Gå til innhold

Vil ha en full HD pc skjerm, mulig?


Bloodax

Anbefalte innlegg

Hei sann...har endelig fått meg en digg pc, men så har jeg en 19" Benq FP937s+ skjerm som kanskje er litt kjedelig nå som jeg endelig kan ha HD kvalitet.

Vi har en 42" tv skjerm som jeg kan hoppe ned til å spille på, men dere vet...må jo ha pc på rommet.

Derfor lurte jeg på om jeg kunne få noe hjelp til innkjøp av en ny skjerm som har høy oppløsning og som støtter HD(hva er HDCP?)...håper på svar :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HD er en merkelig betegnelse.

Full HD skal ha 1920x1080 oppløsning og en HDMIinngang. HDready har som minste oppløsning XXXXx720. Grunnen til at det står xxxx er at det er ingen fastsatte krav her, bortsett fra at den skal ha 720 punkter vertikalt.

Hva slags skjerm er du ute etter? Stor 42", eller mer beskjedne 24"? Og hvor fet lommebok har du?

Lenke til kommentar
HD er en merkelig betegnelse.

Full HD skal ha 1920x1080 oppløsning og en HDMIinngang. HDready har som minste oppløsning XXXXx720. Grunnen til at det står xxxx er at det er ingen fastsatte krav her, bortsett fra at den skal ha 720 punkter vertikalt.

Hva slags skjerm er du ute etter? Stor 42", eller mer beskjedne 24"? Og hvor fet lommebok har du?

den kommer seg etter hvert men nei skal ikke ha en svær dræbår på romme skal ha en pc skjerm som støtter Full HD, altså 1920x1080 eller noe 1080p eller i ..men dette vet jeg ingenting om :p..

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er det mulig, men full HD er normalt bare tilgjengelig på relativt store skjermer av naturlige årsaker - vanligvis 24"

 

Disse har som regel 1920x1200 pixler (pga. PCskjermer normalt har 16:10 aspekt i stedet for 16:9). DU kan kjøre full HD på disse, dog 1920x1080P vil da vises med en bitteliten svart stipe øvers og nederst på skjermen - ikke noe som ødelegger for opplevelsen.

 

Eller.. så kan du selvfølgelig bare kjøpe en HDTV med full HD, og så bruke det som PCskjerm. Det funker jo helt fint, og du får som regel da større skjerm enn det som er spesifikt beregnet på PC. Jeg bruker ofte min 40" full-HD LCD TV til både generellt PC-bruk og å spille av filmer fra PCen.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Benytter sjansen til å foreslå Dell UltraSharp 2407WFP-HC.

 

Jeg kjøpte denne skjermen for en stund tilbake (et par revisjoner eldre enn den som selges nå) og er strorfornøyd. Skjermen har nativ oppløsning på 1920x1200 og støtter 480p/576p/720p/1080p (NTSC/PAL) samt HDCP. Dette burde dekke det meste :thumbup:

 

Som du ser, stemmer svaret til Stigma godt. Et generellt tips er å lese spesifikasjonene grundig før du bestemmer deg for en bestemt skjerm, les gjerne også noen tester av skjermen(e).

Lenke til kommentar
Benytter sjansen til å foreslå Dell UltraSharp 2407WFP-HC.

 

Jeg kjøpte denne skjermen for en stund tilbake (et par revisjoner eldre enn den som selges nå) og er strorfornøyd. Skjermen har nativ oppløsning på 1920x1200 og støtter 480p/576p/720p/1080p (NTSC/PAL) samt HDCP. Dette burde dekke det meste :thumbup:

 

Som du ser, stemmer svaret til Stigma godt. Et generellt tips er å lese spesifikasjonene grundig før du bestemmer deg for en bestemt skjerm, les gjerne også noen tester av skjermen(e).

 

dud 16 ms...litt mye for en skjerm jeg skal bruke til å spille med..

 

HD er en merkelig betegnelse.

Full HD skal ha 1920x1080 oppløsning og en HDMIinngang. HDready har som minste oppløsning XXXXx720. Grunnen til at det står xxxx er at det er ingen fastsatte krav her, bortsett fra at den skal ha 720 punkter vertikalt.

Hva slags skjerm er du ute etter? Stor 42", eller mer beskjedne 24"? Og hvor fet lommebok har du?

den kommer seg etter hvert men nei skal ikke ha en svær dræbår på romme skal ha en pc skjerm som støtter Full HD, altså 1920x1080 eller noe 1080p eller i ..men dette vet jeg ingenting om :p..

ja vet hvordan jeg skal fikse de strekan, gjorde det på den skjermen vi har i stua ..

Lenke til kommentar
dud 16 ms...litt mye for en skjerm jeg skal bruke til å spille med..

Det har blitt diskutert mye frem og tilbake rundt ghosting osv på denne skjermen. Jeg leste et tips om å sette RGB til henholdsvis 84, 85 og 86. Jeg gjorde dette med en gang jeg fikk den, og kan ikke si jeg har merket noe lag eller etterslep på denne når jeg har spillt.. Har hendt jeg har måttet sette på vsync, det er det eneste. Hvis du ser i spec'en, så har den 6ms respons grått-til-grått. Har tidligere hatt en skjerm med 6ms respons tid, og kan ikke si jeg merker noe forskjell..

 

Valget er ditt, tenkte bare å nevne denne iom. at du spurte etter HD. Jeg har prøvd skjermen med PS3 og Xbox (hdmi via dvi og komponent), så jeg kan bekrefte at denne støtter HD modi'ene jeg listet opp.

Lenke til kommentar

Jeg har en Samsung 215TW, 21" med oppløsning på 1680x1050 (DVI). Jeg har kjørt både 720 filmer og 1080 filmer uten problem.

 

Hei, jeg låner tråden litt. *kremt*

 

NVIDIA Display Setup Wizard spør meg: "Does the display connected to the DVI output support HDTV?" "Enabling HDTV on a non-HD display can severely damage your display."

 

Noen som vet noe om denne funksjonen til NVIDIA, og om jeg kan bruke den?

Lenke til kommentar
dud 16 ms...litt mye for en skjerm jeg skal bruke til å spille med..

Det har blitt diskutert mye frem og tilbake rundt ghosting osv på denne skjermen. Jeg leste et tips om å sette RGB til henholdsvis 84, 85 og 86. Jeg gjorde dette med en gang jeg fikk den, og kan ikke si jeg har merket noe lag eller etterslep på denne når jeg har spillt.. Har hendt jeg har måttet sette på vsync, det er det eneste. Hvis du ser i spec'en, så har den 6ms respons grått-til-grått. Har tidligere hatt en skjerm med 6ms respons tid, og kan ikke si jeg merker noe forskjell..

 

Valget er ditt, tenkte bare å nevne denne iom. at du spurte etter HD. Jeg har prøvd skjermen med PS3 og Xbox (hdmi via dvi og komponent), så jeg kan bekrefte at denne støtter HD modi'ene jeg listet opp.

ok, bra du researcha da :)

 

Jeg har en Samsung 215TW, 21" med oppløsning på 1680x1050 (DVI). Jeg har kjørt både 720 filmer og 1080 filmer uten problem.

 

Hei, jeg låner tråden litt. *kremt*

 

NVIDIA Display Setup Wizard spør meg: "Does the display connected to the DVI output support HDTV?" "Enabling HDTV on a non-HD display can severely damage your display."

 

Noen som vet noe om denne funksjonen til NVIDIA, og om jeg kan bruke den?

det gjør ikke noe ;)

Lenke til kommentar
NVIDIA Display Setup Wizard spør meg: "Does the display connected to the DVI output support HDTV?" "Enabling HDTV on a non-HD display can severely damage your display."

 

Noen som vet noe om denne funksjonen til NVIDIA, og om jeg kan bruke den?

Det går helt sikkert bra å skru på dette, bra i den forstand at du ikke ødelegger skjermen din. Nyere skjermer blir sjelden ødelagt ved at man setter oppløsningen til en som ikke er støttet.

 

Jeg har alikevel vondt for å tro at skjermen din støtter noen HD modi. Dvs. at du får antagelig ikke noe bilde :p Hvis du tar en kikk i manualen dinside 70 ser du en liste over modi støttet av skjermen din. Jeg finner hverken 720p eller 1080p

Lenke til kommentar
Hvilket bruksområde hadde du tenkt deg for denne skjermen? Hvis du vil ha en skjerm som kan spille av 1080p video uten skalering (som vil redusere kvaliteten noe) trenger du en som støtter 1:1 pixel mapping. De rimeligste 24 tommerne støtter som oftest ikke dette

Det har ingenting å si hvis du bruker den som PC-skjerm. Skal du f.eks koble til en blu-ray spiller via HDMI, derimot, er dette viktig. BenQ sin G2400W støtter 1:1 pixelmapping, og er en av de rimeligste på markedet. Flott skjerm til spilling og film også.

Lenke til kommentar
Hvilket bruksområde hadde du tenkt deg for denne skjermen? Hvis du vil ha en skjerm som kan spille av 1080p video uten skalering (som vil redusere kvaliteten noe) trenger du en som støtter 1:1 pixel mapping. De rimeligste 24 tommerne støtter som oftest ikke dette

nei altså det vet jeg ingenting om :p..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...