Gå til innhold

Regler for 5. runde av fotokonkurransen


Anew

Anbefalte innlegg

Regel nummer 13 burde kanskje uttrykkes litt klarere

 

f.eks: 13. Deltagerene gir akam.no rett til å publisere bildet i den hensikt å promotere foto-konkurransen, samt legge det inn i galleriet på Akam.no.

 

Ellers synes jeg reglene er fornuftige. Slik som du har formulert reglene, tolker jeg dem slik at arrangør kan delta. Jeg har ikke problemer med det. Men jeg vet ikke om det kan være fornuftig at arrangør bør si ifra ved fotokonkurransen start, at han/hun har tenkt å delta ?

 

Tom

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva med regel nr. 7 da? Var det ikke den som skulle fjernes / skrevet om?

Den er skrevet om. Anonymiteten begrenser seg nå til diskusjon.no og signaturer. Du kan mao. legge ut på photosight, foto.no, Flickr osv. uten å bryte noen regel.

 

Tom: Greit for meg med omformulering av 13. Reglene åpner nå ganske riktig for at arrangør er med selv. Om det er så viktig å si ifra vet jeg ikke. Hvorfor er det et poeng?

 

Vi har ellers hatt en del problemer med at folk (meg selv inkludert) ikke klarer å følge opp konkurransen så raskt og effektivt som man kunne ønske - jeg har lurt litt på om det heller burde være 2-3 ildsjeler (magneska og Superparanoid + kanskje en til?) som arrangerer hver gang? På den måten kan kanskje ting gå litt mer på skinner.

Lenke til kommentar
Vi har ellers hatt en del problemer med at folk (meg selv inkludert) ikke klarer å følge opp konkurransen så raskt og effektivt som man kunne ønske - jeg har lurt litt på om det heller burde være 2-3 ildsjeler (magneska og Superparanoid + kanskje en til?) som arrangerer hver gang? På den måten kan kanskje ting gå litt mer på skinner.

Høres ut som en grei idé det, men hvis vinner av forrige runde selv vil velge tema og føler seg bekvem med det, må det være lov. Men å åpne for muligheter for de som eventuelt ikke vil, har tid eller vet hvordan de skal arrangere neste ukes konkurranse er det greit om noen andre kan gjøre den jobben for de. Og da vil jo selvfølgelig den utnevnte velge tema selv. Det er også greit at alle er med å bestemme hvem som eventuelt skal ta på seg et slikt ansvar, så vi ikke får grining og syting midt i konkurransen.

Lenke til kommentar
Tom: Greit for meg med omformulering av 13. Reglene åpner nå ganske riktig for at arrangør er med selv. Om det er så viktig å si ifra vet jeg ikke. Hvorfor er det et poeng?

Nei det forvirrer vel mer enn det forklarer. Men da bør det kanskje stå eksplisitt i regelen at arrangør kan delta hvis han/hun ønsker det.

 

Vi har ellers hatt en del problemer med at folk (meg selv inkludert) ikke klarer å følge opp konkurransen så raskt og effektivt som man kunne ønske - jeg har lurt litt på om det heller burde være 2-3 ildsjeler (magneska og Superparanoid + kanskje en til?) som arrangerer hver gang? På den måten kan kanskje ting gå litt mer på skinner.

Det at ikke alle er like flinke til å følge opp, kan fort bli et problem. Mange unøvendige små-krangler som er er helt på siden har jo heller ikke hjulpet på. At det er en fast gjeng som tar ansvar, kan nok hjelpe på det. Jeg har kun deltatt et par ganger, men når aprilfesten er over og jeg har deltatt noen fler ganger, kan det hende at jeg melder meg på ...

 

Tom

 

edit: leif

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Ser du foreslår at kun et par faste folk arrangerer konkurransen. Siden jeg vant denne konkurransen, skal jeg være så heldig å åpne v.5. Noen som har noen i mot dette, og heller ønsker magneska eller Superparanoid som arrangør? Er selv på her på forumet hver dag, så jeg burde forsåvidt få til ting nogenlunde effektivt, men har dog ikke gjort det før...

Lenke til kommentar
Ser du foreslår at kun et par faste folk arrangerer konkurransen. Siden jeg vant denne konkurransen, skal jeg være så heldig å åpne v.5. Noen som har noen i mot dette, og heller ønsker magneska eller Superparanoid som arrangør? Er selv på her på forumet hver dag, så jeg burde forsåvidt få til ting nogenlunde effektivt, men har dog ikke gjort det før...

Jeg vil ikke være bekymret om du tar denne. Du er, som du sier, daglig på forumet, og vært med en stund - så det går nok bra.

 

Tom

Lenke til kommentar

Wow, her har det skjedd litt av hvert mens jeg har vært borte! Jeg er åpen for en del regelendringer, men det første som slår meg hvis arrangør skal få delta, er at da burde vi også forandre antall poeng vinneren får. Grunnen til at vinneren har fått 4 poeng og ikke 3 er jo nettopp fordi at han ikke kan delta neste runde...

 

Jeg må ta kvelden nå, men håper å være med på diskusjonen videre etter jobb i morra...

Lenke til kommentar

IceFox: du bør prøve å få ut et tema i løpet av dagen - for mange er helgene den eneste tiden de har til å fotografere.

 

Superparanoid: Jeg er ikke umiddelbart enig i at vi skal endre poengsystemet, selv om jeg er klar over den opprinnelige begrunnelsen. En seier bør, IMHO, være verdt noe mer enn forskjellen mellom 2. og 3. plass. Jeg er ingen sportsfan, men jeg har fått med meg at det er sånn det fungerer i de fleste idretter også. :)

 

Bør vi også ha en tie-breaker regel for situasjoner som nå, hvor Superparanoid og RKR1992 deler sammenlagtseieren? Ved poenglikhet er det den med flest seire, deretter andreplasser osv. som vinner sammenlagt.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Vi har ellers hatt en del problemer med at folk (meg selv inkludert) ikke klarer å følge opp konkurransen så raskt og effektivt som man kunne ønske - jeg har lurt litt på om det heller burde være 2-3 ildsjeler (magneska og Superparanoid + kanskje en til?) som arrangerer hver gang? På den måten kan kanskje ting gå litt mer på skinner.

Jeg synes at vinneren bør fortsette å arrangere konkurransen! Det går jo stort sett greit, og det vil sikkert hjelpe en del hvis vi lager klare retningslinjer for hva som forventes (og at arrangøren leser disse). Det viktigste er at det blir gitt beskjed på forhånd hvis man f. eks ikke har anledning til å telle opp stemmer 21.00 osv. Det var slik vi gjorde det i de første rundene og det fungerte fint! Det er jo strengt tatt ikke så mye tilstedeværelse som skal til!

Lenke til kommentar
Har et par temaer jeg kunne tenke meg å bruke i neste runde. Men mener dere jeg skal sette i gang konkurransen idag? Er det blitt enighet om nye regler og slikt? Vanskelig for meg å opprette en ny post når regler ikke er fastsatt.

Jeg synes du kan sette igang og bruke det siste regel-utkastet til anew; men ta med en klausul at reglene kan bli litt finjustert innen sluttfristen.

 

Jeg tror uansett at det kun er finsliping igjen.

 

Tom

Lenke til kommentar
Jeg er ikke umiddelbart enig i at vi skal endre poengsystemet, selv om jeg er klar over den opprinnelige begrunnelsen. En seier bør, IMHO, være verdt noe mer enn forskjellen mellom 2. og 3. plass. Jeg er ingen sportsfan, men jeg har fått med meg at det er sånn det fungerer i de fleste idretter også. :)

Kanskje du har rett, hvis det ikke er noen som har noen motforestillinger kan vi jo prøve det sånn.

 

Bør vi også ha en tie-breaker regel for situasjoner som nå, hvor Superparanoid og RKR1992 deler sammenlagtseieren? Ved poenglikhet er det den med flest seire, deretter andreplasser osv. som vinner sammenlagt.

Selv om vi ikke har hatt noen skrevet regel for dette, har i alle fall jeg vært inneforstått med at slike tilfeller må avgjøres på den måten du her tegner opp; ved lik poengsum vinner den som har flest førsteplasser osv. Denne gangen endte det imidlertid med at de som deler sammenlagtseieren har nøyaktig likt antall første, andre og tredjeplasser. Sjansen for at dette skal skje igjen er vel ikke så veldig stor, så et sånt "problem" får vi evt ta når det kommer.

 

Denne gangen har det i alle fall løst seg, og RKR1992 er utnevnt som sammenlagtsvinner i runde 4.

Lenke til kommentar

Da prøver jeg med et nytt utkast basert på den siste runden med diskusjon. Endringer siden sist er understreket.

 

1. DU må være fotografen bak bildet.

2. Bildet må være tatt i den aktuelle tidsperioden.

3. Du står fritt til å tolke temaet.

4. ”Stemmefisking” er ikke tillatt.

5. Maks filstørrelse: 450KB.

6. Bildestørrelse: Lengste side skal max være 1280 piksler.

7. Bilder som har signatur, bilder som er postet tidligere, eller som blir postet i bildekritikken eller andre steder på diskusjon.no mens konkurransen pågår, vil bli diskvalifisert.

8. Du kan kun benytte ett bilde i konkurransen.

9. Brukernavnene til de som kommer på de 3 første plassene vil bli offentliggjort.

10. Vinneren av konkurransen velger tema for neste runde og kungjør dette innen 24 timer etter at vinneren er kungjort. Dersom flere skulle stå med like mange stemmer, vil arrangør av inneværende runde avgjøre hvem som skal arrangere neste runde dersom vinnerne ikke blir enige seg imellom. Dersom nytt tema ikke er kungjort innen 24 timer, skal den som kom på 2. plass komme med nytt tema.

11. Innleveringsfrist for bidrag er kl. 22 andre søndag etter at temaet er kungjort. Bidragene skal publiseres i konkurransetråden av arrangøren så fort som praktisk mulig og ikke mer enn 24 timer etter innleveringsfristen. Derom dette ikke er praktisk mulig er det arrangørens ansvar å sørge for at en annen overtar ansvaret for publiseringen.

12. Avstemning pågår til kl. 21 påfølgende torsdag.

13. Deltagerene gir akam.no rett til å publisere bildet i den hensikt å promotere foto-konkurransen, samt legge det inn i galleriet på Akam.no.

14. 1. plass premieres med 4 poeng, 2. plass med 2 og 3. plass med 1 poeng i sammendraget. Etter 13 runder utropes en samlet vinner, og en ny "hovedrunde" begynner.

15. Ved poenglikhet i sammendraget er det den med flest seire, deretter andreplasser osv. som vinner sammenlagt.

 

Foreslår at vi lar debatten gå over helgen, og så spikrer vi reglene på mandag.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Ting begynner å falle på plass nå, men litt synd at antall konkurranseregler har økt fra 10 til 15, når hensikten egentlig var å gjøre ting enklere. Vil nye deltakere komme til å lese gjennom alle disse reglene? Jeg kan prøve å komme noen forslag selv iløpet av helgen, men én ting jeg umiddelbart ser er at man kanskje kan slå sammen regel nr 1 og 8, ved si noe sånt som; "DU må være fotograf og kan kun benytte ett bilde i konkurransen". Kanskje kan regel nr 5 og 6 også slås sammen, siden begge dreier som størrelse?

Lenke til kommentar

Å slå sammen 5 og 6 samt 1 og 8 er absolutt gode idéer. Jeg kommer også å se på muligheten til å fikse litt på strukturen - det er (minst) to typer regler her - de som knytter seg til innlevering, og de som knytter seg til hvordan konkurransen er organisert. For å kunne levere et bidrag behøver man kun å lese og forstå førstnevnte.

Lenke til kommentar

OK. Nytt utkast - jeg har delt inn reglene i tre typer. Den første delen må alle lese - de to andre kan strengt tatt skjules med spoilertags, og leses av interesserte/dem det gjelder.

 

1+2+8 og 5+6 er slått sammen.

 

Regler du MÅ lese og forstå før du kan delta:

1. Du kan kun benytte ett bilde i konkurransen. Du må være fotografen bak bildet og det må være tatt i den aktuelle tidsperioden.

2. Du står fritt til å tolke temaet.

3. Stemmefisking er ikke tillatt.

4. Bildets lengste side skal ikke være mer enn 1280 piksler og filstørrelsen maksimalt 450kb

5. Bilder som har signatur, bilder som er postet tidligere, eller som blir postet i bildekritikken eller andre steder på diskusjon.no mens konkurransen pågår, vil bli diskvalifisert.

6. Brukernavnene til de som kommer på de 3 første plassene vil bli offentliggjort.

7. Deltagerene gir Akam.no rett til å publisere bildet i den hensikt å promotere fotokonkurransen, samt legge det inn i galleriet på Akam.no.

Regler du må lese og forstå dersom du vinner (det kan være lurt å se gjennom disse før du sender inn et bidrag, sånn at du vet hva du forplikter deg til):

8. Vinneren av konkurransen velger tema for neste runde og kungjør dette innen 24 timer etter at vinneren er kungjort. Dersom flere skulle stå med like mange stemmer, vil arrangør av inneværende runde avgjøre hvem som skal arrangere neste runde dersom vinnerne ikke blir enige seg imellom. Dersom nytt tema ikke er kungjort innen 24 timer, skal den som kom på 2. plass komme med nytt tema.

9. Innleveringsfrist for bidrag er kl. 22 andre søndag etter at temaet er kungjort. Bidragene skal publiseres i konkurransetråden så fort som praktisk mulig og ikke mer enn 24 timer etter innleveringsfristen. Dersom dette ikke er praktisk mulig er det arrangørens ansvar å sørge for at en annen overtar ansvaret for publiseringen.

10. Avstemning pågår til kl. 21 påfølgende torsdag.

 

Administrative regler, som du egentlig ikke trenger å bry deg om:

11. 1. plass premieres med 4 poeng, 2. plass med 2 og 3. plass med 1 poeng i sammendraget.

12. Etter 13 runder utropes en samlet vinner, og en ny "hovedrunde" begynner.

13. Ved poenglikhet i sammendraget er det den med flest seire, deretter andreplasser osv. som vinner sammenlagt.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...