Gå til innhold

Kjør Photoshop i Linux


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-qfohT7

Dette vil vel ikke si at det kommer støtte for Lightroom også om ikke så alt for lenge ?

 

Noen som vet hvordan ytelsen er på linux vs. Windows er her på Photoshop ?

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar
Dette vil vel ikke si at det kommer støtte for Lightroom også om ikke så alt for lenge ?

 

Noen som vet hvordan ytelsen er på linux vs. Windows er her på Photoshop ?

 

 

For å være presis vil jeg ikke snakke som "Linux-ytelse", bare Wine-ytelse, altså fordi det ikke er snakk om noen Linux-versjon av Photoshop, bare Photoshop-støtte i kompatibilitetslaget Wine.

Som Wine-utviklerne er nøye på å understreke og som beskrevet i linken, så er ikke Wine en emulator ala sånt man bruker for f.eks å kjøre gamle konsoll-spill på PC, men programfilene må allikevel gå gjennom dette "kompatibilitetslaget" og i praksis er det et ytelses-tap i det ekstraleddet som ikke hadde vært nødvendig viss det var et native GNU/Linux-program

Vertfall så har jeg sett meldinger om at ytelsen er generelt god og at den i noen tilfeller er bedre enn man ville opplevd i Windows og noen ganger dårligere, jeg ville vært mer bekymret for stabiliteten enn for ytelsen...

Lenke til kommentar

Wine is a program which allows the operation of DOS and MS Windows

programs (Windows 3.x and Win32 executables) on UNIX. It consists of

a program loader, which loads and executes a Windows binary, and a

library that implements Windows API calls using their UNIX or X11

equivalents. The library may also be used for porting Win32 code into

native UNIX executables.

 

Et program så load windows api slik at linux får "støtte" siden utvikleren er meget touchy når det gjelder å bli sitt på som "ein så emulere windows funskjoner i linux". (leste gjennom FAQ hans, han har delvis rett i noe og feil i enkelte tilfeller. Litt for close minded for min smak)

Lenke til kommentar
Jeg har også sett noen av disse bloggene. Men dette er noe helt annet. Her trenger man ikke og måtte knø og knø og knø for og få Photoshop til og fungere.

 

Ikke alle vil sette HELE bilen sammen!

Jeg prater ikke om å måtte sitte å knø, jeg prater om det artikkelen snakker om :roll:

 

Nei, det passet preist i at du snakker om at du har sett blogger om dette før. Og det har jeg også. I disse bloggene er det bra heavye saker en normal fyr må gjennom for og installere Photoshop. Med opptatert Wine i dette øyeblikk må man ikke Knø for og få det til. Det var det jeg siktet til.

 

PS: Ikke du eller jeg har sakt hvor gammle disse bloggene jeg og du sikter til. Jeg sikter til kanskje 1 til halvt år gammle blogger. FØR denne opptateringen kom ut. Jeg har ikke snøring om nårtid denne opptateringen kom ut. Og blogge om noe så enkelt som og dobbelklikke på en EXE fil ser jeg som idiotisk. Så det er gammlere blogger jeg sikter til. Der man må i registeret, knø der. Kopiere filer fra Windows (ikke sikker da). Knø knø knø... Men det var så mye at jeg gidda ikke å prøve engang.

Endret av Deimos87
Lenke til kommentar
Nei, det passet preist i at du snakker om at du har sett blogger om dette før.
Snakket jo vitterlig om Wine-oppdateringen jeg også, hvis du enda ikke har forstått det. :hrm:

 

Fortalte bare at jeg har visst at 0.9.54 (som forøvrig kom ut for 3-4 uker siden) skulle ha støtte for PhotoShop. At du begynner å dra fram blogger fra steinalderen blir bare tull.

Endret av Rabbid
Lenke til kommentar

WineHQ.org sier:

January 25, 2008: Wine 0.9.54 Released

 

Wine 0.9.54 was released today, with the following main changes:

 

Photoshop CS/CS2 should now work, please help us testing it.

A number of RPC fixes.

Various improvements to the debugger support.

Lots of bug fixes.

Endret av Rabbid
Lenke til kommentar

Du sier jo at det er gammle nyheter for f.

Hva klassifiserer du som gammle nyheter?

 

Men, anyway, dette er for meg veldig gamle nyheter. Men kan jo ikke kreve at alle følger med på mailinglist og blogger.

 

Bare dette hinter jo for * at du snakker om gammle blogger. Og da tenkte jeg: Ja for faen, har jo sett de, og nesten prøvd.

 

Tullballidus du :!:

Lenke til kommentar

Dette er en positiv nyhet på flere måter, bl.a. at et av de mest brukte Windows-programmene nå kan brukes i Linux og at selskaper som Google sponser Wine og annen Open Source.

 

Men jeg er skeptisk til Wine etter dårlige egne erfaringer. Flott hvis den virker for de som trenger den, men Wine er ubrukelig til mitt bruk. Kompatibiliteten med Windows er alt for dårlig og etter min mening trenger Wine lang tid ennå på å modnes.

 

Dessuten er det et problem at nye oppdateringer stadig påvirker eksisterende funksjonalitet, slik at ting som har virket før plutselig kan slutte å virke.

 

Et annet - og stort problem - er at Wine virker best hvis du kopierer inn noen originale DLL-er fra Windows. Og her har Microsoft et poeng m.h.t. brudd på Intellectual Property (IP), hvis de ønsker å forfølge saken.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
Er jo egentlig fryktelig lite logisk å vise bilder av CS3 i artikkelen når denne faktisk ikke funker. ;)

 

Men, anyway, dette er for meg veldig gamle nyheter. Men kan jo ikke kreve at alle følger med på mailinglist og blogger.

 

Synes det er rart at man ikke heller velger å lage programvare som gjør det mulig å kjøre OS-X utgaven på Linux, skulle tro det krever mindre emulering siden OS-X har BSD kjerne.

 

om jeg husker historien rett så er osx utgaven ett beist av rang. visse har luftet teorier om at det finnes kode i den som stammer helt fra tiden når apple brukte motorola 68K cpuer, og at det utenpå der er pakket lag på lag med emuleringskode og annet for at ting skal funke.

 

en annen sak er at mens dem bruker en bsd kjerne, så er alle bibliotekene og annet interne apple varianter.

 

på en datamaskin i dag så går løpet noe sånt som dette:

 

program -> bibliotek -> kjerne -> maskinvare

 

wine stepper inn i bibliotekdelene slik at programmene tror de snakker til win32 (eller hva det nå er som har vært standard i windows siden win95 eller noe), mens de faktisk snakker til wine.

 

en kan på en måte si at osx er en bsd distro med en helt egen samling biblioteker og DE (desktop environment, se kde eller gnome), på samme måte som at en bruker kde eller gnome oppå linux eller annen *nix/*bsd kjerne.

Lenke til kommentar
om jeg husker historien rett så er osx utgaven ett beist av rang. visse har luftet teorier om at det finnes kode i den som stammer helt fra tiden når apple brukte motorola 68K cpuer, og at det utenpå der er pakket lag på lag med emuleringskode og annet for at ting skal funke.

 

Forhåpentligvis har vel Adobe renset en del opp ved lanseringen av CS3, men det stemmer jo at trusselen fra Adobe om at de ikke ville skrive en helt ny utgave av sine programmer til OS-X gjorde at OS-X ikke ble lansert med som rendyrket NextStep med OS-x skin, men i stedet fikk et annet programmeringslag i tillegg som skulle gjøre det enkelt og porte fra OS9. Hvilket nivå Adobe skriver sine programmer på vet jeg ikke, men skulle vel tro at de forsøker å bruke Apple sine mest effektive APIer istede for gamle Carbon lag som ikke støtter 64 bit.

Lenke til kommentar

Windows XP og Vista? Har noen gammle 16-bits koder?

 

Jeg personlig har prøvd og kjørt 16-bits kodet "spill" på min Windows XP x64 og der vil ikke spillet starte. Så jeg måtte nedlaste et emuleringsprogram for MS-Dos på nettet.

Tror det var slik at selv Vista 32bits også måtte ha Emuleringsprogram for og kunne spille spillet.

 

Må tilogmed installere dette programmet i Wine for og kunne spille spillet.

 

Foresten var det et gammelt Lanterne spill der man lærer seg laterner og lydsignaler på båter.

 

Fant spillet men får ikke lov til og opplaste det. Skal prøve annet.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...