Gå til innhold

Forsvunne bilder fra minnekort.


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har et Canon Ixus 860 IS som jeg bruker ett TvinMOS Ultra-X SD 66x 2GB kort til.

 

Fikk beskjed om at minnkortet var fullt, men kunne ikke gå inn på bildene og se for å slette. Ved tilkobling til PC får jeg beskjed om at det ikke er noe på kortet. Mens det på kameraet står at det ikke er noen bilder, men minnekortet er fullt.

 

Hjelp, noen?

 

 

Chris

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uansett om du får kortet "opp å gå" igjen, bruk det for all del ikke flere ganger. Et minnekort som har feilet, har en tendens til å feile igjen. Dra dit du kjøpte det, og bytt det i et Sandisk (eller pengene igjen).

 

For min del, ville jeg ALDRI ha brukt et Twinmos kort. Det er så mye trøbbel med det merket, at jeg ville heller ha kastet det enn å utsette bildene mine for faren ved å bli ødelagt når jeg minst ventet det. Det ER faktisk en grunn til at Sandisk er dyrere.

Lenke til kommentar

Gå inn på google.com .no eller tilsvarende.

Skriv følgende i søkefeltet:

 

memory card recovery freeware

 

Last ned smart recovery 4.5 eller lignende programvare som du tror du kan stole på.

 

(Dette var første linken som kom opp, jeg har ikke prøvd programmet selv og tar ikke ansvar for noe hvis kortet ditt blir herpa av det)

 

Tenk over hvor mye / lite bildene dine er verdt for deg, og vurder nytt minnekort. Ifølge nettsidene deres kommer hvert sandisk extreme III minnekort med recovery programvare.

 

Prisen på et 2GB Extreme III kort begynner på 168,- i prisguiden

 

Tøm minnekortet ofte, og husk backup.

 

mvh Øystein

Lenke til kommentar

Jeg stoler heller ikke på TwinMOS-kort, etter at madamen mistet ca 100 feriebilder da minnekortet hennes konket i kameraet da vi var på ferie. Likevel synes jeg det blir litt VEL unyansert å ikke anbefale annet enn SanDisk og Lexar og på det nærmeste si at disse kortene er problemfrie. Det eneste kortet jeg noensinne har hatt problemer med selv, var et SanDisk Extreme III CF 8GB, og slik sett har jeg da bedre erfaring med både Kingston (både billigserien og de dyrere), Sony, ATP og Peak (jallamerke).

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg anbefalte Sandisk var at trådstarter slår to fluer i en smekk. Godt minnekort + recoveryprogramvare.

 

Selv har jeg heldigvis ikke hatt bruk for recoveryprogramvare på grunn av minnekortfeil, men man vet jo aldri hva som kan/ kommer til å skje...

 

Vil uansett anbefale trådstarter å kjøpe et minnekort med godt rykte. Og for all del, sjekk prisene rundtomkring. Jeg skal ikke henge ut noen kjeder her, men noen store butikker selger minnekort dobbelt så dyrt som andre fysiske butikker klarer....

 

(Faktisk mer enn dobbelt så dyrt... Sony Memory stick micro 2GB til 599,- kontra Sony Memory Stick Micro 4GB til 378,- , begge med USB "minnepinneadapter")

 

mvh Øystein

Lenke til kommentar
Hei!

 

Har et Canon Ixus 860 IS som jeg bruker ett TvinMOS Ultra-X SD 66x 2GB kort til.

 

Fikk beskjed om at minnkortet var fullt, men kunne ikke gå inn på bildene og se for å slette. Ved tilkobling til PC får jeg beskjed om at det ikke er noe på kortet. Mens det på kameraet står at det ikke er noen bilder, men minnekortet er fullt.

 

Hjelp, noen?

 

 

Chris

Ein kamerat har kjøpt ekstra 1 Gb brikke til sitt kamera. Han kunne heller ikkje sjå bilda eller føre dei over til PC -. nettopp fordi kameraet ikkje var berekna for så store brikker. Han fekk bilda overført i ei fotoforetning. Hadde det vore veldig få bilde på brikka( innanfor kapasiteten til kameraet) kunne han greidd det sjølv.

Kan dette vere tilfelle her?

Ha du prøvd ekstern leser til minnebrikke?

Lenke til kommentar
Jeg stoler heller ikke på TwinMOS-kort, etter at madamen mistet ca 100 feriebilder da minnekortet hennes konket i kameraet da vi var på ferie. Likevel synes jeg det blir litt VEL unyansert å ikke anbefale annet enn SanDisk og Lexar og på det nærmeste si at disse kortene er problemfrie. Det eneste kortet jeg noensinne har hatt problemer med selv, var et SanDisk Extreme III CF 8GB, og slik sett har jeg da bedre erfaring med både Kingston (både billigserien og de dyrere), Sony, ATP og Peak (jallamerke).

Nå er det slik, at det er langtfra holdbar statistikk å si at merke x suger fordi du har hatt problemer med det, eller at merke y er mye bedre fordi du aldri har hatt problemer med det. I såfall kunne min statistikk vært at Sandisk er problemfritt, fordi jeg har hatt flere, uten problemer så langt. Men jeg støtter ikke min "statistikk" eller mine anbefalninger ene og alene på egne erfaringer med mine egne kort.

 

Sandisk og Lexar ER regnet som de mest stabile, både av media og i følge brukererfaringer. Jeg jobber som mange vet i en fotobutikk, og ser en del minnekort hver dag, både når bilder skal fremkalles, minnekort for overføring til CD, og når en kunde ber om hjelp til å redde bilder fra et låst kort. Når jeg har sett mye problemer med andre kort, spesielt type Twinmos og Apacer, så anbefaler jeg selvsagt ikke disse. Du kan ikke ærlig mene at jeg skal anbefale noe jeg enten har dårlig erfaring med, eller for dårlig erfaring til å uttale meg om?

 

Så for å være ærlig, så anbefaler jeg de merkene jeg har fått inntrykk av at er mest stabilt, både etter egne erfaringer, kunders erfaringer, og andre forumbrukeres erfaringer. Det er tullete å be oss anbefale andre merker, bare for å være mer nyanserte.

 

EDIT: Har det slått deg at det kanskje er en grunn til at "alle" anbefaler Sandisk og Lexar, og "ingen" Twinmos, Apacer og andre jallakort? ;)

Endret av Super8
Lenke til kommentar
Hei!

 

Har et Canon Ixus 860 IS som jeg bruker ett TvinMOS Ultra-X SD 66x 2GB kort til.

 

Fikk beskjed om at minnkortet var fullt, men kunne ikke gå inn på bildene og se for å slette. Ved tilkobling til PC får jeg beskjed om at det ikke er noe på kortet. Mens det på kameraet står at det ikke er noen bilder, men minnekortet er fullt.

 

Hjelp, noen?

 

 

Chris

Ein kamerat har kjøpt ekstra 1 Gb brikke til sitt kamera. Han kunne heller ikkje sjå bilda eller føre dei over til PC -. nettopp fordi kameraet ikkje var berekna for så store brikker. Han fekk bilda overført i ei fotoforetning. Hadde det vore veldig få bilde på brikka( innanfor kapasiteten til kameraet) kunne han greidd det sjølv.

Kan dette vere tilfelle her?

Ha du prøvd ekstern leser til minnebrikke?

 

Hei, var innom tanken selv. Men de selvmotsigende beskjedene fra kamera og PC gjorde at jeg ikke tenkte det var tilfellet. Minnebrikken kom også med kameraet, noe som ville være en ok brøler fra leverandør. Testet det også i kortleser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...