Gå til innhold

Mtron Mobi SSD 1x32GB eller 2x16GB?


Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å kjøpe en ny maskin med SSD disk. Jeg tenkte jeg skulle kjøre Vista 64bit på en disk og eventuelle spill på den andre. Eller bør jeg spare de 3-400 kronene, en SATA-port og kjøre alt på en 32GB? Jeg skal ha en del ram, så jeg kommer vel antakelig til å deaktivere swap-fila, så det blir ikke mye bruk av det. Jeg skal kjøpe mobi, ikke pro, og de er anbefalt at man ikke kjører i raid, så det blir heller ikke aktuelt.

 

Noen som har tanker om det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vil du ha ekstra ytelse så kommer du vel ikke utenom 2*16GB i et RAID oppsett, og siden det ikke er større prisforskjell på 2*16 eller 1*32 så ville jeg ha valgt 2 disker, kjøre disse i RAID og eventuelt sette opp to partisjoner slik at du har en for OS og en for spill som du nevner.

 

èn Mtron disk klarer vel rundt 90MB/Sek mens to skal nok klare enda mer, så hvorfor ikke.

 

Frank

Lenke til kommentar

Kjør ikke mobi diskene i raid. Det vil aldri gå bra.. De er ikke laget for det, og garantiene går med en gang... Pro versjonene derimot er raidklare. :)

 

Edit: oops.. Leste ikke hele innlegget ditt. Antok at du ville kjøre de i raid ettersom du skreiv 2x16GB..

Endret av morten_s
Lenke til kommentar

Hvor har du det fra at Mobi ikke kan kjøres i RAID? Det er det samme som å si at en vanlig SATA disk ikke kan kjøres i RAID, noe som er BS.

 

Is RAID configuration supported?

 

It can be configured for RAID in the same way that HDD is, and there are minor compatibility issues with certain RAID cards.

 

Dette er sakset ut fra produsentens hjemme side, FAQ. Så jeg vil gjerne vite på hvilket grunnlag du kommer med den uttalelsen? Det er klart enkelte RAID kontrollere vil ha problemer, men slik har det alltid vært med HD, og derfor man sjekker rundt først for å se hva som funker eller ikke.

 

Frank

Endret av frank_jarle
Lenke til kommentar

Mobi: Er regnet for desktop markedet, det har noe dårligere ytelse enn Pro utgaven, men allikevel til en mer overkommelig pris. I tillegg så vil det ikke gies garanti hvis Mobi-utgaven brukes i server-miljø eller et lagrings-miljø slik Pro utgaven gjør.

 

Pro: er rettet mot bedriftsmarkedet og har ca 15-20% høyere ytelse, sånn ca 120MB/Sek mot 100MB/sek som Mobi utgaven har. Dyrere, men dog også garanti for bruk i server/lagrings-miljø. For en vanlig forbruker som du og meg så er det ikke verdt å betale dobbelt for ytelsen og garantien som gies på disse diskene.

 

Frank

Lenke til kommentar
Hvor har du det fra at Mobi ikke kan kjøres i RAID? Det er det samme som å si at en vanlig SATA disk ikke kan kjøres i RAID, noe som er BS.

 

Is RAID configuration supported?

 

It can be configured for RAID in the same way that HDD is, and there are minor compatibility issues with certain RAID cards.

 

Dette er sakset ut fra produsentens hjemme side, FAQ. Så jeg vil gjerne vite på hvilket grunnlag du kommer med den uttalelsen? Det er klart enkelte RAID kontrollere vil ha problemer, men slik har det alltid vært med HD, og derfor man sjekker rundt først for å se hva som funker eller ikke.

 

Frank

"The Mtron Mobi only has a three year manufacturer warranty that is automatically void if you are caught using these drives in an enterprise/server setup. While the Mtron Professional line has a full 5 year manufacturer warranty completely valid in the enterprise market. The only characteristic difference is that the Mtron Pro is rated at 120 MB/s read, 90 MB/s write, and the Mtron Mobi is rated at 100 MB/s read, and 80 MB/s write. Also, I was informed to not even consider testing these Mobi drives under a Raid multi-drive configuration because results are very inconsistent and the Mobi is designed to be used in a single drive configuration. In other words, most raid controllers are not compatible with the Mobi Drive, where as the Pro Drive is fully compatible with many controllers and designed for array usage, hence the price difference."

 

http://www.nextlevelhardware.com/storage/mobi/

 

-

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...