for kort) så fikk jeg kraftig støt og var numne i hendene i mange timer etterpå... noe jeg ikke vill tro er helt bra...

 

strømmen jeg får fra kabelen blir med videre til alle aperater som er tilkoblet, det vill si xboxen, tven, dvd opptakeren, forsterkeren og til ei datamaskin. En digital inngang eller digital utgangen på dvdopptakeren er død ved bruk av kabeltven... først la jeg merke til slike knitre lyder og trodde jeg hadde tent opp først :p men det var det ikke...

kan det være jordingsfeil i kabelnette?

Lenke til kommentar

Det er ingen strøm av betydning i en antennekabel. Ikke noe som kan måles med multimeter.

Men jordpotensialet kan bli over 100 V, det gjelder også for PCer. Man vil kjenne et slikt støt, men ikke så kraftig som du beskriver. Kan jo være at det er noe galt.

Et galvanisk skille vil løse problemet, er uansett anbefalt på kabelTV hvis man kobler til andre ting.

http://forbruker.no/digital/nyheter/tv/article1242471.ece

Lenke til kommentar

Vært borte i at et tvapperat kan sende ut en ganske kraftig spenning på antenneutaket. Denne kan da spre seg rundt i nabolaget via KTV nettet. Heldigvis ingen stor strøm å snakke om. Hvor stor spenning det blir er jeg også usikker på, da jeg aldri har målt.

 

Jobbet som montør på KTV for noen år siden, og kan skrive under på at man får seg en skikkelig "karamel" til tider. Mange ganger jeg måtte få kunde til å trekke ut aperatet sitt, eller jobbe med hansker.

Lenke til kommentar

Som hårek sier, galvanisk skille er veien å gå for å fikse dette problemet. hadde dette problemet selv og det førte til at videoinngangen på TVen min ble ødelagt. Problemet er at når du kobler PC, TV, stereo anlegg o.l. sammen så er det sikkert en eller flere av disse tingene som står i jordet stikkontakt (hvis flere gjør det får du jordsløyfer som også kan skape problemer, oppleves ofte som summing fra høyttalere o.l.). Skjermingen på kabelTV kabelen trenger ikke ha samme potensiale som jord i huset ditt, og når du kobler til TV som er jordet til husets jord (ved å ha jordet stikkontakt eller å være koblet til noe annet som har det) kan du få problemer.

Lenke til kommentar

Jeg kan fortelle at ingen av mine aperater står i jordet kontakter. Og kabeln avgir like kraftige gnister når jeg er borti tv, dvd opptaker, forsterker og pc... Ingen av disse står i jordet kontakter til meg, og jeg har koblet alt fra og bare kobet til strøm på aparatet jeg testet mot. Men støtet var ganske kraftig da jeg skilte kablene når jeg drev å rydda i disse. Det har sjedd i det siste og greide å drepe digitale coax ingangen på forsterkeren min (som var koblet til dvd opptakeren) og det er no at jeg stikker handa mi litt bakpå opptakeren, tven, pcen eller forsterkeren til at jeg kjenner at det ikke var så forbanna lurt å gjøre det :p...

kan prøve en slik dings som hårek foreslår. Hvor selges denne? pris?

Lenke til kommentar

At det gnistrer slik er ikke uvanlig. Jeg mener det kommer fra kondensatorer i nettfiltere, noe som finnes i mange elektriske apparater. Spesiellt på apparater som har switchmode strømforsyning, disse støyer ganske mye og filter er påkrevet.

De er beregnet på å kobles til jordet kontakt, og når de ikke er det vil det typisk bli over 100V på chassis. Det finnes en haug med tråder her på forumet som omhandler at man får støt av å ta på PC-en.

 

Har man kabel-TV og jordet stikk i huset så blir det dessuten brannfare, noe som det har vært mye oppmerksomhet rundt i det siste. Derfor er galvanisk skille blitt noe som mange skal ha.

Lenke til kommentar

Hvis du skal klare å måle spenningen på din 75 Ohms kabel fra leverandør så bør du i det minste ha ett multimeter med True RMS.

Jeg er noe usikker på om du i det hele tatt vil få noe fornuftig resultat av målingen da det går ett signal i MHz området og multimeter er normalt konstruert for 0 - 150Hz.

 

Galvanisk skille og strømnett.

Dette er ett problem med de "nye" plasma og LCD skjermene som har jordplugg.

Utviklings-ingeniørene presterte det kukstykket å ikke lage noe galvanisk skille i skjermen som adskiller "kabeltv-leverandør" og "energi-leverandør" sitt jordpotensiale ifra hverandre.

Ett avvik i 0-punkt til de to vil gi en potensialforskjell og i verste tilfelle brann i skjermen.

Lenke til kommentar
Hvis du skal klare å måle spenningen på din 75 Ohms kabel fra leverandør så bør du i det minste ha ett multimeter med True RMS.

Du vil få ei måling som er totalt på trynet. For det første er den full av støy, og for det andre er det så små ladninger at resistansen i multimeteret vil påvirke det. Det må berre sjåast på som ein potensialforskjell for alle praktiske formål.

 

Og hårek - heil korrekt. Det er eit lågpassfilter på inngangen som knekker høge frekvensar frå switchmodestraumforsyninga til jord.

Lenke til kommentar
jeg får støt når jeg tar i kabeltv kabelen min og tenkte å måle hvor mye strøm som er der. Har fått tak i ett måleinstrument(multimeter). Men vet ikke helt hvilken instling jeg skal sette det på :p for å måle, noen som kan hjelpe? :new_woot:

 

 

For det første er det viktig å skille mellom strøm og spenning.

Du skal måle spenning, og i dette tilfelle regner jeg med det er en vekslespenning (AC)

Så du må sette multimeteret på f.eks. 200V AC om det er et valg. Ikke umulig at du vil måle en spenning på mellom 50-100V hvis du måler mellom antennepluggen og jord i huset.

 

Strømmen er da den delen som går gjennom når kretsen er sluttet, og måles i Ampere, milliAmpere osv...

Regner ikke med det er noe stor strøm som vil gå i dette, da ville du fått varmegang og evt. større skade på utstyret.

Feilen kan komme fra mange steder i kabelanlegget, og er vanskelig å få bort.

Et galvanisk skille som flere anbefaler her er nok å anbefale, men du bør også klage til kabelselskapet.

 

Nettulf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...