Gå til innhold

"Det var en jævlig tidlig morgen!" Hva er "jævlig" i denne setningen?


Underpants

Anbefalte innlegg

Hei, denne tråden ble dannet ut i fra en diskusjon i "Snedige ting du lurer på V.2".

 

"Det var en jævlig tidlig morgen!" OBS! Legg merke til at det ikke er noen komma!

 

Hva er ordet "jævlig" i setningen over? Er "jævlig" et adjektiv selv om det modifiserer adjektivet "tidlig", eller er det et adverb? Er et adjektiv et adjektiv uansett hvordan man bruker det, eller skifter det ordklasse med en gang det brukes annerledes?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror jeg kan oppklare forvirringen min rundt dette nå. Jeg argumenterte i en annen tråd for at "jævlig" var et adjektiv og bare et adjektiv, noe mange, enkelte ordbøker inkludert, er uenig med meg i.

 

I vitenskapen skal man alltid bruke den modellen som gir de enklest mulige tolkningene til det man er ute etter å undersøke. Derfor deler vi ikke opp ordene i flere ordklasser enn strengt tatt nødvendig, det ville bare forvansket analysen selv om det kanskje ville gledet sadistiske lærere også.

 

I den sammenheng kan jeg huske en liten utredning om adjektiv og adverb som gikk noe sånt som dette:

"Om et ord ser ut som et adjektiv, bøyes som et adjektiv, brukes og oppfører seg som et adjektiv, ja, da ER det et adjektiv, og det er ingen grunn til å forvanske analysen ved å kalle det et adjektiv i noen tilfeller og et adverb i andre". Det er dette som gjelder "jævlig" i dette tilfellet, og derfor (puh) sto og står jeg på at det er et adjektiv. Det går an å kalle det et gradsadverb, men det tjener ingen nytte å gjøre det, det gir ingen bedre svar på noe som helst, og adjektiv er en greiere ordklasse enn adverb. Derfor er vi tjent med å plassere ord i førstnevnte om vi har muligheten, og det er derfor XLE-parseren til UiB ikke vil analysere "jævlig" som noe annet enn adjektiv. Jeg anser meg selv for å være på trygg grunn, og det er jeg glad for, for jeg lurte på hva som feilte meg der en stund. :)

 

Uansett kan ordet tydeligvis med god støtte i diverse oppslagsverk også analyseres som adverb, men jeg vet hva jeg ville gjort. Kall det adjektiv, bråk med læreren og de andre som måtte være uenige, og se deg aldri tilbake!

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Nei, "jævla" er et annet, meget nært beslektet adjektiv.

 

Hva tilsier at "jævla" er et adjektiv? Man kan si "det ser jævlig ut," men ikke "det ser jævla ut." Man kan derimot si "det ser jævla jævlig ut," og da fungerer det som et adverb.

 

Skjønt, grensene mellom adjektiv og adverb er jo til tider vage.

Endret av Meits
Lenke til kommentar
Nei, "jævla" er et annet, meget nært beslektet adjektiv.

 

Hva tilsier at "jævla" er et adjektiv? Man kan si "det ser jævlig ut," men ikke "det ser jævla ut." Man kan derimot si "det ser jævla jævlig ut," og da fungerer det som et adverb.

 

Skjønt, grensene mellom adjektiv og adverb er jo til tider vage.

Mitt standpunkt forblir uforandret og kan leses i sin helhet lenger oppe i tråden.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...