Gå til innhold

MÅ man rulere i volleyball?


Marvil

Anbefalte innlegg

Har et lite spørsmål angående reglene rundt det å rulere i volleyball.

 

I vanlig volleyball (6vs6 spillere), er det slik at laget MÅ rulere under spillet, eller kan alle ha sin faste posisjon på banen?

 

Enten det ene eller andre, så hadde lovverkhenvisning vært kjekt.. :)

Endret av Marvil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-XHLacM

Man kan jo for guds skyld ikke flytte seg til en annens posisjon og begynne der, når man skal serve igjen. På den måten vil jo en person kunne serve hele tiden!

 

EDIT: Men jeg er fullt klar over at man kan løpe hvor enn man vil etter man har servet

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar
EDIT: Men jeg er fullt klar over at man kan løpe hvor enn man vil etter man har servet
Og det er heile poenget mitt. Ved serve står ein i «ruleringsposisjonen». Umiddelbart etter at serven er gått flytter ein seg til plassen i det faste oppsettet ein har. Når ein har spelt ferdig servengamet flytter ein seg tilbake til «ruleringsposisjonen» for ny serve.

 

Ser for meg at det er ganske upraktisk, og med mindre alle er veldig raske med å kome på plass kan det verte litt forvirring når ein får ballen tilbake frå motstandarane, men det er mogeleg.

 

Redigert: Servegame var feil ord å bruke, eg meinte når ein har spelt ferdig den serven, om det poenget.

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
Etter serven kan man springe hvor man vil ja, men det er kun de 3 fremspillerne som kan smashe og blokke

 

Dette er nesten helt korrekt, men du kan jo smashe bak 3 meteren dersom du får ett "3 meters legg" ;) Ellers skal man alltid rulere, og man kan bytte plasser etter serven har gått (gjør det praktisk og lar spillerne få spille på sin plass: altså midt i midten, legger på legger plass, osv.)

Men det er riktig som du sier, man kan ikke gå fram og forbi 3 meteren for å feks blokke som spiller i forsvar/mottak.

 

:)

Endret av Game Master
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Ja, du Må rulere i innendørs volleyball.

Men når serven går, må ikke spillerene stå i et spesielt område på banen. Det som er viktig er hvordan spillerene skal stå i forhold til medspillerene.

(så hvis laget spiller med 1 legger-system kan f.eks den ene bakspilleren gå helt frem til nettet for at Leggeren skal ha kortere vei og springe. )

 

Bakspillere kan blokke så lenge spilleren ikke er borti ballen, noe som tar vekk en del av poenget, men samtidig kan brukes som distraksjon hvis motspilleren ikke følger med.

Endret av lasjh2k
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...