Gå til innhold

Diskfragmentering


waters46

Anbefalte innlegg

Trenger et tips. Prøver diskfrag. på en et til to år gammel packard bell maskin, men den leser og begynner på nytt hele tiden. (ca 10%) Får en feilmelding at innholdet på stasjonen er endret.

Denne maskinen er aldri blitt fragmentert før. Jeg har slått av alt jeg kan finne, men det ser ut som noe endrer innholdet på maskinen hele tiden. (200-233mz, 6 gig hdd) tror jeg...

Takknemlig for tips..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ang "feilmeldingen" du får så er dette er helt normalt. Jeg defragmanterete min HD i for noen dager siden og den startet med jevne mellomrom på nytt med meldingen "innholdet på maskinen er endret". Defragmantering kan ta VELDIG lang tid. Jeg har en 40GB HD og defragmanteringen tok ca 12-15 timer. Sett den på før du legger deg og se dagen etter.

 

Lykke til! :smile:

 

mvh

TV

Lenke til kommentar

Det er ikke 'helt normalt' å få den feilmeldingen.

Dersom du restarter maskinen, kjører defrag og får feilmeldingen så er det en unødvendig bakgrunnsprosess som skriver/leser til disken.

 

Som sagt over, bruk CTRL+ALT+DEL og sjekk om det er noe du kan avslutte. Dersom det er Windows 9X så er det ytterst få ting som trenger å stå i feltet, strengt tatt er kun explorer.exe nødvendig.

 

 

Det er absolutt ingen grunn å godta at en defrag skal ta flere timer som følge av at en 'rogue' applikasjon står og gnager på disken...

Lenke til kommentar

Quote:


Jeg har slått av alt jeg kan finne, men det ser ut som noe endrer innholdet på maskinen hele tiden.


 

Disable antivirus fra oppgavelinja ( systray ).

 

...eller skriv 'msconfig' i 'Kjør', åpne fliken Oppstart og se om ikke evt. Norton kjører også ( den kan bare hakes på igjen etter ny oppstart )

 

Hvis ikke dèt hjelper, sjekk Egenskaper/ Innstillinger for de enkelte i Planlagte oppgaver, om det nederst er haket for ' Start maskinen for å kjøre... evt. fjern

 

 

Hvis ikke dèt hjelper ... så kjører noe annet med samme oppgave ( defrag ) i bakgrunnen ( f.eks. FixIt ).

 

Hvis ikke dèt hjelper :) ja, dà er det noe som vil på lufta for en oppdatering by default...

 

 

 

_________________

mvh. Tram

 

[ Denne Melding var redigert av: TRAM på 2001-09-27 11:11 ]

Lenke til kommentar

Til tvika lenger oppe i forumet.

12-15t var veldig mye

Har selv en på 40 og en på 30.

Setter fragmenteringa på f.eks en lørdag før jeg skal handle.

Er stort sett ferdig når jeg kommer hjem.

Og jeg er ikke den som skal innom alle butikkene på

senteret.

ca 1-2t (kanskje noe mer da, men laaaangt under 12)

Gjør du det oftere ved ledige stunder vil det også ta kortere tid.

Lenke til kommentar

Det tok veldig lang tid ja. Men så var dette første gang jeg defragmanterte HD'en, og den var nesten helt full. Regner med at det var grunnen, pluss alle omstartene pga endring på disken. Kunne sikkert avsluttet alle programmene som kjøres i bakgrunnen (som ble nevnt over), men som regel sover jeg om natta, så da gjør det ikke noe om maskinen står og jobber. Jeg kan jo nevne at jeg defragmanterete disken jeg har på jobb for en tid tilbake som er vesentlig mindre, og den brukte også sinnsyk lang tid ca 48 timer. Den hadde heller aldri blitt defragmantert.

 

mvh

TV

Lenke til kommentar

Kjør en grundig scandisk i DOS!!!

lag en oppstarts diskett-restart pc'en(da skal opstart disken stå i) du får opp a: og du skriver:

A:>c:

c:>scandisk

 

du kjører igjennom vanelig scandisk og etter på spørr den om du skal ta en grundig test svar ja på dette.

etter dette er ferdig kjør defragmentering i windows!

håper dette hjelper!

hilsen TM :smile:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Enig at Diskkeeper er svært mye bedre enn defrag'en som er innebygd i Windows 95/98/Me.

Når det gjelder Defrag'en i W2K så er dette faktisk en lettversjon av Diskkeeper.

 

Vil også påpeke at man bør ha 20-25% ledig diskplass (minst) for å få en mest mulig effektiv defragmentering.

 

Defragmentering er akkurat som å rydde, har man ikke gjort det før, tar det evig lang tid å få alt rent, men om man holder det noenlunde konstant ryddig, tar det kun minutter for å oppnå "topp standard" :smile:

Om man har mye "bevegelser" på diskene bør man defragmentere minst hver 2. uke.

 

Arcade

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-09-27 00:09, waters46 skrev:

Trenger et tips. Prøver diskfrag. på en et til to år gammel packard bell maskin, men den leser og begynner på nytt hele tiden. (ca 10%) Får en feilmelding at innholdet på stasjonen er endret.

Denne maskinen er aldri blitt fragmentert før. Jeg har slått av alt jeg kan finne, men det ser ut som noe endrer innholdet på maskinen hele tiden. (200-233mz, 6 gig hdd) tror jeg...

Takknemlig for tips..


 

 

Start maskinen i Sikkerhetsmodus.. da drit han i alle driveran som ikkje e nødvendi.. da går d strykanes.. :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...